Havarert båtkjøp

Foto: (TV 2 hjelper deg)

I fjor kjøpte Ottar Breivik seg en båt til en kvart million. Selgeren tok gladelig imot pengene, men da Ottar oppdaget store rustskader utviklet salget seg til et skikkelig sjøslag.

21.04.05 13:55

Ottar Breivik trodde han hadde funnet drømmebåten da han i fjor høst bestilte en brukt Sea Ray, importert fra USA. Båten ble solgt gjennom nettsiden til American Yacht Norway i Trondheim.

Tomme løfter
Da Ottar fikk båten hjem til Molde, oppdaget han at drevet til motoren var rustet i stykker og totalhavarert.

I desember sendte han det ødelagte drevet til Trondheim, og Rogeir Paulsen i American Yacht Norway lovte å sende et erstatningsdrev med en gang. Men drevet lot vente på seg.

Ottar purret gang på gang, både via mail, telefon og SMS. Paulsen lovte å sende drevet, men månedene gikk uten at noe drev dukket opp.

Solgte som privatperson
Mens Ottar ventet på drevet tok han seg tid til å studere kontrakten nærmere, og da oppdaget at det slettes ikke var American Yacht Norway som var selgeren, men derimot Rogeir Paulsen i American Yacht Norway som privatperson.

Dermed fikk plutselig Ottar langt dårligere forbrukerrettigheter enn han trodde han hadde i utgangspunktet.

American Yacht Norway viset seg heller ikke å være registrert i Brønnøysundregisteret.

- Jeg trodde jeg hadde med seriøse båtforhandlere å gjøre. Men seriøse båtforhandlere står vel gjerne registrert i Brønnøysund, konstaterer Ottar.

Fikk hjelp
Til slutt kontaktet Ottar TV 2 hjelper deg for å få hjelp. Og samme dag som TV 2 hjelper deg møtte Rogeir Paulsen i Trondheim fikk Ottar erstatning for det ødelagte drevet.

At det skulle ta fire måneder før Ottar endelig fikk erstatning karakteriseres som fullstendig uholdbart av forbrukeradvokat Ragnar Wiik. Han understreker at kunder har rett på erstatningsprodukt i rimelig tid, og at fire måneder slettes ikke er rimelig, med mindre det var særlige årsaker.

Og særlige årsaker hadde ikke selger Paulsen å skylde på – hans unnskyldning var at han ventet på å få drevet tilsendt fra et samarbeidsfirma utenfor Trondheim.

Se TV 2 hjelper deg på web-tv (abonnement).

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.