Tirsdag kveld ble det oppdaget at en svært lettkledd ung kvinne preget annonsen for boligprosjektet Carl Kjelsens vei 60. Annonsen gjelder egentlig et prosjekt for tre eneboliger på Korsvoll, et av Oslos dyreste og mest attraktive boligområder.
Entrepenøren er Atlas Utvikling As, som hevder bestemt at firmaets nettside er blitt hacket. Boligutvikleren har en rekke dyre boliger under utvikling i denne delen av Oslo. Flere setter imidlertid spørsmålstegn ved forklaringen om hacking, og postinger av KrfU-leder Edel-Marie Haukland satte fyr på saken i sosiale medier.
Onsdag ettermiddag ble PR-byrået Geelmuyden & Kiese hyret for å håndtere kommunikasjonen for Atlas Utvikling. Men det førte til ytterligere storm i sosiale medier.
«Vi ble i natt klokken 22:45 gjort oppmerksomme på at noen har tatt seg inn på vår nettside og lagt ut et upassende bilde på en av våre prosjektsider. Vi tar sterk avstand fra dette og opplever situasjonen som en tragedie», skriver firmaet på nettsiden.
- Vi tar ekstremt sterk avstand fra innholdet og kommer til å anmelde saken til politiet, sier daglig leder Magnus Viermyr i en SMS til Nettavisen.
Annonsen for boligene det gjelder er deaktivert når dette skrives.
- Drittlei halvnakne kvinnekropper
Annonsen utløste raskt reaksjoner. KrFU-politiker Edel-Marie Haukland fyrte av denne ramsalte kritikken på Twitter, bare en drøy time etter at bildet i annonsen angivelig ble oppdaget av Atlas Utvikling:
«Hva tror du selges her ved første øyekast? Jeg er drittlei av at halvnakne kvinnekropper brukes ukritisk i reklame, fordi kropp selger. Vi unge blir bombardert med halvnakne mennesker som ser dumt inn i kamera på sosiale medier, i reklame, overalt. Og jeg er dritt lei»
KrfU-leder Edel-Marie Haukland angrer ikke på at hun har utløst en aldri så liten storm på sosiale medier med postingen av annonsen:
- Vi unge blir nedlessa med reklame med lettkledde mennesker overalt. Det er ikke noe nytt fenomen. Kropp blir brukt på de mest usannsynlige steder.
- Hvorfor tok du ikke kontakt med firmaet før du postet annonsen?
- Jeg la det ut og tagga dem. De visste ikke om dette og tok den ned raskt.
- Du tenker ikke på at du skade firmaet? De hevder jo at dette er hacking?
- Det er ikke et ansvar som ligger på meg. Det er bra de anmelder det. Hovedbudskapet er at vi se at ser altfor mye av dette uansett. Kroppen blir objektifisert i et sett.
- Men du tror ikke på påstandene om hacking?
- Det må Atlas ta med politiet.
- De må rydde opp selv!
Ifølge Geir Ove Harnes i Geelmuyden&Kiese hadde han en lang prat med Haukland som ble fulgt opp med en SMS, som hun så repostet på Twitter.
Haukland oppfattet samtalen som kortere, og synes det er på sin plass å vise fram SMS-en.
- Han ønsker at jeg skal gå ut og tale Atlas sin sak. Men jeg har lagt ut flere saker hvor de forklarte seg. Harnes kaller dette en storm, og ber meg rydde, men det er ikke min jobb å rydde opp i dette, det er jo det Atlas har hyra GK til!
Slik forklarer Harnes at han ber Haukland rydde opp:
- Hun har lagt ut et langt innlegg som får stor oppmerksomhet, der hun knytter selskapet til et bilde som hackere har lagt ut og som selskapet har tatt klart avstand fra. Det er ikke vanskelig å forstå engasjementet og saken er vi selvsagt enig i. Men hun tok ingen forbehold selv etter at hun ble gjort oppmerksom på at selskapet var hacket. Det burde hun ha gjort.
Haukland opplyste ikke Harnes om at hun kom til å legge ut SMS-en.
- Nei, det trenger jeg ikke. Han kaller det en storm. Men jeg gjør det fordi de ønsker å legge en byrde på mine skuldre som jeg ikke trenger å bære på. Dette er jo ikke min skyld. Jeg jobber ikke for GK og i hvert fall ikke gratis!
- Bruker bilder fra samme bildebyrå
Flere Twitter-bruker er skeptiske til forklaringen fra Atlas Utvikling, som Tine Solum:
En annen twitterbruker viser blant annet til at bildet i annonsen kommer fra samme bildebyrå som andre bilder i Atlas' annonser.
«Skikkelig sprøtt at hackerne tilfeldigvis bruker samme side for stock photos som Atlas selv gjør», skriver @PaalSteinhard, som på Twitter dokumenterer at fotoet som er brukt i den angivelige hackingen er fra samme bildebyrå som Atlas bruker til andre illustrasjonsbilder i annonsene:
Atlas har så langt ikke besvart gjentatte henvendelser fra Nettavisen utover SMS-en referert over.