- Streikerammede passasjerer har krav på opptil 5500 kr

Reklame

Slik skaffer du deg eksperthjelp til å kreve inn penger fra flyselskapet.

03.05.19 15:08

De aller fleste av oss har opplevd forsinkelser, kanselleringer, tapt bagasje eller andre problemer i forbindelse med flyreiser. Mange vet også at man kan ha krav på økonomisk kompensasjon i slike tilfeller.

En hendelse som streik blant et flyselskaps ansatte omfattes normalt ikke av betegnelsen «ekstraordinære hendelser». Du har derfor trolig krav på erstatning dersom flyet ditt er kansellert eller forsinket grunnet den nylig avsluttede pilotstreiken i SAS, ifølge Flyhjelp.no.

- Vår juridiske avdeling har vurdert det slik at berørte SAS-passasjerene har krav på en økonomisk kompensasjon fra flyselskapet på opptil 5500 kroner, sier pressesjef Alex Kirkeberg i Flyhjelp.

SAS hevder at passasjerer ikke er berettiget til kompensasjon dersom forsinkelsen eller kanselleringen skyldes streik, men det er Flyhjelp uenig i.

- Streiken er et internt anliggende mellom SAS og deres ansatte og vi mener at begge kriterier for å få kompensasjon oppfylt. Vi er eksperter på området og kommer til forfølge erstatningskravene på vegne av de berørte passasjerene, sier direktør i Flyhjelp, cand. jur., Gustav Thybo.

Det er ytterst få passasjerer som faktisk benytter seg av muligheten til å kreve erstatning fra flyselskapene. Det er kanskje ikke så rart ettersom selskapene ofte unnlater å informere om passasjerenes rettigheter, og det i tillegg er krevende å komme seg gjennom skjemaveldet.

Klikk her for å få hjelp av Flyhjelps juridiske eksperter

Inntil 5550 kroner per passasjer
Heldigvis finnes det juridiske eksperter på området som kan ta jobben med å kreve inn erstatningen. Flyhjelp.no har hjulpet tusenvis av nordiske flyreisende, og tjenesten har en score på hele 9,5 av 10 mulige på Trustpilot (se brukeranmeldelser nederst i saken).

Dersom du tror du kan ha krav på kompensasjon, trenger du bare å fylle ut et enkelt skjema på Flyhjelp.no med informasjon om reisen. Deretter tar Flyhjelps jurister saken direkte med flyselskapet.

Du kan kreve erstatning for flyreiser tre år tilbake i tid, og kompensasjonen kan komme helt opp i 5550 kroner per passasjer i reisefølget.

Ifølge Flyhjelps hjemmeside vinner kunden frem i 98 prosent av tilfellene når en Flyhjelps eksperter fører saken.

Hvis klagen ikke skulle resultere i kompensasjon, betaler du ingenting for Flyhjelps saksbehandling og arbeid. Det påløper imidlertid et salær som trekkes fra kompensasjonen dersom saken vinnes.

Klikk her for å få hjelp av Flyhjelps juridiske eksperter til å kreve inn kompensasjon fra flyselskapet!

Mange positive anmeldelser
På Trustpilot har Flyhjelp fått toppkarakteren “enestående”, og brukerne er jevnt over veldig positive til tjenesten. Her er et knippe brukeranmeldelser på Trustpilot fra nordmenn som har fått hjelp av Flyhjelp:

«Utrolig greit. Flyhjelp håndterte min sak profesjonelt hvilket resulterte i et positivt resultat for meg.»

«Veldig fornøyd med hjelpen jeg fikk. Enkelt, god oppfølging og raskt ekspedert.»

«Fikk medhold i min klagesak angående flyforsinkelse. Flyhjelp gjorde en god jobb som ordnet opp i min sak.»

«Takk for veldig god hjelp. Uten dere hadde vi aldri fått tilbakebetalt det vi hadde krav på.»

«Dette var en rask og ordentlig håndtering av vår klage. Vi kan anbefale Flyhjelp til andre.»

Les også: Finn billigst og best bredbånd der du bor

Denne saken er uavhengig skrevet av Nettavisen. Lenkene i saken fører til aktører som betaler en andel av hva du kjøper for tilbake til Nettavisen. Disse pengene finansierer driften av den journalistiske delen av avisen vår.