Flyet var tre timer forsinket - gruppen fikk 20.000 kroner i erstatning

Reklame

- Jeg trodde ikke vi hadde krav på noe som helst fra flyselskapet, forteller Jonny Sørå (60).

12.08.19 12:47

Vinteren 2019 var Jonny Sørå på tur til Alicante sammen med et tippelag som har holdt sammen i 40 år. Reisen var helt uproblematisk frem til gruppen på seks personer skulle ta den siste etappen hjem fra Gardermoen til Trondheim.

- Flyet ble ca tre timer forsinket. To av dem tilbragte vi i loungen, og den siste i flyet. Så ventetiden gikk helt greit, forteller Sørå.

60-åringen tenkte ikke så mye mer på forsinkelsene etter hjemkomsten før en jobbkollega fortalte ham at han burde sjekke om han kunne få kompensasjon gjennom Flyhjelp. Dette er en tjeneste som har hjulpet tusenvis av nordiske flyreisende med å kreve inn erstatningspenger fra flyselskapene.

- Det var et veldig godt tips. Jeg fylte ut et skjema for alle i reisefølget, og sammen fikk vi om lag 20.000 kroner i kompensasjon fra flyselskapet. Flyhjelp tok seg av hele prosessen, og alt gikk knirkefritt. Pengene kom inn på kontoen min allerede to-tre uker etter at jeg fylte inn skjemaet, sier Sørå.

Flytrøbbel i sommer? Få hjelp av Flyhjelp til å kreve kompensasjon

- Folk blir overrasket over erstatningen
Opplevelsen med Flyhjelp var så god at han har anbefalt tjenesten til venner og bekjente.

- Mange er blitt forbauset over å høre at vi hadde krav på så mye penger for en såpass kort forsinkelse. Jeg kommer garantert til å bruke Flyhjelp igjen dersom det skulle oppstå liknende situasjoner når jeg er på reise. Det hele var veldig enkelt og proft, fortsetter Sørå.

Han forteller at verken han eller noen andre i reisefølget ble informert av flyselskapet om at de kunne søke om kompensasjon.

- Vennegjengen har møtt hverandre hver tirsdag i 40 år. De siste årene har vi gått over fra tipping til aksjeinvesteringer. Erstatningen på 20.000 kroner er blitt investert i aksjer i hovedkonkurrenten til flyselskapet vi reiste med, ler Sørå.

Har du opplevd flyproblemer de siste tre årene?
Dersom du har opplevd forsinkelser eller andre flyproblemer de siste tre årene, kan du ha krav på kompensasjon fra flyselskapet du reiste med.

Ved å la Flyhjelps juridiske eksperter ta jobben med å kreve inn erstatning, er du sikret en profesjonell og seriøs håndtering av klagen.

Flyhjelp.no har lang erfaring med å ivareta rettighetene til norske flypassasjerer, og tjenesten har en score på hele 9,5 av 10 mulige på Trustpilot (se brukeranmeldelser nederst i saken).

Dersom du tror du kan ha krav på kompensasjon, trenger du bare å fylle ut et enkelt skjema på Flyhjelp.no med informasjon om reisen. Deretter tar Flyhjelps jurister saken direkte med flyselskapet.

Opptil 5750 kroner per passasjer
Kompensasjonen kan komme helt opp i 5750 kroner per passasjer i reisefølget!

Ifølge Flyhjelps hjemmeside vinner kunden frem i 98 prosent av tilfellene når en av Flyhjelps eksperter fører saken.

Hvis klagen ikke skulle resultere i kompensasjon, betaler du ingenting for Flyhjelps saksbehandling og arbeid. Det påløper imidlertid et salær som trekkes fra kompensasjonen dersom saken vinnes.

Klikk her for å få hjelp av Flyhjelps juridiske eksperter til å kreve inn kompensasjon fra flyselskapet!

Klikk på bildet for å forstørre.

En familie på fire kan ha krav på over 20.000 kroner i kompensasjon fra flyselskapet ved forsinkelser og andre problemer.

Mer informasjon om økonomisk kompensasjon
EU-forordningen fastslår at du har krav på økonomisk kompensasjon hvis flyavgangen din er forsinket et visst antall timer, avhengig av flyreisens lengde.

Du kan også ha krav på kompensasjon hvis flyet er innstilt eller overbooket.

For vanlig flypassasjerer uten juridisk kompetanse er det ikke lett å sette seg inn i alle regler og retningslinjer som regulerer hva man har krav på og omfanget av kompensasjonen.

Flyselskapene unnlater gjerne å informere passasjerene om deres rettigheter selv om det er deres plikt, og ofte blir flyreisende avspist med matkuponger eller små kontantbeløp til tross for at de har krav på langt mer.

Dersom ønsker å klage på et flyselskap på grunn av en forsinket flyvning eller andre forhold, må du starte med å sende en skriftlig klage direkte til flyselskapet som var ansvarlige for flyvningen.

Mange passasjerer har opplevd at flyselskapet ikke har svart på henvendelsen innen seks uker. Da må klageskjemaet direkte til den nasjonale klagenemnden i det EU/EØS-medlemslandet hvor problemet oppsto.

Høres det tungvint ut? La Flyhjelp ta jobben med å kreve inn pengene du har krav på!

Mange positive anmeldelser
På Trustpilot har Flyhjelp fått toppkarakteren “enestående”, og brukerne er jevnt over veldig positive til tjenesten. Her er et knippe brukeranmeldelser på Trustpilot fra nordmenn som har fått hjelp av Flyhjelp:

«Utrolig greit. Flyhjelp håndterte min sak profesjonelt hvilket resulterte i et positivt resultat for meg.»

«Veldig fornøyd med hjelpen jeg fikk. Enkelt, god oppfølging og raskt ekspedert.»

«Fikk medhold i min klagesak angående flyforsinkelse. Flyhjelp gjorde en god jobb som ordnet opp i min sak.»

«Takk for veldig god hjelp. Uten dere hadde vi aldri fått tilbakebetalt det vi hadde krav på.»

«Dette var en rask og ordentlig håndtering av vår klage. Vi kan anbefale Flyhjelp til andre.»

Les også: Finn billigst og best bredbånd der du bor

Denne saken er uavhengig skrevet av Nettavisen. Lenkene i saken fører til aktører som betaler en andel av hva du kjøper for tilbake til Nettavisen. Disse pengene finansierer driften av den journalistiske delen av avisen vår.