*Nettavisen* Økonomi.

Her handler vi maten

Rema-kongen Odd Reitan skryter av at han er større enn konkurrenten Rimi. Det har han liten grunn til. Coop er den store taperen i kampen blant matkjedene. Se hvor vi handler mest.

05.04.04 12:58

Reitan kan imidlertid glede seg over at Rema 1000 øker mest igjen. Reitan-kjeden har økt markedsandelen med 0,7 prosentpoeng.

Det viser ferske markedsandelstall fra ACNielsen.

Kjede

Markedsandel

Rimi

17,7 %

Rema 1000

17,4 %

Kiwi

8,0 %

Coop Mega

7,9 %

Meny

7,7 %

Spar

7,6 %

Coop Prix

7,0 %

Coop Obs!

4,9 %

Coop Marked

3,8 %

Joker

2,8 %

ICA Spar Mat

2,0 %

Bunnpris

1,9 %

Maxi

1,8 %

Samlet endte omsetningen blant dagligvarekjedene på 97 milliarder kroner i 2003. Det er 5,2 prosent mer enn året før.

Samlet har nå Rema 17,4 prosent av markedet for rene dagligvarebutikker. Det er likevel ikke nok til å vippe erkekonkurrenten Rimi av pinnen. Rimi har hatt en flat utvikling og holder på sine 17,7 prosent av markedet.

Dermed må Reitan vente med å sprette champagnekorken. Forrige uke uttalte lavprissjefen at han var sikker på at Rema endelig hadde blitt større enn Rimi.

Ved siden av Rema er det Meny og Kiwi som øker mest av kjedene, og også Coop Obs, Bunnpris, Maxi og Spar øker.

Den store taperen er Coop-kjeden som har mistet 0,6 prosentpoeng av markedsandelen. Coop har nå 23,7 prosent.

Størst nedgang har Coop Mega, og også Coop Marked og Ica SparMat har mistet andeler.

NorgesGruppen som inkluderer blant annet Kiwi, Spar og Meny økte sin markedsandel med 0,2 prosentpoeng til 34,7 prosent.

Ica Norge trakk ned 0,3 prosentpoeng og ligger nå på 23,6 prosents markedsandel.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.