*Nettavisen* Økonomi.

Har doblet omsetningen etter koronapandemien brøt ut

Munthe Kaas i kolonial-bil

BIDRAR: Kolonial.no er glade for å være med på å dugnaden i landet vårt nå under koronakrisen. Her er Kolonial-sjef Karl Munthe-Kaas (bildet). Foto: Nina Lorvik/Nettavisen

Kolonial.no har opplevd en vanvittig vekst etter koronaviruset brøt ut i Norge.

25.03.20 12:00

- Vi har doblet omsetningen sammenlignet med fjoråret, og i neste uke ligger vi også på det dobbelte av omsetningen før koronaviruset brøt ut, forteller kommunikasjonsdirektør Louise Fuchs i Kolonial til Nettavisen.

De siste ukene har nordmenn hamstret voldsomt mye mat, i frykt for å havne i karantene eller isolasjon og ikke komme seg på butikken. Det har virkelig Kolonial, som leverer maten direkte på døren til folk, merket i aller høyeste grad.

- Vi opplever en syvdobling av nye kunder hver dag, og vi plukker 300.000 varer hver dag. Mat er viktigere enn noen gang, og også det å få levert maten til alle som trenger det. Det er en enorm vekst, så nå må vi bare brette opp ermene og levere til så mange som mulig, sier hun.

Klikk på bildet for å forstørre. JOBBER PÅ SPRENG: Louise Fuchs, kommunikasjonsdirektør i Kolonial, forteller at de gjør det de kan for å levere på etterspørselen.

JOBBER PÅ SPRENG: Louise Fuchs, kommunikasjonsdirektør i Kolonial, forteller at de gjør det de kan for å levere på etterspørselen. Foto: Halvor Ripegutu (Mediehuset Nettavisen)

- Helt utrolig

Karl Alveng Munthe-Kaas, sjef for Kolonial, sier at det er veldig stor pågang.

- Det har vært helt utrolig. Vi så det allerede et par uker før den store bølgen med kunder kom, og skjønte hvordan det kom til å bli. Så derfor var vi også i stand til å rigge oss for større etterspørsel, forklarer han.

Les også: Oppfordrer til kontaktløs betaling under koronakrisen - likevel må du trykke OK

Allerede før koronaviruset brøt ut i Norge var Kolonial i vekst, og de lå i utgangspunktet på makskapasitet.

- Vi hadde imidlertid planer liggende for vekst allerede, men det er uansett ikke nok til å dekke etterspørselen vi ser nå. Derfor har vi opprettet et nytt tilbud hvor folk kan få en ferdigpakket eske med utvalgte matvarer allerede dagen etter, forteller han.

- Det er viktig for oss at de som er koronafaste kan få mat dagen etter bestilling, sier han.

Les også: Folk hamstrer varer - butikkjedene avlyser priskrigen mot påske

Henter inn flere hundre nye

Flere tiltak er blitt satt i gang for å levere på den enorme etterspørselen.

- Vi har blant annet begynt å levere på natta, fra klokken 4 leverer vi nå grunnet den høye etterspørselen, forklarer Fuchs.

Samtidig har de vært nødt til å øke bemanningen.

- Vi jobber på spreng for å øke kapasiteten nå, og har allerede fått inn totalt 200 nye ansatte. Vi samarbeider med et vikarbyrå som har hevet seg rundt og hentet inn medarbeidere som blant annet er permitterte fra andre bransjer, forklarer Fuchs.

- Vi jobber på spreng for å øke kapasiteten nå, og har allerede fått inn totalt 200 nye ansatte. Vi samarbeider med et vikarbyrå som har hevet seg rundt og hentet inn folk som er permitterte fra andre bransjer, forklarer Fuchs.

Les også: Folk gikk bananas i matbutikkene: - Helt spinnvill rekord

Onsdag formiddag sier Fuchs at første leveringstidspunkt er mandag i neste uke.

- Vi må tenke nytt og kjapt, og rigge oss for å møte etterspørselen. Vi får fantastisk hyggelige tilbakemeldinger daglig fra kundene, og det betyr veldig mye. Folk hos oss føler det er meningsfullt å gå på jobb om dagen, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag