Gå til sidens hovedinnhold

Her kan du gå på en pris-smell

Dobbelt så dyrt, og opp til 80 kroner mer for én kilo burgere, viser vår pristest av en piknikkurv.

Nettavisen har testet hvor det er billigst å handle til en impulsiv grillkveld i parken. Prisforskjellene er enorme.

Trippel og dobbel pris

Piknikkurven inneholder 21 matvarer, og består av grillmat, øl, brus, frukt, samt engangsbestikk og papptallerkener.

LES HELE PRISTESTEN LENGER NED I SAKEN:

Prisene er undersøkt hos lavpriskjedene, Kiwi, Rema 1000 og Extra, samt lokalbutikkene, Bunnpris og Joker.

Nettavisens pristest avslører at:

  • Joker og Bunnpris tar dobbel pris på Kiwis engangsgrill. 40 kroner isteden for 20 kroner.
  • Lavpriskjedene, Rema, Kiwi og Extra har dyrere kilopris for hamburgere enn Joker og Bunnpris.
  • Kun to prosent skiller testens dyreste lavpriskjede, Rema 1000 og lokalbutikken, Bunnpris.

Engangsgrillen, BBQ Instant til lokalbutikkene er helt identisk med Kiwi sin. Alle er fra den polske produsenten Decoal. Det er mer enn dobbelt så dyrt å kjøpe den hos Bunnpris og Joker.

BBQ Instant fikk nylig jumboplass i Nettavisens test av engangsgriller. Dommen var at den knapt egnet seg til grilling av pølser.

LES TESTEN: Test av engangsgriller – bare én får toppscore

Hamburger-smell

Piknikkurven er billigst hos Kiwi. Du sparer nesten 160 kroner, sammenlignet med testens pristaper, Joker - hvor varene er 32 prosent dyrere. Rema 1000 er dyrest av lavpriskjedene.

Både Bunnpris og Joker slår lavpriskjedene ned i støvlene på hamburgere av storfe. 100 og 110 kroner kiloen er et meget godt tilbud. Joker har forøvrig tilbud på burgerne.

Prisforskjellen mellom lokalbutikken og lavpriskjedene er opp mot 80 kroner kiloen for hamburgere.

Thick & Juicy Big Beef Burger fra Rema 1000, er testens dyreste. Butikkjeden er også dyrest av lavpriskjedene.

Kiwi har de rimeligste burgerne av lavpriskjedene, men er likevel 30 kroner dyrere per kilo.

– Rema 1000 har mistet grepet i Norge, og Kiwi har tatt over som prisledende. Rema 1000 sin kraftfulle symbolisering av priskutt med motorsag, har ikke samme troverdighet. Når andre gjør det bedre på pris, må de gi kundene andre grunner til å velge dem.

Det sier økonomiprofessor, Tor W Andreassen, ved Norges Handelshøgskole (NHH), til Nettavisen.

Pressansvarlig i Rema 1000, Torkel Fjørtoft, avviser dommen fra økonomiprofessor, Tor W. Andreassen.

– Rema 1000 har stått øverst på pallen i fire VG-prisbørser på rad, så vi er trygge på vår posisjon, sier han til Nettavisen.

For ordens skyld: Rema 1000 har i virkeligheten vunnet bare tre av de fire siste VG-børsene, hvorav to i konkurranse med de andre lavpriskjedene. Den fjerde vant Kiwi med knapp margin.

Bunnpris puster Rema i nakken

Prisdifferansen mellom Bunnpris og Rema 1000 var drøye 11 kroner.

Økonomiprofessoren synes det er oppsiktsvekkende at lokalbutikkene, Bunnpris og Joker har de rimeligste burgerne. Han mener det er en godt gjennomtenkt strategi.

– Bunnpris og Joker er lure, de har en strategisk prismetode, sier økonomiprofessoren.

Han viser til at data fra Norsk Kundebarometer (BI) viser at både Bunnpris og Joker har de minst tilfredse kundene.

LES OGSÅ: Kiwi- og Rema-eierne har håvet inn under koronapandemien

– Jeg tror det er fordi de bruker minst tid og penger på å begeistre dem, sier han.

Han viser til Data fra Norsk Innovasjonsindeks (NHH), som viser at kundene opplever de som lite innovative.

– I sum tror jeg dette gir dem lavere driftskostnader enn Kiwi, Extra, og Rema 1000. Lav kvalitet og få innovasjoner tar markedspris for de samme varene. Resultatet er at de får bedre marginer enn de andre, sier han, og legger til:

– I tillegg har mange av dem åpne på søndager – en dag hvor folk er mer opptatt av tilgang på varer enn hva det koster, konkluderer han.

Dyre burgerbrød

Ettersom Joker ikke fører lavprismerker på hamburger- og pølsebrød, både tredobler og tredobler prisen seg, sammenlignet med lavpriskjedene. Det gjør også at de har dobbel pris i forhold til Bunnpris.

Kjøper du pølsene på Joker taper du fra 11 til 21 kroner - opptil 55 prosent pristap.

HER GJØR DU DET BESTE KJØPET:

Avviser påstandene

– Vi er veldig opptatt av fornøyde kunder, egne interne målinger viser at dette ikke helt er riktig, uttaler, Anders Moe, kategori- og markedssjef i Bunnpris, til Nettavisen.

– Det er riktig at vi har kommet dårligere ut i sammenligninger med lavpriskjedene, men dette har vi stort fokus på. De siste årene har vi hatt tydelig bedring på dette området, sier han.

LES OGSÅ:Slår full brus-alarm etter avgiftskutt

Anette Grønby Rein, representerer Joker. Hun er kommunikasjonssjef i Kjøpmannshuset, og kommenterer kritikken slik:

– Vi stiller oss uforstående til dette, skriver hun i en sms til Nettavisen.

Lojale kunder

Grønby Rein mener pristesten har sine svakheter.

– Pristesten viser et øyeblikksbilde av et meget begrenset utvalg varer som bare utgjør noen få prosent av Jokers totale vareutvalg. Lojale kunder som benytter seg av de gode tilbudene våre, og tar hele handelen hos oss, vil oppleve en vesentlig lavere prisavstand enn det denne prisundersøkelsen viser, sier hun.

Hun poengterer at Joker er en nærbutikk, og ikke har mulighet til å konkurrere på pris, på samme måte som lavpriskjedene.

– Vi ønsker å tilby våre kunder gode, varierte og sesongaktuelle tilbud på populære forbruksvarer. En høy andel av våre butikker har også søndagsåpent og tilbyr et bredt utvalg av tilleggstjenester, sier Grønby Rein.

Både Bunnpris og Joker sier at de vil sette ned prisen på engangsgrillene etter at Nettavisen avslørte at de tar dobbel pris for produktet.

Øyeblikksbilde

Rema 1000 er testens taper blant lavpriskjedene, og er drøye 11 kroner rimeligere enn Bunnpris. Kun to 2 prosent skiller sluttsummen fra Bunnpris.

– Følger dere ikke helt med i markedet lenger?

– Resultatet her viser hvor intens priskonkurransen i Norge er, og hvor spesielt et øyeblikksbilde kan være, sier presseansvarlig i Rema 1000, Torkel Fjørtoft. tap I denne testen kommer vi dårligere ut fordi 2 for 99-pakken på burgeren vår ikke tas med når pakkene omregnes til kilo.

– Den viktigste pristesten er riktignok det kundene som gjør, og de skal som regel ha minst to pakker med burgere. Vår burger er også smakstestvinner i år, og har spesielt høy andel kvalitetskjøtt for denne prisklassen. Vi er altså trygge på at REMA 1000 virkelig leverer på både lave priser og god smak denne sommeren, sier han.

Skal være billigst

– Vi skal være den billigste lavpriskjeden, og kundene våre skal være trygge på at det alltid lønner seg å handle hos Kiwi, sier kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin.

På spørsmål om hvorfor Kiwi tar 30 kroner mer for kiloen for burgere, svarer hun:

– Burgeren i denne testen er av svært god kvalitet og består av 99 prosent storfekjøtt.

Aakvaag Arvin understreker at Rema 1000 sin påstand om at de har vunnet fire VG-matprisbørser på rad ikke er riktig.

– Det er synd at dere igjen lar Rema komme med usannheter. De har ikke vunnet de fire siste matbørsene i VG. Av de siste fire hvor alle lavpriskjedene har vært med, har Rema vunnet to og KIWI vunnet to, sier hun.

Coops kommunikasjonssjef, Harald Kristiansen, lover at de nå kutter prisene.

– Extra har vært først ute med priskutt flere ganger i år og kundene skal være trygge på at vi fortsatt skal være det beste stedet å handle, både på pris og utvalg av varer, derfor kutter vi prisen på burgere og justerer prisene, sier han til Nettavisen.