Norges nasjonaldag er like om hjørnet, og mange skal handle inn litt ekstra mat og drikke til feiringen. Da er det greit å vite hva du får for pengene hos lavpriskjedene Kiwi, Rema 1000 og Extra.
Ukens handlekurv består av 28 varer, og forskjellen på totalprisen hos prisvinner Extra og pristaper Rema er på nesten 36 kroner. Kiwi ligger cirka fem kroner bak Extra, takket være prisdumping på ett produkt (Melange margarin).
- Det var overraskende store forskjeller. Medlemsfordelene hos kjedene vil jo trekke ned prisen litt, men det er overraskende mye å spare, sier Lene Drange, programleder i «Luksusfellen» og forfatter av bøkene «Pengeplanen» og «Snaponomi», til Nettavisen.
Se prislisten lenger ned i saken!
Hun sier hun opplever at prisene har økt mye hos Rema og Kiwi i det siste.
- De store prisforskjellene gjenspeiles her i Nettavisens test, sier Drange.
Kiwi og Rema 1000 avviser forøvrig på det sterkeste at de har økt prisene den siste tiden (se tilsvar lengre ned i saken).
Dette skiller kjedene mest
Noen av varene som gjør mest utslag på ukens pristest i Nettavisen, er is og Melange margarin.
Rema ligger 10 øre bak Kiwi og Extras pris på kroneis jordbær og sjokolade, men ser vi derimot på PinUp (Extra og Rema)/Isabella (Kiwi) og Lollipop (Extra og Rema)/Friskis (Kiwi) er det større forskjeller. Hele 15 kroner skiller prisen til Rema og Extra på PinUp, og 14 kroner skiller de to kjedene på Lollipop.
Melange margarin 500 gram er nesten fem kroner rimeligere hos Extra enn hos Rema og Kiwi.
I pristabellen under kan du se hvor store prisforskjeller det er mellom lavpriskjedene på ukens handlekurv. Merk at prisen for flere av varene er omregnet, da ikke alle kjedene har samme varer eller like store pakninger av en vare.
- Sjekk kiloprisen
Spesielt når man skal handle inn mye mat, noe man gjerne gjør til flere mai-dager hvor det både er nasjonaldag, konfirmasjoner og pinse, er det viktig å spare der man kan.
- Selv små summer er viktig å spare, da det kan utgjøre en del på en måned. Det er generelt sett lurt å gå til den kjeden hvor maten er billigst, og man får mer mat for pengene, sier Drange.
Hun anbefaler å sjekke kundeavisene for å finne ut hvor de beste tilbudene er, og utnytte alle kundefordeler. Samtidig er det viktig å være obs på pristaggen når du er i butikken.
- Sjekk literpris og kilopris, og ikke gå i butikken når du er sulten. Men det er absolutt viktigst at du ikke kjøper mer enn du trenger, sier hun, og påpeker:
- Spesielt til 17. mai kan man fort ende opp med mer mat enn man trenger. Men husk å kos deg!
Viktig måned
Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, er ikke overrasket over at de kommer best ut i ukens pristest.
- Extra var først ut med å kutte prisene på flere typiske mai-varer fra 1. mai, da vi kuttet prisene på totalt 36 varer, sier han.
Les også: Stans i grensehandel ga rekordår for Coop: Nå satser de på å vokse mer
Kristiansen er derimot langt mer overrasket over at konkurrentene ligger så langt bak.
- Det er det mest oppsiktsvekkende, og noe kundene vil legge merke til. Det viser jo at vi har gjort en god jobb, og holder lave priser. Enten er konkurrentene litt vårslappe, ellers tyner de kundene for litt ekstra penger, sier han.
Les også: Reagerer på Rema og Coops tilbudskampanjer: - La være å presse kundene
Mai er en viktig måned for Extra, da det er mange høytidsdager hvor mange handler ekstra med varer.
- Vi ønsker at det ikke skal gå ut over lommeboka – noe som særlig er viktig for tusenvis som står i en usikker jobbsituasjon, sier Kristiansen.
Han påpeker imidlertid at det alltid er lurt å være prisbevisst, og da er det ikke nødvendigvis nok å sjekke prislappen, men se på kiloprisen og pakningsstørrelser.
- Priskutt på bær
Torkel Fjørtoft, presseansvarlig i Rema 1000, påpeker at vareutvalget er avgjørende for resultatet. Han mener det ville blitt annerledes om Nettavisen sammenlignet Hennig Olsens Isabella-is mot Sjokopinne og Friskis mot Kjekkis fra Isbjørn Is.
Nettavisen påpeker imidlertid at vi har tatt utgangspunkt i sammenlignbare varer og ikke rimeligste alternativ. Extra og Rema fører PinUp og Lollipop fra Diplom-Is, mens Kiwi har Hennig Olsen, og da er Friskis og Isabella sammenlignbare iser.
Fjørtoft trekker også fram at handlekurven blir rimeligere for Æ-medlemmer.
- Æ gir 30 prosent priskutt på friske bær og blomster, som det går mye av inn mot nasjonaldagen, sier han.
Fjørtoft kommenterer også Dranges utsagn om at prisene har økt hos Rema og Kiwi:
- Vi skal ha de laveste prisene, og det stemmer ikke at prisene våre generelt har gått opp i det siste. Siden påske har de fleste prisene hos oss gått ned, så vi fortsetter å gi kundene våre så lave priser som mulig, sier han.
- Stemmer ikke
Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, reagerer på Dranges utsagn om at prisene på Kiwi og Rema har økt.
- Disse udokumenterte påstandene stemmer overhodet ikke, og er så langt fra fasiten som man kan komme. Kiwi har aldri presset hardere på pris enn vi gjør nå. Vi har satt ned de faste prisene på over 800 varer hittil i år, sier hun, og påpeker:
- SSBs konsumprisindeks viser at prisene på mat og alkoholfri drikke er ned 2,1 prosent fra april 2020 til april 2021. Noe av årsaken er selvsagt reduserte avgifter, men mye skyldes Kiwis prispress.
Arvin sier også at en prisundersøkelse viser et øyeblikksbilde på et lite utvalg varer, og man kan ha flaks eller uflaks en gang eller to.
- Men vi vet at Kiwi er billigst, enten det er til hverdag eller fest, sier hun.