Gjør livet surt for mat-milliardærene

Lidls inntog på det norske markedet vil gjøre det vanskelig å tjene fett på salg av dagligvarer. - Trofaste kunder? Bare glem det! Kjøp deg heller en hund, sier Trond Lykke.

20.09.04 07:21

Når Lidl som den femte store kjeden nå begynner å spise markedsandeler, blir det dermed langt tøffere å slå seg opp som matmillionær i Norge.

- Prisene går nedover i påvente av Lidl. Vår bruttofortjeneste har sunket med 1-1,2 prosent de siste månedene, sier Bunnpris-gründeren Trond Lykke til Aftenposten.

Lykke spår at det vil forsvinne mange butikker i tiden framover. Mange små vil legge ned, og mange store vil legge ned der de ligger tett inntil enda større butikker.

Lykke er blant de som har klart å tjene seg rik på dagligvarehandel, gjennom kjededannelser. Og han er ikke alene om å gjøre seg formuende i dagligvarebransjen. Stein Erik Hagen (eks. Rimi/Ica), Odd Reitan (Rema), Johansson-familien, Lorentzen-brødrene, Åge Thoresen i Aka-kjeden og Kiwi-gründer Per Erik Burud har alle til salt i grøten.

- Det vil alltid være muligheter til å lykkes, enten med spesielle konsepter eller for internasjonale aktører. Den store forskjellen nå, er at bransjen er gjennomstrukturert, sier Kiwi-gründer Per Erik Burud til Aftenposten.

Han råder folk med visjoner om å bli «kjedegründer» til å satse på andre bransjer enn dagligvare, bransjer der kjedene ikke er så utviklet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.