Gå til sidens hovedinnhold

Her bryter Tusenfryd loven: – Jussen er klinkende klar

Forbrukerrådet refser Tusenfryd for lovbrudd. Nå ber de om at de rydder opp.

Nettavisen har gjennom flere reportasjer sett på prisnivået i familieparken, Tusenfryd.

Flere av salgsbodene som selger popcorn, sukkerspinn og kjærlighet på pinne manglet prisinformasjon da vi besøkte parken.

Les også: Tusenfryd krever voksenbillett for femåringer: – Bomtur, sier småbarnsmor

Bryter forskriften

Jurist i Forbrukerrådet, Caroline Skarderud, reagerer sterkt på praksisen.

– Her er jussen klinkende klar, forbruker skal selvsagt få vite hva det koster før man kjøper noe, uttaler hun til Nettavisen.

Gjennom prisopplysningsforskriften er Tusenfryd pålagt å oppgi prisinformasjon. Formålet er blant annet at det skal være enkelt for forbruker å sammenligne priser.

«Prisopplysning skal gis ved lett synlig prisoppslag eller ved prisliste lagt frem på det stedet tjenesten vanligvis bestilles.», sier prisopplysningsforskriften §5.

Pålegget om å opplyse hva en vare eller tjeneste koster gjelder for alle næringer i Norge.

Forbrukerrådet mener mangel på prisinformasjon kan sette forbrukeren i en vanskelig situasjon.

– Det er ikke gøy å komme på Tusenfryd med to popcorn i hånda, for så å si til barna at det blir ikke noe fordi det er for dyrt, sier Skarderud.

– For oss som forbrukere er det helt avgjørende at bransjen er flink til å opplyse om prisinformasjon, sier hun og understreker:

– Vi forventer at seriøse aktører følger forskriften.

Les også: 100 kroner for softis til barn på Tusenfryd: - Utnytter at folk har med unger

Uprofesjonelt

– Det er ekstra viktig å informere om pris der folk ikke ferdes til vanlig. Det er mange som ikke spør etter pris før de tar et valg, sier Rune Nikolaisen, i Gjerrigknark.com, til Nettavisen.

Han er enig med Forbrukerrådet at det er vanskelig å trekke seg når du først står med godteri og popcorn i hånda til forventningsfulle barn

– Du føler fort du har pistolen mot brystet.

Nikolaisen mener Tusenfryd i dette eksempelet opptrer uprofesjonelt.

Han legger vekt på at folk er i en helt spesiell situasjon når de besøker en fornøyelsespark.

– De vet de kommer til å bruke mye penger, men ikke hvor mye. Det er ekstra viktig at fornøyelsesparker som Tusenfryd informerer ekstra godt, slik at forbruker kan ta bevisste valg.

Nikolaisen mener mange kvier seg for å spørre om hva ting koster når de har en hyggelig dag med barna i fornøyelsesparken.

– Det krever litt mer mot av folk å spørre når prisen ikke fremgår av et skilt, sier han.

Må rydde opp

På spørsmål til Forbrukerrådet om de er overrasket over at en seriøs aktør som Tusenfryd bryter regelverket, svarer de:

– Det kan hende det er en rutinesvikt i sommermånedene. Vi skal være forsiktig med å være for strenge. Men vi forventer at de gjør noe nå, og etterkommer forskriften.

– Hvor utbredt er dette?

– Det har vi ikke tall på, men dette er en kjent problematikk som vi får en del henvendelser om.

Les også: Måtte ut med nesten 4000 kroner i Hunderfossen: - Det er for dyrt

Innrømmer lovbrudd

Markedssjef i Tusenfryd, Erik Røhne Andersen, beklager det inntrufne.

– At prisinformasjon på de to nevnte stedene ikke har vært tilgjengelig, er dessverre en utilsiktet rutinesvikt hos oss. Dette beklager vi, og jeg kan bekrefte at det på Poppen kiosk nå finnes prisinformasjon. Dette vil også finnes på vendingvogna når denne tas i bruk igjen, sier han til Nettavisen.

– Var dere klar over at dere bryter regelverket?

– Vi kjenner regelverket, og vet at vi bryter det ved manglende prisinformasjon – dette er derfor nå utbedret, sier han og tilføyer:

– Prisinformasjon er allerede på plass, og vi har således etterkommet innspill fra Forbrukerrådet. Dersom Forbrukerrådet har ytterligere pålegg forventer vi at de blir tatt direkte med oss.