Gå til sidens hovedinnhold

Her er eierne av MS Rocknes

Bak det havarerte skipet MS Rocknes står 230 private investorer i Tyskland. Nå venter de på å få pengene sine tilbake.

Det har lenge vært kjent at Jebsen Management AS i Bergen ikke eier MS Rocknes, som havarerte i Vatlestraumen. Skipet var kun leiet inn av det norske rederiet.

De reelle eierne er et tysk kommandittselskap kontrollert av HCI-gruppen i Bremen og skipsreder Hans-Jürgen Hartmann. Det går fram av dokumenter fra skipsregisteret i den tyske byen Landen som TV 2 Nettavisen har fått tilgang til.

Investerer andres penger

HCI-gruppen (Hanseatische Capitalberatungsgesellschaft mbH) er majoritetseier i kommandittselskapet, som har fått navnet Reederei Hans-Jürgen Hartmann MS ”Kvitnes” GmbH & Co. KG, mens Hartmann eier resten.

HCI-gruppen er i realiteten et investeringsselskap som henter inn penger fra bemidlede europeere når de har et konkret prosjekt på gang. Da MS Rocknes enda var på planleggingsstadiet, tok skipsreder Hartmann ifølge HCI-gruppens rådgiver Hr. Olendorf kontakt og lurte på om HCI kunne være behjelpelig med finansieringen. HCI-gruppen takket ja, og inviterte investorer i inn- og utland til å kjøpe seg en liten andel.

Samlet inn 110 millioner

HCI-gruppen fikk inn et sted mellom 100 og 110 millioner kroner på den måten. Pengene kom fra 230 private investorer, de fleste tyske. Ingen av investorene har norsk adresse, forklarer HCI-rådgiveren.

- Vi er bare en trust som representerer andelseierne. De reelle eierne er folk som kjøpte seg andeler da kommandittselskapet ble opprettet, sier Olendorf til TV 2 Nettavisen.

Byggingen av skipet kostet cirka 260 millioner kroner, ifølge Olendorf. Etter det TV 2 Nettavisen har fått opplyst hos Jebsen Management, deltok to forretningsbanker i Hamburg i finansieringen av skipet ved siden av HCI-gruppen og skipsreder Hartmann.

Vil vite hva som skjer

Etter det tragiske havariet i Vatlestraumen, er mange av andelseierne interessert i å vite hva som nå skjer med investeringen deres. Men HCI-gruppen har ikke noe konkret svar å gi dem.

- Vi informerer investorene om redningsoperasjonen. Nå venter vi på at skipet eventuelt skal snus. Deretter vil forsikringsselskapet vurdere hvorvidt skipet må anses som tapt eller om det kan repareres, sier Olendorf.

Fullforsikret

Selve skipet skal være forsikret for tett oppunder 500 millioner kroner hos Norwegian Hull Club. Ansvarsforsikringen, som blant annet dekker erstatninger til etterlatte, forurensning og tap av last, er det Gard i Arendal som står for.

- Jebsen Management er vår primære sikrede under polisen, men alle selskaper på redersiden er sikret, sier leder for ansvarsforsikring Christen Guddal i Gard.

De tyske andelseierne vil trolig ikke bli påført store økonomiske tap av betydning i kjølvannet av havariet. De kan imidlertid gå glipp av periodevise utbetalinger av utbytte som de ble forespeilet da MS Rocknes ble bygget.

Får 1 million

Foreløpig er det ingen som ønsker å spekulere i hva sluttregningen etter Rocknes-havariet blir. Etterlatte etter de omkomne sjøfolkene får ifølge Rederiforbundet en erstatning på rundt 1 million kroner hver, avhengig av den enkeltes ansettelseskontrakt og forsørgerbyrde. Jebsen Management har i tillegg tatt på seg betydelige kostnader i forbindelse med oppfølgingen av de etterlatte.

- Det er hevet over enhver tvil at det blir betydelige utlegg ut over det forsikringen dekker, sier pressetalsmann Per Inge Hjertaker i Jebsen Management til TV 2 Nettavisen.

Reklame

Best i test påskeegg 2021