- Alle kundene forsvant 12. mars i fjor. Så der satt vi. Skulle vi stenge alle butikkene eller holde åpent? Men vi tenkte at hvis vi stenger butikkene nå, stenger vi Nille for godt. Da kan vi bare glemme å åpne igjen, sier hun til Nettavisen.

Da koronapandemien traff Norge, og det ble strenge restriksjoner, ble det tøffe tider for Nille. De var allerede i en vanskelig situasjon. Før DNB overtok butikk-kjeden i 2018, hadde pengene rent ut av butikkjeden i en faretruende fart.

Nå viser regnskapstallene for Nille AS at omsetningen er mer enn doblet fra 2018 til 2020, ifølge Proff.no. Resultatet før skatt har økt fra minus 194 millioner kroner til drøye 97 millioner kroner i 2020.

Inntil 1. oktober 2018 var Hobøl sjef for Kid Interiør, som hun tok over i en liknende prekær situasjon.

- Jeg ble spurt av DNB om jeg kunne tenke meg å prøve å gjøre det samme en gang til. Det burde man jo ha vett til å si nei til, for det er ganske heftig med jobb. Men så er det noe med å få muligheten til å redde noe som ellers hadde gått galt, sier Hobøl til Nettavisen i dag.

Les også: Nille-sjefen Kjersti Hobøl gikk kvalm hjem fra jobb: - Det var det verste jeg hadde sett i hele mitt liv

Unngikk nedleggelse

Selv om det har vært et stort ansvar å skulle redde arbeidsplassene til 2.500 mennesker, har det vært en viktig motivator for å ikke gi opp. Hun angrer heller ikke på at hun takket ja til jobben.

Men det har vært tøft. For midt i snuoperasjonen kom koronapandemien. Hobøl var på ledersamling 12. mars 2020, og etter pressekonferansen der Erna Solberg varslet lockdown, forandret det seg til beredskapssamling.

De bestemte seg for å holde butikkene åpne med redusert åpningstid, med minimumsbemanning i perioder. Det var krevende for de ansatte, påpeker Hobøl, men valget gjorde at Nille overlevde.

- Kundene kom sakte, men sikkert, tilbake. Men da vi trodde det verste var over etter jula 2020, kom runde to og alle Oslo-butikkene ble stengt 23. januar, sier hun.

- Kunne blitt kritisk

Etter hvert måtte også butikkene i Viken fylke stenge. Når butikker i så store fylker som Oslo og Viken må stenge, var det kritisk. I tillegg kom container-krisen og fraktpriser som gikk til himmels.

Torsdag 6. mai fikk butikkene åpne igjen, og siden har de kunnet holde åpent.

- Hvor mange flere uker med nedstengning hadde dere tålt?

- Det har vi ikke regnet på. Men hvis den hadde vedvart lenge, kunne det blitt kritisk, sier Hobøl.

Hun påpeker at da butikkene i Oslo stengte, reiste mange til omkringliggende steder for å handle. Verre var det da butikkene i Viken også stengte.

- Da begynte det å bli langt å kjøre for folk. Så den nedstengingen slo mye mer ut for oss, sier Nille-sjefen.

Les også: Nille-sjefen advarer kundene: - Mangler 40 prosent

Viktig grep for innovasjonen

Da butikkene ble stengt ned, tok selskapet grep for å forsøke å stoppe omsetningen fra å stupe helt. De åpnet nettbutikk i hui og hast, men det har gått bra. Nå er nettbutikken et satsningsområde for dem.

- Nettbutikken har gått ganske bra. Omsetningen er liten i forhold til totalen, men det er en av de største butikkene våre om vi ser på det som en egen butikk, sier hun.

- Vi lover at den skal bli bedre. Vi er ikke fornøyde nå, men det var viktigere å få den oppe og gå enn at den var perfekt, påpeker hun.

Hobøl beskriver lanseringen av nettbutikken som kjempeviktig for utviklingen av Nille.

- I 2022 er planen å lansere «klikk og hent» i butikk. Mange pre-shopper før de går i butikk nå, og vil ha mulighet til å bestille på forhånd og hente varene i butikk senere på dagen. Og ikke minst vil folk sjekke om varen er på lager, sier hun.

Les også: Ekstrem nett-effekt for Nille: – Tatt helt av

Satser på færre butikker

Utviklingen av nettbutikken er bare ett av mange «små knepp» framover, som Nille gjør for å fortsette å øke omsetningen.

For nå går det framover. I 2020 hadde Nille en omsetning på nærmere 1,6 milliarder kroner.

- 2021-tallene blir også bra, til tross for nedstenginger, mangel på varer og høye fraktkostnader. Det viser litt av styrken i snuoperasjonen og den jobben som er gjort, sier Hobøl.

- Vi vet ikke hva vi skal si er et normalår i Nille, som vi kan sammenligne oss med, for det fins ikke lenger. Men når det er sagt, så går det bra med oss, sier hun.

Hobøl har bidratt til at Nille har klart å snu skuta, men det er mange grep som er gjort for å redde butikkjeden. Deriblant nedleggelse og fornyelse av butikker.

- Vi har lagt ned 65 butikker fra 2018 til nå, men det var ganske små butikker som lå nær andre Nille-butikker. Nå har vi satset på færre, men større butikker, sier hun.

- Har det å legge ned disse butikkene reddet Nille?

- Det har ikke reddet Nille, men det har vært en del av helheten. Det var for mange butikker som lå for tett, sier Hobøl.

I dag har kjeden rundt 320 butikker.

Utviklet sortimentet

Samtidig har fornyelse vært viktig.

- Før jeg begynte i jobben, gikk jeg inn i en Nille-butikk og tenkte: «er Nille som konsept relevant lenger? Er det noe her jeg kunne tenke meg å kjøpe? Nei, jeg er usikker, ikke veldig mye», sier Hobøl i dag.

Hobøl har satset på utvikling og innovasjon i sortimentet. Kjeden har nå satset mer på kjøkken, interiør, lys og servietter, samt alt som trengs for å feire store og små øyeblikk.

- Nille skal være stedet du går til for å få tak i det du trenger for sammenkomster med andre, for eksempel til konfirmasjon eller dåp, sier hun.

- Hva er målet ditt for Nille?

- Det er å skape en varig og god lønnsomhet, og stabil kontantstrøm. Ha struktur og godt sortiment, og jobbe riktig over tid. Jeg har tro på Nille, og at vi har livets rett i Norge, sier Hobøl.

- De fleste vet hva Nille er. Nille har bare sovet litt i timen, sier hun.