*Nettavisen* Økonomi.

Har 45 milliarder på bok - kundene kan måtte vente lenge på refusjon

Ryanairs kunder kan måtte vente lenge med å få tilbake penger for flybillettene sine.

Ryanairs kunder kan måtte vente lenge med å få tilbake penger for flybillettene sine. Foto: REUTERS/Jason Cairnduff/NTB scanpix

Ryanairs kunder frykter å måtte vente til etter koronakrisen med å få igjen penger for kansellerte flyreiser.

04.05.20 00:13

Norske kunder som vil ha refusjon for kansellerte flyreiser med Ryanair kan måtte belage seg på å måtte vente.

Mens Norwegian er midt i en krise som kan gi konkurs, skal Ryanair under koronakrisen ha tilgang på 45 milliarder kroner - 3,5 milliarder britiske pund, i likviditeter, ifølge nettstedet Flysmart24. Likevel frykter kunder at de ikke vil få refusjon for kansellerte flyturer på lenge. Det skriver Independent.

Les også: Avbestilling kan ta månedsvis: Nå advarer ekspert mot tilgodelapper fra flyselskapene (+)

På Ryanairs nettsider heter det blant annet:

«Kunder som velger å ikke akseptere å flytte reisen gratis, eller et tilgodelapp, får refusjonen sin når tiden er inne, når denne krisen er forbi. I løpet av de kommende ukene og månedene vil vi jobbe hardt for å behandle refusjonsforespørsler så raskt vi kan», skriver de på nettsidene sine.

Et søk på Twitter viser at det er mange frustrerte kunder som nå etterlyser refusjon for sine kansellerte flyreiser.

Har du ventet lenge - og venter fortsatt - på penger fra Ryanair? Ta gjerne kontakt med Nettavisen på epost her.

Ifølge Independent har det vært en del forvirring rundt tilbudet til Ryanair. Passasjerer skal nemlig også ha fått en mail der det ser ut til å ikke være annet valg enn å velge tilgodelappen, for så å få tilbake pengene dersom de ikke har brukt den om et år.

- Vær oppmerksom på at denne kupongen er gyldig i 12 måneder og kan brukes til fremtidige reiseplaner. Vær oppmerksom på at om du ikke bruker kupongen før utløpsdatoen vil du motta full kontant-refusjon, står der der, ifølge Independent.

Ifølge Independent mener Ryanair, slik de forstår, med dette ikke å si at en må velge å bruke tilgodelappen, men det skal være en påminnelse. En talsperson påpeker overfor avisen at det tar lengre tid med utbetalinger enn vanlig, da de behandler langt flere henvendelser, og har langt færre på jobb.

- Ryanair tilbyr tilgodelapper og gratis flytting, da dette er automatisert og vil gi kundene et alternativ.

På nettsidene sine skriver Ryanair at prosessen med å refundere tar langt lenger tid enn vanlig, da de har mer enn 1.000 ganger så mange kanselleringer å behandle, samt at de har 75 prosent færre ansatte på plass enn til vanlig på grunn av avstands-regler.

Les også: SAS skal si opp inntil 5000 ansatte -1300 i Norge

Les også: Livet etter korona blir færre flyavganger og dyrere flybilletter for folk flest

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.