Gå til sidens hovedinnhold

Henter nye millioner: - Netthandel redder norske arbeidsplasser

9 av 10 som vil investere i Jeanette Dyhre Kvisviks netthandel-eventyr, er kvinner.

- Når en fysisk butikk legges ned, forsvinner 90 prosent av omsetningen til utlandet. Det skaper ikke norske arbeidsplasser, og det har vi tenkt å gjøre noe med. I motsetning til de store utenlandske nettbutikkene, har vi lager i Norge. Vi støtter norsk design og norske merkevarer, og vi betaler ikke toll i Norge.

- Varehandelen står foran en stor digitalisering, og vi tror at det meste av varehandelen i fremtiden vil skje på nett. Det vil fortsatt være fysiske butikker, men de som er mest lønnsomme, er de som klarer å tilpasse seg denne utviklingen.

Det sier Jeanette Dyhre Kvisvik til Nettavisen.Økonomi. Hun tar opp kampen mot det utenlandske nettgigantene og leder en av Norges raskest voksende nettbutikker.

Netthandel er et tema som opptar Dyhre Kvisvik, i dag går så å si all norsk netthandel via utlandet. Norsk handel taper stort når norske fysiske butikker må stenge dørene.

Les mer

Bussjåfør kastet av skoleelev: - Vi skal ikke oppdra barna deres


På topp i Europa

Den utdannede juristen, med erfaring fra blant andre McKinsey og TV2, har etablert seg nøkternt i de gamle lokalene til SAS ute på Fornebu. Hun er ingen hvem som helst blant kvinnelige norske gründere. I 2017 ble Dyhre Kvisvik kåret til en av de 50 mest inspirerende tech-kvinnene i Europa.

Seriegründeren er godt i gang med sitt tredje selskap, og nå er det motebransjen hun har kastet seg over. I 2015 lanserte Dyhre Kvisvik og ingeniøren Jarle Snertingdalen moteappen Villoid, den gangen som ansatt i et datterselskap av Telenor Digital Media. Appen fungerte som et utstillingsvindu inn i klesmerkenes nettbutikker, i kombinasjon med markedsføring på Instagram og e-post.

Gründerne kjøpte i 2016 ut Telenor og utviklet selskapet i fjor sommer nettbutikken Villoid.no. Segmentet til Villoid.no er kvinner. Prismessig ligger nettbutikken i det midtre til øvre sjiktet og kan tilby over 40 av de mest kjente merkene. Vekstambisjonene er høye.

Kraftig vekst

- Da vi startet nettbutikken i fjor sommer, hadde vi som mål i å omsette for 3 millioner kroner i 2018, vi endte på 5,5 millioner. I år er målet å omsette for minimum 20 millioner og 50 millioner neste år, forteller hun. Vekst er nøkkelen til suksess og stordriftsfordeler.

- Det var derfor viktig for oss å finne en dyktig digital markedsfører. Markedssjefen vår er bare 24 år, men har allerede bygget opp en nettbutikk i løpet av tre år til 100 millioner kroner i omsetning, forteller Dyhre Kvisvik.

Villoid.bo har også fått med det britiske moteikonet Alexa Chung på eiersiden i selskapet. Hun har de seneste årene promotert Villoid jevnlig for sine 3,2 millioner følgere på Instagram.

Les mer

Stortingets telefonkonge: Lundteigen har en telefonregning på 85.000 kroner


Nye 5 millioner

Og nå skal det hentes mer penger for å finansiere veksten. Det er tiende gang gründeren er ute og henter penger siden hun startet sitt første selskap i 2008. Dyhre Kvisvik og medgründerne har hentet i underkant av 3 millioner kroner til Villoid fra de utviklet nettbutikken i fjor.

- Vi kommer med den nye aksjeutvidelsen 20. mars. Målet denne er å hente inn 5 millioner kroner. De som vil være med i denne aksjeutvidelsen, må sette seg på liste. Vi opplever en enorm interesse, investorene får en forholdsmessig andel hvis det skulle bli overtegning, sier hun.

Det spesielle med denne kapitalinnhentingen, er at Villoid-gründerne retter seg mot kvinnelige investorer.

Reise

- En motebutikk på nett er et produkt alle kan forstå, og vekst er noe alle kan forstå, både kvinner og menn. For å få til vekst, er du nødt til å ha kapital.

- Men vi frir bevisst til kvinner som vil være med på denne reisen. Kvinner skjønner shoppingmønsteret til kvinner, og ettersom kvinner forstår mote, forstår de også forretningsideen. Samtidig er «girl power» i tiden, sier Dyhre Kvisvik om tankegangen.

Hun mener deltakelse i denne emisjonen kan være en fin måte å lære seg hvordan man starter og bygger opp et selskap.

- Kanskje får vi også kvinnelige investorer som kunder og ambassadører. Det vil være en vinn-vinn-situasjon som er bra for bedriften, sier gründeren. Hun minner om at alle store bedrifter en gang har vært oppstartsselskaper.

Enorm interesse

- I denne emisjonen kan investorene tegne seg for alt fra 10 000 kroner til en halv million. Nå har jeg fått med flere jenter, vi har allerede over 250 interessenter på listen, og 90 prosent er kvinner, sier Dyhre Kvisvik.

- Vi er inne i de beste tidene noensinne for å være kvinnelig grunder. For ti år siden hadde jeg ikke kunnet få med så mange investorer.

- Ja, dere henvender dere til massemarkedet i denne aksjeutvidelsen, hva betyr det?
- Det betyr at vi senker terskelen og gir mange flere små investorer muligheten til å være med. Det er et ekstra stort ansvar med økonomistyringen, fordi prospektet går ut til så mange.

Les mer

Svenskene i strupen på Skavlan: - Slutt å lag underholdning med et trist kvinnesyn


1 prosent

- Tenker kvinner og menn annerledes når det gjelder risiko og avkastning?
- Det er et veldig godt spørsmål. Kun 1 prosent av investorene i oppstartbedrifter er kvinner. Sammenlikningen er kanskje litt søkt, men i Norsk Fallskjermklubb er eksempelvis 30 prosent av medlemmene kvinner. Jeg tror ikke hele forklaringen er at jenter ikke tør å ta risiko.

- Det går like mange jenter som gutter på økonomistudiet. Guttene velger mye oftere finans etter studiet. Jeg tror dette er veldig tradisjonsbundet, men det er kommet en ny generasjon med kvinner som ser mulighetene med teknologi og vil være med på verdiskapningen. Det er disse vi vil gi muligheten nå.

Prøve selv

- Hvorfor ble du gründer, hva var drivkraften?
- Etter noen år som advokat og så ledelseskonsulent i McKinsey advokat, hadde jeg veldig lyst til å skape noe selv. McKinsey jobbet sammen med flere ingeniører, og det lærte meg hvor viktig det er å ha noen som kan teknologi og som klarer å overføre strategien til virkelighet.

- Det var viktig å velge riktig med hensyn til hvem jeg skulle jobbe sammen med. Det er viktig å ha med en partner som kan andre ting enn deg selv.

Dyhre Kvisvik er en av få jenter i Norge som både er gründer og investor. Hun har heller ikke møtt mange kvinnelige gründere i utlandet. Gründerklimaet har likevel bedret seg her hjemme.

- Da jeg begynte som gründer i 2008, var det ikke noe oppstartsmiljø i Norge, men det har utviklet seg et «økosystem» de seneste årene. Det er inspirerende å se at så mange gode gründerjenter har kommet til.


Er ingen mann…

- Er du blitt møtt med fordommer som kvinnelig gründer som du tror menn ikke blir møtt med?
- Jeg har fått dette spørsmålet ofte, men jeg vet jo ikke hvordan det er å være mann…

- Jeg vet ikke om jeg blir diskriminert og har ikke noe bevisst forhold til det. Som kvinne har jeg kanskje kommet litt lettere til bordet.

En undersøkelse fra Harvard Business School om hvor investorer ville sette pengene, viste at 68 prosent ville plassere penger i selskaper ledet av en mann. Kun 32 prosent ville investere i selskaper ledet av en kvinne.

- Hvis det stemmer, betyr det at kvinnelige investorer må bruke dobbelt ganger så lang tid på å hente inn kapital, og i Sverige får 18 kvinner bare prosent av statlige innovasjonspenger. Her hjemme satser investeringsselskapet Investinor på kvinner. Det er veldig positivt, og de investerte i forrige runde 980 000 kroner i Villoid.

Mot

- Hvilke råd vil du gi til kvinnelige gründere?
- Du må ha tørre å tro på deg selv og ideen og du må også ha en sterk tro på at løse de problemene som dukker opp. Enkelte dager føler du at du tar ett steg frem og to tilbake. Da må du ha sterk vilje og ikke gi opp. Men det tar tid å bygge et ordentlig selskap, svarer Dyhre Kvisvik, og fortsetter:

- Du må også ha evnen til å justere kursen og være ydmyk nok til å tilpasse deg virkeligheten. Som gründer vet du ikke alt når du begynner. Klarer du å tilpasse deg og ikke gir deg, vil du mest sannsynlig lykkes.

Reklame

Supertilbud: Nå kan du få gratis strøm til februar