I mer enn 10 år har Handelshøyskolen BI gitt ut Norsk Kundebarometer som viser hvilke selskaper som har de mest fornøyde kundene i Norge.
Vinneren av Kundetilfredshetsprisen 2009 er BMWs bilforhandlere.
De oppnår 84,3 av 100 mulige poeng på årets test.
Det er ikke første gang de gjør det bra. I alle de fire årene BMWs bilforhandlere oppnådd en kundetilfredshet på mer enn 80 prosent.
Bilforhandlerne topper listen
BMW er ikke det eneste bilfirmaet som topper listen. De tre øverste plassene innehas av nevnte BMW, Toyota og Skoda. I tillegg kommer Mercedes på 10. plass.
Den eneste banken på listen er SkandiaBanken.
De har en kundetilfredshet på 80,5 av 100.
Sammenlignet med et snitt på bransjen på 70,5 prosent gir dette banken en desidert topplassering i sin bransje.
- Med et målrettet kundefokus internt og en uttalt visjon om å ha de mest fornøyde kundene, er det gledelig å få en slik tilbakemelding. Vi vet at det er mange områder hvor vi kan bli bedre, så dette er samtidig en påminnelse om fortsatt å levere godt hver dag, for også å kunne ha fornøyde kunder i morgen, sier Johnny Anderson, informasjonssjef i Skandiabanken, i en pressemelding.
Får juling
De som har fått mest juling på årets utgave av kundebarometeret, er fondsforvalterne. Et selskap som DnB NOR Kapitalforvaltning har fått så lite som 52 poeng av sine kunder. En annen stor aktør i markedet, Odin Forvaltning, gjør det ikke stort medre med 57 poeng.
- Vi ser faresignaler for flere av bedriftene vi har fulgt over tid og for enkelte er det nok nødvendig med drastiske grep skal de vinne tilbake kundenes gunst, noe som vil være en forutsetning for videre drift på lengre sikt, fremholder Pål Rasmus Silseth ved Handelshøyskolen BI i forbindelse med fremleggelsen av resultatene.
Her er topp 10:
Firma | Poengsum |
BMW | 84,3 |
Toyota | 82,8 |
Skoda | 81,6 |
Skandiabanken | 80,5 |
Apotek 1 | 80,5 |
Vitusapotek | 80,1 |
Vinmonopolet | 79,6 |
Flytoget | 79,2 |
Komplett.no | 79,1 |
Mercedes | 78,8 |