Har du satset på «lån på timen»?

Flere selskaper driver lurer deg, mener forbrukerombudet.

17.06.10 09:59

Det viser stikkprøver Forbrukerombudet har tatt av markedsføring av slike lån og kredittavtaler.

Forbrukerombudet har gjennom flere år jobbet for å sørge for at de som gir kreditt gir riktig og tydelig informasjon både om behandlingstid og om de faktiske kostnadene ved lånetilbudene.

- Opptak av lån og kreditt kan få store konsekvenser for forbrukerne, og det er derfor en beslutning som bør tas basert etter en nøye overveid vurdering av totaløkonomien, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Lover lån på timen
En gjennomgang av bransjens markedsføring har vist at enkelte aktører markedsfører lån og kreditt med «fristende» kort behandlingstid. Påstander som «Søk lån nå – få svar om en time» og «Lån penger på 5 minutter», kan virke forlokkende særlig for forbrukere som allerede er i en vanskelig økonomisk situasjon. I tillegg er påstandene som regel ikke riktige, ifølge Forbrukerombudet.

- Etter mitt syn vil det være ulovlig å spille på forbrukerens impulsivitet, for eksempel ved å fokusere på at man vil få kreditten eller svar på søknad nærmest umiddelbart, fortsetter Thon.

Han mener markedsføringen er i strid med både markedsføringsloven og finansavtaleloven.

Villedende
Aksjonen har også vist at enkelte annonsører ikke oppgir effektiv rente på en god nok måte. Enkelte utlånere oppgir overhodet ikke effektiv rente, noe de er pålagt etter loven. I andre tilfeller oppgis en ikke-representativ «fra»-rente, det vil si en rente som svært få eller ingen forbrukere rent faktisk vil kunne få ved låneopptak.

- Den effektive renten skal gi forbrukeren en enkelt og sammenlignbar oversikt over hvor mye lånet vil koste ham. Det er derfor skuffende at flere annonsører utelater eller har mangelfulle opplysninger om effektiv rente, mener Bjørn Erik Thon. (ANB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.