Gå til sidens hovedinnhold

Hamstring og hygiene ga kanonvekst for Orkla

Opp 16 prosent i første kvartal.

Sterk vekst i etterspørsel etter matvarer og hygieneprodukter fra starten av mars har gitt et kraftig skyv i inntektene til Orkla-konsernet. Selskapet la fram sitt kvartalsresultat tirsdag morgen - resultatet før skatt økte med 16 % til 1,152 mill. kroner i 1. kvartal.

- Som leverandør av matvarer, rengjørings- og hygieneprodukter har vi i Orkla et samfunnsansvar for å sørge for at våre produkter er tilgjengelige i denne tiden. Det er derfor gledelig å se at vi har lykkes med å opprettholde tilnærmet normal drift i verdikjeden samtidig som helsen og sikkerheten til våre ansatte har vært førsteprioritet, sier Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch i en børsmelding.

Les også: Norwegian-sjefen kommer med klart løfte om fremtiden: - Billige flybilletter til folk flest

Resultat pr. aksje (justert) økte med 24 % og endte på 1,05 i kvartalet. Orklas driftsresultat (EBIT adj.) økte med 12 % til 1,143 mill. kroner. Driftsinntektene økte med 13 % til 11.507 mill. kroner. Merkevarevirksomheten, inkludert hovedkontoret, hadde fremgang i driftsresultatet på 18 %.

Orkla eier også malingsgiganten Jotun. Jotuns driftsresultat økte med hele 36 %, og det var god vekst i salget av Marine Coatings, drevet av høy aktivitet i vedlikeholdsmarkedet for skip. Salgsveksten i Decorative Paints, Protective Coatings og Powder Coatings var moderat.

Les også: Milliardær Stein Erik Hagen deler sine gode råd: Slik blir du rik (+)

128 prosent vekst

I kvartalsrapporten skriver Orkla at det er stor usikkerhet knyttet til hvordan utviklingen blir framover, men de regner med at de store hamstringseffektene fra mars, for eksempel av matvarer og renholdsprodukter, forventes å opphøre.

Under koronakrisen har folk hamstret både mat og rengholdsprodukter, og ett spesielt produkt de har sett stor salgsøkning på, er Lano-såpen.

- Vi har 128 prosent salgsvekst på Lano i kvartal én, sier Semlitsch til Nettavisen.

Les også: Koronaøkonomien: Noen få vinnere tar alt

- Ser dere noen forskjeller på salgsutviklingen mellom Norge og Sverige i første kvartal?

- Vi ser like mønstre i Sverige og i Norge, både innen et bredt utvalg av matvarer og hygieneprodukter, sier han.

Orkla ser at det er økt forbruk av snacks og kjeks i alle marked i Norden.

Fall i deler av virksomheten

Rapportert omsetningsvekst for merkevarevirksomheten var 14,7 %, hvorav organisk vekst utgjorde 5,4 %. Forretningsområdene Orkla Food Ingredients og Orkla Consumer Investments opplevde derimot redusert etterspørsel.

- Omsetningen til selskaper som er negativt påvirket av koronaepidemien utgjør omtrent en fjerdedel av merkevareområdets omsetning. Koronakrisen som nå utfolder seg skaper en ekstraordinær usikkerhet i en ekstraordinær tid, sier Jaan Ivar Semlitsch.

Hydro Power hadde i 1. kvartal et driftsresultat på 39 mill. kroner mot 73 mill. kroner i tilsvarende periode i fjor. Reduksjonen skyldtes et betydelig kraftoverskudd i det norske markedet og vesentlig lavere kraftpriser.

Resultat fra tilknyttede selskaper økte med 29 % til 213 mill. kroner i 1. kvartal. Konsernets andre inntekter og kostnader utgjorde -165 mill. kroner i 1. kvartal.

Les også: Grønn Ungdom vil øke bensinavgiften med 10 kroner og forby salg av fossilbiler

Softis og plaster

De største postene var relatert til kostnader knyttet til omorganisering på hovedkontoret, restruktureringskostnader i Orkla Foods og Orkla Consumer Investments, samt nedskrivning av IT-systemer.

Orkla har gjennomført flere kjøp og salg i kvartalet. Gjennom sitt heleide datterselskap Idun Industri AS har Orkla Food Ingredients signert og gjennomført en avtale om kjøp av 70 % av aksjene i Win Equipment, en ledende leverandør av softis-maskiner i Nederland.

Orkla Foods Norge har solgt merkevaren SaritaS til det nyopprettede selskapet Indian Gourmet AS. I april signerte og gjennomførte Orkla Wound Care en avtale om kjøp av 100 % av aksjene i Norgesplaster. Selskapet har gode markedsposisjoner innen sårpleie og førstehjelpsutstyr, og med kjøpet av Norgesplaster styrker Orkla Wound Care sin tilstedeværelse i apotekkanalen og i markedet for førstehjelpsprodukter.

Fortsatt svak utvikling

I rapporten for fjerde kvartal av 2019 kom det fram at inntjeningen på Pierre Robert lå på 40-45 millioner kroner i året, men det er en halvering sammenlignet med tidligere resultat.

- Pierre Robert er fortsatt lønnsomt, men vi vil tilbake til en inntjening på 80 til 100 millioner kroner i året på merket, sa konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch til Nettavisen etter presentasjonen av kvartalsrapporten for Q4 i 2019.

I kvartalsrapporten for første kvartal av 2020 er fortsatt salgsutviklingen svak. Orkla skriver at Pierre Robert Group hadde fortsatt svak salgsutvikling og ble i betydelig grad påvirket av koronakrisen i mars grunnet begrenset mulighet til å gjennomføre aktiviteter i butikk

- Må diversifisere

Styreformann og storeier Stein Erik Hagen eier gjennom sitt investeringsselskap Canica, samt Tvist AS og Stein Erik Hagen AS, temmelig nøyaktig 25 prosent av merkevaregiganten. Da har vi også inkludert barnas eierandeler, gjennom Canica Investor AS.

Nettavisen Økonomi intervjuet Stein Erik Hagen 18. april. Han sier dette om hvordan har ser for seg økonomi-utviklingen framover:

- Jeg sover fortsatt godt om natten, men det jeg og andre investorer må tenke igjennom, er å bli enda mer diversifisert i investeringsporteføljen, sa Hagen, som i intervjuet uttrykte stor respekt for norske myndigheters håndtering av pandemien.

Kommentarer til denne saken