*Nettavisen* Økonomi.

Har googlet Google

Det var bare et spørsmål om tid. Nå har boken om Google kommet.

12.09.05 14:44

I løpet av bare 7 år har Google blitt verdens mest verdifulle medieselskap. Det betyr selvsagt at mange setter sine øyne på selskapet, og nå har it-journalist John Battelle kommet med boken ”The Search” som omhandler selskapet.

Det skal visstnok ha vært vanskelig å finne informasjon om selskapet som tidligere ikke har vært avslørt, siden selskapet har fått mye oppmerksomhet. Litt ekstra informasjon har han likevel kommet over, blant annet hvem som har kommet opp med «Don’t be evil» og andre viktige opplysninger.

En får også vite at guttene bak selskapet i utgangspunktet forsøkte å selge sin søketeknologi, kalt BackRub. Navnet stammer åpenbart fra tanken om «You scratch my back, and I’ll scratch yours». Googles tanke er at flere sider som linker til en gitt side, jo viktigere må den være.

Problemet var bare at ingen ville betale de 1,6 millionene dollar som de krevde. Nå kan selskapene bare angre. Det var like dumt å avslå et slikt oppkjøp som at IBM ikke ville kjøpe operativsystemet av Microsoft, bare lisensiere det.

Boken tar også opp litt mer sarte emner som personvernet rundt selskapets rundt 175.000 datamaskiner som har samlet enorme mengder informasjon om personer verden over. Google har åpenbart litt problemer med dette temaet, og vil for tiden ikke snakke med teknologisiden Cnet etter at en av deres journalister brukte Google til å finne personlig informasjon om grunnlegger Eric Schmidt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag