*Nettavisen* Økonomi.

Her kommer riking-garasjene

800 garasjeplasser for velstående Oslo-folk flyter stille inn til havn.

23.09.08 15:56

(iOslo.no) Skanska, som er ansvarlig for deler av Tjuvolmen-utbyggingen i Oslo, kaller dette intet mindre enn en europeisk sensasjon. Det skal ikke være gjort noe lignende i Nord-Europa før. Tre enorme «bokser» er konstruert i Fredrikstad, så trekkes de inn til Tjuvholmen ved Aker Brygge. Sammen utgjør de en undervannsgarasje med 800 plasser.

900 millioner kroner
- Dette er utrolig morsomt, sier prosjektleder for Skanskas Tjuvolmen-utbygging, Dag Kjell Søyland til iOslo.no.

Klikk på bildet for å forstørre.

Tjuvholmen henger sammen med Aker Brygge, og leilighetene der er av den dyrere sorten. Kontrakten til Skanska på Tjuvolmen er på 900 millioner kroner, og undervannsgarasjen er en av juvelene.

- De kjøres inn i hverandre, så senkes de ved at vi pumper dem full av vann. Deretter festes de til søyler, og så trekker vi vannet ut, forklarer Søyland.

3,7 fotballbaner
Klokken 14.00 kunne Søyland speide utover anleggsplassen sin og se den ene av de tre gigagarasjene stille seile inn til Tjuvholmen.

Totalt i prosjektet er det brukt omkring 45 000 m3 med betong og 13 000 tonn med armering. Sluttresultatet er 30 000 kvadratmeter parkeringshus. Dette tilsvarer 3, 7 fotballbaner i areal, informerer Skanska.

Det unike parkeringshuset frigjør titusener av kvadratmeter til boliger og forretningslokaler.

Må vente litt...
- Det har aldri tidligere blitt bygget et parkeringshus på tilsvarende måte. Skanska utnytter kjent teknologi til ny anvendelse på en unik måte. Prosjektet bygger på erfaringer Skanska har gjort i forbindelse med den pågående byggingen av senketunnelen i Bjørvika og marine betongkonstruksjoner vi har bygget tidligere, heter det i en pressemelding fra firmaet.

Men tro ikke at dette er gjort på en helg. Er du nysgjerrig på å se den sensasjonelle konstruksjonen, må du nemlig vente til slutten av 2009.

Les flere nyheter på iOslo.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.