Også kjeder som blant annet Volt, Jukyard, Boys of Europe og Lindex kan skilte med tosifret økning av omsetningen.

Den største kjeden, Hennes & Mauritz har også en økning, men mer beskjedent på 1,7 prosent.

– 2022 var et meget godt år og med hyggelig omsetningsvekst for mange, sier direktør for faghandel i bransjeorganisasjonen Virke, Bror William Stende til Nettavisen.

Disse kjedene er størst - se lenger ned

Etterlengtet

De gode tallene kommer etter flere år der bransjen har hatt det tøft.

Fra omsetningstoppen i 2016 gikk det gradvis nedover før klesbransjen fikk en skikkelig smell i koronaåret 2020. Da sank omsetningen med hele 13,6 prosent. Så gikk det opp i 2021, og enda mer opp i 2022. Nå har bransjen en omsetning klart høyere enn før-koronaåret 2019.

– Gjennom pandemien var det forferdelig, og mange butikker var stengt. I 2022 har vi kost oss med brylluper, konfirmasjoner, middager og mye annet. Det har vært etterlengtet, og når vi først møtes vil folk se bra ut og gjerne ha på nye klær, sier Stende.

Ti kjeder hadde tosifret omsetningsvekst i 2022.

Kjede Omsetningsvekst
Only Stores Norway 29,2%
Texcon 25,7%
Volt 25,2%
Dressmann 24,5%
Floyd 19,7%
Junkyard 19,4%
Change of Scandinavia Norway 15,7%
B-young Gruppen 13,7%
Boys of Europe 13,1%
Lindex 12,1%

Kilde: Virke / Kvarud analyse

Kutter butikker

Det ble 54 færre fysiske klesbutikker i Norge i 2022. En nedgang på 3 prosent fra året før.

– Det har vært en nedadgående trend siden 2009-2010 hvor vi har mistet 20-30 prosent av de fysiske butikkene, sier Stende.

Noen kjeder har måtte stenge en god del butikker. Match har 23 færre enn i fjor. ViC har kuttet 21, Cubus 10, Hennes & Muritz 9 og Bik Bok 7.

VIC er også kjeden som har mistet klart mest omsetning. De har helele 29,1 prosent lavere er omsetningen i 2022 sammenlignet med året før.

Fysiske butikker

Bransjedirektøren mener like fullt det finne positive tegn.

– Jeg er overrasket over hvor godt kombinasjonen av fysisk butikk og nettbutikk virker. Det at du kan kjøpe deg en bukse på nett og så velge å bytte den i en fysisk butikk senere, er noe folk synes er bra, sier Stende.

Nordmenns kjøp av klær i nettbutikker med internasjonale betalingskort gikk ned med 18,8 prosent i 2022

– Den raske digitaliseringen vi har sett i norske butikker har vært en suksess. Man har klart å vid netthandel fra utlandet og hjem, sier Stende.

Bærekraft

Dette er også positivt sett fra et miljøperspektiv, mener direktøren.

– Varene til de norske butikkene fraktes i containere på skip. Det er mye mer bærekraftig enn pakker fra utenlandske butikker som flys inn til Norge, sier Stende.

Direktøren er likevel positiv med tanke på framtidsutsiktene.

– Klesbransjen er den største etter dagligvare, drivstoff og bil, og rundt 30.000 mennesker jobber i bransjen om man også regner med distribusjon. Dette er en viktig næring for Norge, sier Stende.

– Vi ser at starten på året har vært meget god. Gode januartall og positiv vekst i februar, sier Stende.

Han er ikke bekymret for de økonomiske utsiktene videre i 2023.

– Det kan komme renteøkninger som demper veksten, men samtidig ser vi at strømregningene blir noe mindre fordi prisene er lavere og strømstøtten fungerer, sier Stende.

Disse butikkjedene er størst

Kjeder i Norge målt etter markedsandeler i 2022.

Kjede Markedsandel
Hennes & Mauritz 11,2%
Texacon 10,5%
Cubus 7,4%
KappAhl 4,7%
Lindex 4,6%
Dressmann 4,6%
Match 3,7%
Sparkjøp 3,3%
Zara Norge 2,6%
Høyer 1,8%

Kilde. Virke / Kvarud analyse