Prisene for å legge om fra vinter- til sommerhjul varierer stort. Profesjonelle hjulskiftere tar alt fra 250 kroner til 500 kroner for å skru opp de mellom 16 og 20 mutterne som skal til, skifte fra ett hjul til et annet, for så å skru de mellom 16 og 20 mutterne tilbake på plass.

Sjekk pristest nederst i saken!

Alt godt assistert av pressluft for å gjøre selve mutterskruingen lettest mulig.

Hele operasjonen tar bare noen få minutter.

Og det er ingen grunn til ikke å gå for pris. Hjulskifting er en såpass enkel operasjon at prisen bør være avgjørende.

- Som forbruker bør du uansett forhøre deg om pris på minst tre forskjellige steder, men jeg vil oppfordre folk som må sette bort jobben til å få skriftlig hvilket moment som er brukt for å trekke til mutterne. Her syndes det mye hos de profesjonelle, men det står i bilens bibel, instruksjonsboken, hvor hardt mutterne skal trekkes til, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebregtsen i NAF til Nettavisen.

Ett sted knuser imidlertid alle andre på pris. Mer om det siden.

Sliter ved feil
For Engebregtsen messer ikke om viktigheten av momentet på muttrene uten grunn. Ifølge egne statistikker er en av hovedårsakene til at NAFs veipatrulje må rykke ut en god gammeldags punktering.

Ikke fordi folk ikke klarer å bytte hjul, men fordi muttere og hjulbolter sitter for hardt til at de lar seg rikke på med bilens standardutstyr.

- Faren er altså at festene sitter for hardt, ikke for løst, sier Engebregtsen.

Han oppfordrer også alle som har mulighet til det til å skifte dekkene sine selv. Av flere grunner.

Spar penger med Nettavisen:
Minrente:
Bytt bank og få bedre lånevilkår
Meglerguiden: Finn billigst og best boligmegler
Mittoppdrag: Få tilbud fra håndverkere

Billigst i landet
Tilbake til pristesten. Som nevnt finnes det ett sted som suverent knuser enhver annen hjulskifter på pris. Det er hjemme i din egen hage.

Det er gratis og er gjort på en liten halvtime.

Og det anbefales av NAF.

- Vi oppfordrer alle som har mulighet til å gjøre det selv av mange årsaker. For det første får man trening i å skifte hjul dersom man punkterer på veien. Når vi rykker ut på punkteringer finner vi ofte biler der standardverktøyet ikke ligger i bilen, der jekken har rustet fast eller der reservehjulet mangler luft fordi det aldri har vært sjekket. Å skifte selv gir dessuten trening i stressfaktorene ved punkteringer som er at du ikke er helt sikker på hvordan utstyret fungerer samt at man blir stresset av all trafikken som dundrer forbi samtidig som man forsøker å skifte dekk, sier Engebregtsen.

Han har ti punkter for hvordan du skal komme helskinnet gjennom dekkskiftet:

1. Ta frem bilens bibel, instruksjonsboka. Les kapittelet hjulskift. Der står det hvor utstyret er, hvordan du skal bruke det, festepunkter for jekk osv.

2. Ta av eventuelle hjulkapsler for å komme til hjulmutterne/boltene.

3. Løsne hjulbolter/muttere før du jekker opp bilen.

4. Jekk opp i henhold til instruksjonsboken. Plasser en kloss foran og bak det hjulet som er diagonalt i forhold til der du jobber for å være sikker på at bilen ikke begynner å rulle. Det vil si venstre bakhjul dersom du jekker opp høyre fremhjul. Pass på at du ikke har noen av kroppens deler under bilen.

5. Skru av hjulmuttere/boltene og fjern hjulet fra bilen. Ta et visuelt overblikk over de delene du ser. Er det noe du som legmann reagerer på er det lurt å oppsøke en profesjonell for å spørre om det er slik det skal være i etterkant.

6. Nytt hjul settes på. Skru til annenhver bolt/mutter, men ikke dra til ordentlig før alle er sentrert slik at bolten/mutteren er inne i felghullet. Dra inntil det du klarer mens julet er i luften.

7. Slipp ned bilen og dra til en siste gang. Når du hører det berømmelige knirket har du dratt til for hardt. Da kan det være lurt å slippe opp en liten millimeter. Etter en liten kilometer er det bare å ettertrekke for å se om det har løsnet noe.

8. Gjenta på neste hjul.

9. Sjekk lufttrykket i instruksjonsboken. På mange biler står det også i døråpningen til sjåføren eller på innsiden av bensinlokket. Lufttrykket skal kontrolleres mens hjulene er kalde. Det skaper riktig rullemotstand og du bruker mindre bensin. Det sparer lommebok og miljø. Ifølge NAF kan du spare opp mot 10 prosent i drivstoffutfgifter per år, samtidig som dekkene holder lenger. Lufttrykk bør sjekkes minst en gang i måneden.

10. Vask vinterdekkene ordentlig før de settes i garasjen/boden. Ikke slipp ut lufttrykk, men pass på å lagre liggende eller hengende.

- Det siste som er viktig å få med seg er mønsterdybden. Loven har 1,6 millimeter som krav, men vi mener man bør skifte når spordybden er på 3 millimeter, sier Engebregtsen.

Her er prisene på hjulskifterne Nettavisen har sjekket:

Oslo:

Firma

Adresse

Pris

Ventetid

Rehabil Esso Trosterud Servicesenter

Tvetenveien 185, 0673 Oslo

350 kroner

Første ledige torsdag

Konows Bilpleie

Konowsgate 67 b, 0196 Oslo

250 kroner

Kun drop-in

Ibsen bilpleie

C J Hambros plass 1, Sentrum P-hus

500 kroner (inkl vask og rens)

Som regel neste dag

OPT Bilpleiesenter

Økernveien 115, 0579 Oslo

400 kroner

Fortløpende

Ensjø Dekk

Grenseveien 69, 0663 Oslo

300 kroner

Bare drop-in

Trondheim:

Firma

Adresse

Pris

Ventetid

Tempe Dekkservice

Tempeveien 31, 7037 Trondheim

350 kroner

Ingen ventetid

Lade Dekkservice

Styrmannsgata 1b, 7042 Trondheim

400 kroner

Påfølgende dag

Byåsen Bilverksted

Selsbakkvegen 36, 7027 Trondheim

295 kroner

Påfølgende dag

Dekklageret

Østre Rosten 20, 7075 Tiller

290 kroner

Lite ventetid

Bergen:

Firma

Adresse

Pris

Ventetid

Rexzi Service AS

Kokstadvegen 40, 5257 Kokstad

500 kroner (smører hjulnav og pusser rust i kontaktpunkt)

I løpet av dagen

Åsane Bilpleie

Heiane 2b, 5131 Nyborg

300 kroner

Kun drop-in

Autotjenester AS

Jekteviken 5, 5010 Bergen

450 kroner

Noe ventetid

Kokstad Bilpleie Service

Kokstadflaten 32, 5257 Kokstad

250 kroner

Drop-In

Dekk Mester'n Bergen

Bjørnsonsgate 13/15, 5059 Bergen

350 kroner

Ingen ventetid

Tromsø:

Firma

Adresse

Pris

Ventetid

Dekksentralen

Tromsøysundvegen 22, 9020 Tromsdalen

240 kroner

Ingen ventetid

Vianor Tromsø

Terminalgata 90, 9019 Tromsø

276 kroner

Ingen ventetid

Dekkmann

Skattørveien 39, 9018 Tromsø

348 kroner

Ingen ventetid

Isrenna Bensinstasjon - Best Isrenna

Stakkevollvegen 328, 9019 Tromsø

250 kroner

Ingen ventetid

Statoil Jekta

Heilovegen 4 Jekta, 9015 Tromsø

300 kroner

Ingen ventetid