Gå til sidens hovedinnhold

Googles hemmelighet

Europasjefen for Google, Nikesh Arora, var på norgesbesøk fredag. Visjonene for selskapet er mildt sagt ambisiøse.

Google har i løpet av få år utviklet seg til å bli en av verdens mest verdifulle selskaper. Dette har selskapet gjort ved å stort sett gi bort tjenester gratis til nettbrukere. Gjenytelsen er at brukerne samtidig får opp små, diskré tekstannonser.

Forandrer markedsføring
Selskapet har på rekordtid utviklet seg til å bli et av verdens sterkeste merkenavn, og har overtatt store deler av markedsføringsstyringen på nett.

- Internett forandrer markedsføring. En kan enkelt spore hvem og hvordan som reagerer på din reklame. I 1870 var det en mann som fortalte at halve markedsføringsbudsjettet hans var bortkastet. Han ble derfor spurt om hvorfor han ikke bare kuttet ut det. Svaret var at han ikke visste hvilken halvdel som var bortkastet. Som dere kan forstå, så brukte han ikke Google.

500 tv-kanaler i England
Google liker å påpeke at det i England alene er rundt 500 tv-kanaler, og bedrifter må bestemme seg for hvilke kanaler og programmer de vil reklamere på. Her risikerer de å bomme stort. Arora mener at med Googles strategi risikerer en ingenting, fordi en kun betaler for å vise reklame til dem som faktisk er så interessert i reklamen at de klikker på den.

Arora er fast bestemt på at Internett kommer til å være fremtiden for det meste.

- Hvorfor er det slik at du må vente til klokken 20 for å se ditt favorittprogram? Og hvis du ikke er der da, så kan du ikke se det med mindre kanalen bestemmer seg for å sende en reprise. Det er jo høyst diktatorisk. Video-on-demand er utvilsomt fremtiden, sa Arora.

Musikkindustrien dør ut
Google-sjefen omtaler samtidig plateselskapene som noe som tilhører fortiden. Han mener det er alt for mye logistikk, samtidig som det er alt for mange mellomledd.

- Arctic Monkeys var det første bandet som distribuerte en singel ved hjelp av fildeling. De gikk ikke til et musikkselskap, men lagde sin egen musikk i kjelleren. Når bandet har konserter, synger fansen med på sanger som ikke en gang er sluppet ut på cd-er. I oktober i år tok bandet førsteplassen på hitlistene i England.

Googles suksess
Arora løftet også litt på sløret på hvorfor han mente Google hadde blitt så populært.

- Vi satser på tjenester og å få mange brukere. Først etter at det er en stor suksess, tenker vi på hvordan vi skal tjene penger på det hele.

Ikke redd for konkurransen
Google-sjefen virker ikke skremt av konkurransen fra mediegiganten Schibsted som har lansert sin egen søketjeneste, Sesam.

- Medieselskapene burde konsentrere seg om sin kjernevirksomhet og lage innhold. Vi konsentrerer oss om vår kjernevirksomhet, og de bør konsentrere seg om sin.

Heller ikke spesifikke søkemotorer er han redd for at skal utfordre Google.

- Konkurransen fra lokale søkemotorer er ikke noe vi kjenner noe særlig. Med over 100 språk og rundt 250 land sier det seg selv at vi ikke alltid klarer å lage de mest spesialtilpassede søkene. Men her i Norge viste det seg vel likevel at vi slo de lokale variantene, påpekte en selvsikker Arora.

Det virker til at sjefen mener Google leverer en god nok søketjeneste for alle. Dette i tillegg til at de bør være det åpenbare valget på markedsføring. Han mener derfor at den formidable veksten i selskapet derfor bare vil fortsette i fremtiden.

Reklame

NÅ: Knalltilbud på de superpopulære sekkestolene

Kommentarer til denne saken