Gå til sidens hovedinnhold

Grønn Ungdom vil øke bensinavgiften med 10 kroner og forby salg av fossilbiler

– 2020-tallet er ikke bilens tiår, for å si det mildt.

På et landsstyremøte i helgen har Grønn Ungdom vedtatt at de ønsker å øke bensinavgiften med 10 kroner og forby salg av fossilbiler så raskt som mulig.

Rettelse: Tidligere sto det i denne saken at Grønn Ungdom ønsker å forby salg av fossilbiler i løpet av året. Grønn ungdom har gjort Nettavisen oppmerksom på at denne opplysningen var feil i pressemeldingen vi har fått. I vedtaket står det at de ønsker disse endringene så fort som mulig. Grønn ungdom ønsker å forby salg av alle fossile varebiler og busser innen 2023.

- Dette ligger an til å bli tidenes varmeste år. Vi kan få skogbranner og flom og enda flere vil måtte flykte fra hjemmene sine i sårbare land. 10 kroner ekstra for bensinen er en god pris å betale for å bidra til å sikre trygghet og frihet, sier Teodor Bruu, nasjonal talsperson for Grønn Ungdom.

Ikke bilens tiår

Landsstyremøtet ble avholdt digitalt, skriver ungdomspartiet til Miljøpartiet De Grønne i en pressemelding.

Uttalelsen tar til orde for å redusere biltrafikken i byområder med 60 prosent innen 2030, og forby all bygging som strider mot dette formålet.

– 2020-tallet er ikke bilens tiår, for å si det mildt, sier Bruu.

FPU: - Skaper en vanskeligere hverdag

Leder i FPU, Bjørn-Kristian Svendsrud, reagerer kraftig på vedtaket om økte bensinpriser og stopp i salg av fossilbiler.

- Det viser jo at Grønn ungdom lever i en annen virkelighet enn den jeg lever i hvert fall, og at den politikken de ønsker å føre først og fremst vil skape en vanskeligere hverdag for folk flest, sier han.

Han påpeker at hverdagen i Oslo er en helt annen enn flere andre steder i landet, og mener riktig vei å gå er å gjøre det mer interessant for privatbilister å velge flere typer miljøvennlige biler.

- Noen steder i landet er man helt avhengig av bilen for å komme seg til jobb, komme seg til barnehage, komme seg til skole, og avstandene som man kanskje spesielt har i Nord-Norge kan ikke sammenlignes med de man har nede på Østlandet. Ofte er man helt avhengig av å ha en bensin- og dieselbil for å få endene til å møtes.

- Vanvittig

Om ønsket om å forby bygging som strider mot målet om en reduksjon i biltrafikken på 60 prosent, sier Svendsrud:

- At Grønn Ungdom så til de grader vedtar politikk som strider med lokalt selvstyre at de vil forby bygging som strider med det de definerer som viktig er helt utrolig. Jeg syns også det er vanvittig at man tar til orde for mindre bygging i en tid med økonomiske nedgangstider.

- Bilen er kommet for å bli, og i stedet for å hele tiden gå til krig mot privatpersoner i biler, bør de heller vedta politikk om hvordan man kan få trafikken til å flyte bedre. Da vil både privatbilister og ikke minst varer og tjenester kunne komme seg fortere frem dit de skal. Bilindustrien er i en enorm utvikling gjennom nyere drivstofftyper og lavere utslipp. Dette er noe vi skal applaudere, og ikke gå til krig mot slik GU gjør.

Les også

Laveste bensinpris siden desember 1990

- Radikale løsninger

Grønn Ungdom skriver i pressemeldingen at Norge trenger en helt ny bilpolitikk med radikale løsninger for å få ned klimagassutslippene. De ønsker videre å bygge ut 2.000 hurtigladere for elbil og satse stort på kollektivtrafikk. Samtidig vil de det skal være mulig å leve helt uten bil i byene.

- Det bør være mulig å bytte til elbil i hele landet. Det er urettferdig at det nå stort sett bare sett er byfolk som har mulighet til det. Det krever store investeringer. Men i de store byene er også elbilen et problem. Den tar opp verdifull plass og forurenser. Vi må gi byene tilbake til menneskene. Alle som bor i byer bør ha mulighet til å leve uten bil, sier Bruu.

Les også: Millionkrav etter sjokk-konkursen: Får opp mot 600 henvendelser – hver dag (+)

Kommentarer til denne saken