Gå til sidens hovedinnhold

Hel-Max for Ford

Fords nye flerbruksbil S-MAX utfordrer Renaults, VWs og Citroen. Les vår dom og se bilder.

GENÈVE (TV 2 Nettavisen): Fords nye satsning på bil med syv seter har fått navnet S-MAX, og er litt lenger enn de nærmeste konkurrentene.

Mellom 30-40 centimeter lengre enn biler som Opel Zafira og VW Touran gjør at plassen i baksetet og bagasjeplassen blir en god del større.

Se bildespesial nederst i saken

Bilen er 4,76 lang - det gjør den på størrelse med Citroen C8 og VW Sharan. Men samtidig ligger den nesten 100.000 kroner under disse konkurrentene i pris.

- Den ekstra lengden gjør at den tredje seteraden faktisk kan brukes, og at det er plass til litt bagasje selv om du bruker alle setene, sier informasjonssjef hos Ford Norge, Anne Sønsteby, til TV 2 Nettavisen da vi så på bilen i Genève.

Den nye modellen vil bli produsert i Genk i Belgia, og er bygget på samme plattform (eller over samme lest, om du vil), som Mondeo og Galaxy.

- Denne bilen kommer i tillegg til de to modellene vi allerede har, og vil størrelsesmessig legge seg mellom de to, sier Sønsteby.

Freskt design
I tillegg til at S-MAX viser tegn til å ha tatt opp i seg designtrekk fra konseptbilen Iosis, som ble vist under bilmessen i Frankfurt i høst, er det de spesielt fleksible seteløsningene, Sønsteby trekker frem blant fordelene S-MAX har til sine konkurrenter.

På samme måte som Opel Zafira, VW Touran og Renault Grand Scenic har bilen sammenleggbare seter som alltid er med i bilen.

Men i motsetning til disse er setene i Forden langt bedre. De er riktignok ikke like bra som setekomforten i Citroen C8 eller Peugout 807 hvor samtlige 7 seter er helt identiske og svært komfortable, men de gjør nytten selv for en voksen person.

Hvorvidt bilen er tøff og stilig eller ikke, kan du selv bedømme ved å se på bildekaruseellen under. Jeg for min del synes den ser sporty og fresk ut.

Ferieklar
S-MAX vil kommme til Norge i mai, og prisen på S-MAX med 1,8 liters dieselmotor på 100 hestekrefter i Ambiente-utgave og 5-trinns manuell girkasse blir 326.900 kroner. 3. seterad er ekstrautstyr, og koster cirka 6.500 kroner. Her scorer Ford bra. Citroen C8 starter med en skrapet modell på 407.000 kroner som 5-seter. Mens både Touran, Grand Scenic og Zafira ligger under Forden i pris. Men til gjengjeld er det langt mindre biler.

Pris-triks
Ford kommer til å gjøre et lite triks ved introduksjonen av denne bilen når det gjelder pris. Det har seg nemlig slik at motoren med 100 hestekrefter ikke bli tilgjengelig før til høsten, så da leverer Ford en motor med 125 hestekrefter og 6-trinns girkasse til samme pris om den med 100 hester.

Det samme gjelder for de neste utstyrsvariantene. S-MAX Trend med 100 hester kommer på 339.900 kroner, mens du får en 125 hester som egentlig koster 361.900 kroner til den prisen, frem til høsten.

Det er lite trolig at S-MAX blir levert som varebil, ifølge Sønsteby.

Beskjedent
Ford regner med å selge rundt 1.000 biler av nye S-MAX og Galaxy tilsammen i løpet av 2006. Det tror jeg de burde klare.

S-Max er et spennende alternativ som familiebil. Den er både billig og romslig på samme tid.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Her ser du flere bilder av den fleksible 7-seteren:

Reklame

Her får du munnbind levert helt hjem

Kommentarer til denne saken