*Nettavisen.*

Trine triplet omsetningen med Instagram

Reklame
 

Trine Rønnevig har opplevd en sterk kundevekst for Kunstkolonialen etter at hun lærte seg hvordan Instagram kan brukes i markedsføringsøyemed.

- Jeg fikk en «flying start» i ukene etter at jeg tok et enkelt onlinekurs, forteller Trine Rønnevig.

09.01.20 08:52

Instagram kan være en gullgruve for nettbutikker og mindre bedrifter, men svært få vet hvordan de skal øke omsetningen gjennom sosiale medier.

Trine Rønnevig, som er innehaver av Kunstkolonialen i Lillesand, erkjente for et år siden at hun trengte mer kunnskap om Instagram for at hun skulle kunne bruke mediet til å skaffe flere nettkunder.

Hun tok derfor et onlinekurs hos Palladinomedia, et firma som er spesialist på å hjelpe små og mellomstore bedrifter med å markedsføre seg på sosiale medier.

- Jeg fikk en «flying start» i ukene etter at jeg tok et enkelt nettkurs hos Palladinomedia våren 2019. De første ukene doblet og triplet jeg omsetningen på lørdager i forhold til de siste fem årene. I juli, som normalt er en god måned, lå omsetningen på et par hundre tusen over normalen, forteller Rønnevig.

Les mer om nettkurset Rønnevig tok her!

- Kan være en fordel at firmaet er lite

Hilde Palladino, som driver Palladinomedia, synes det er fantastisk at Kunstkolonialen har gjort det så bra, men presiserer at det er Rønnevig selv som har gjort jobben.

- Jeg har bare gitt henne verktøyene og en bedre forståelse for hvordan kommunikasjon, bilde og filmbruk virker i sosiale medier, sier hun.

Selv om det kan være vanskelig for en mindre bedrift å synes blant de store på sosiale medier, understreker Palladino at det faktisk kan være en fordel å være liten.

- Vi har gått fra massemarkedsføring til personmarkedsføring, og i den nye hverdagen er det personlige relasjoner som gjelder. Mange sliter likevel med å finne formen på kommunikasjonen, og de vet lite om hva slags innhold som er effektivt på sosiale medier.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Mange av firmaene som har tatt Hilde Palladinos nettkurs, har opplevd en formidabel vekst i omsetningen grunnet økt rekkevidde på Instagram.

Kunder med synlighet på 100.000 i uka

Palladinos hverdag består av å hjelpe firmaer og personlige brands som ønsker å bruke Instagram til å få nye kunder. Siden lanseringen av onlinekurset våren 2019 har hun solgt over 150 onlinekurs.

Flere av Palladinomedias kunder har oppnådd en synlighet på rundt 80.000 til 100.000 personer i uka, og det til tross for at noen av dem har langt under 1000 følgere.

- Det viktige er ikke følgerantallet eller hvor mange likes du får. Det som er essensielt, er at du poster innhold som gir verdi og får potensielle kunder til å gå inn på nettsiden eller besøker firmaet ditt, sier Palladino.

Ønsker du å lykkes på Instagram? Ta onlinekurset her!

- Denne tabben må du unngå

For butikker og bedrifter som ønsker å markedsføre seg bedre på Instagram, er det spesielt to ting de bør ha fokus på, ifølge Palladino.

Det første steget er å vite hvem du henvender deg til. Palladino kaller dette «Kjernekunde». Deretter er jobben å finne ut hva slags type innhold som trigger nettopp din kjernekunde.

- Altfor mange firmaer legger for mye vekt på å snakke om seg selv og produktene sine. Alt de oppnår, er å stå frem som kjedelige kataloger som ingen er interessert i. Det de må lære seg, er å produsere innhold som får potensielle kunder til å ønske mer. Det behøver ikke være vanskelig, men det er ofte en annen tankegang enn det firmaer er vant til.

Det neste steget er å lære hvordan man produserer innhold som kundene vil ha.

Trine Rønnevig i Kunstkolonialen føler hun fikk mye igjen for å ta tatt onlinekurset til Palladinomedia.

- I november hadde jeg over 150 flere handlende kunder sammenlignet med de tre siste årene. I et marked hvor utrolig mange sliter er jeg veldig fornøyd med det. Det er ikke tvil om at Instagram har gjort en forskjell for min bedrift, sier hun.

Klikk på bildet for å forstørre.  

Dette er en postene på Instagram som har fungert bra for Trine Rønnevig. - Trine er god på å by på seg selv og ta produktbilder som får oss til å føle noe. Hun tar uventede produktfoto hvor vi også blir kjent med henne som eier av Kunstkolonialen, er Hilde Palladinos dom.

Fem Instagram-tips

På Instagram-kontoen til Palladinomedia deler Palladino gratis tips hver eneste dag. Hun har følgende råd til alle som ønsker å bruke Instagram som markedsføringsverktøy:

*Om din bedrift ikke allerede er på appen, kom i gang. Det er galskap å ikke være synlig i sosiale medier.

*Tenk at Instagram er litt som en website. Gi et riktig inntrykk av firmaet.

*Unngå å tenke at alt skal være perfekt, men husk godt lys på bilder og video.

*Bruk IGTV til å vise din ekspertise.

*Gi verdi i alle innlegg. Husk at potensielle kunder tenker: «what’s in it for me?»

Tilbakemeldinger fra fornøyde kunder som har tatt onlinekurset:

40 % økning i omsetning i år. Takk for hjelpen!
- Maria Mork, Partolken

Økt omsetning etter kurs hos Palladinomedia. Så fornøyd med all hjelpen vi har fått. – Fru Jensen, Bamble

Jevn oppgang i omsetningen etter kurs hos Palladinomedia. Kurset har virkelig gjort en forskjell for meg og bedriften. Mye jobb, men logisk og virkningsfullt!
– Fru Steen, Lillesand

Det tok tre uker, men nå øker følgerantallet og omsetningen.
– Yvonne, Slowmade

Jeg kjente lenge på frustrasjon på hvorfor det ikke løsnet på Instagram og anbefaler kurset til Palladinomedia. Hilde formidler på en fantastisk og klar måte.
– Torunn Nordskaug

Lyst til å øke omsetningen i din bedrift? Her finner du Palladinomedia

Denne saken er uavhengig skrevet av Nettavisen. Lenkene i saken fører til aktører som betaler en andel av hva du kjøper for tilbake til Nettavisen. Disse pengene finansierer driften av den journalistiske delen av avisen vår.

Annonsebilag