Det er ikke bare sol og temperaturer over 20 grader som har fått oppmerksomhet i pinsehelgen. Søndag kveld har Nettavisen fått flere tips om stive bensinpriser. En av avisens journalister observerte også at prisnivået var over 27 kroner i hele Oslo-området, på sin kjøretur fra Nordstrand til Asker.

Lengre nord er det enda mer ekstreme priser.

Tankbilsjåfør Thomas Teigen kjørte søndag forbi Best-stasjonen på Kvaløysletta. Der var bensinprisen over 29 kroner.

– Jeg har aldri sett høyere priser enn dette, sier Teigen til Nordlys, som først omtalte saken.

Teigen sier til Nettavisen at prisnivået på ingen måte går upåaktet hen i sjåførmiljøet.

– Ja, det er et hett tema. Prisene i Tromsø er jo ekstreme. De sier jo at de skal fjerne drivstoffavgiften, men det er jo bare én krone, sier Teigen oppgitt.

– Jeg mener det er altfor lite. Det er flere transportfirmaer som nå sliter med drivstoffutgiftene, og noe må gjøres for å berge dem, sier Teigen til Nettavisen, og legger til at for eldre og fattige er det heller ikke enkelt å leve med de høye bensinprisene om dagen.

Tankbilsjåføren, som lever av å levere drivstoff til bensinstasjoner i hele Tromsø-regionen, merker også prisene på kroppen i arbeidshverdagen:

– Det blir mindre å gjøre når prisene er så høye. Og så merker vi stor etterspørsel når de går litt ned igjen, sier tankbilsjåføren til Nordlys.

Daglig leder i Best-kjeden Tom Erland Borgersen forklarer den høye prisen på denne måten:

– Vi har varslet det. På grunn av at det ikke er bomavgift i Tromsø, betyr det at det legges på én krone på literprisen på bensin og diesel. Prisen blir derfor noe forskjellig fra andre steder i landet, forklarer Borgersen til Nettavisen.

I likhet med Borgersen trekker også kommunikasjonssjef Knut Hansen i Circle K frem de høye drivstoffprisene i Tromsø søndag, og den såkalte Tromsøavgiften.

– Det gjør at Tromsø har landets høyeste drivstoffpriser når prisene er på topp, sier Hansen til Nettavisen.

Hos Circle K har de ikke merket noe til rekordhøye priser søndag:

– Det har vært en prisjustering i dag og samme høye prisnivået som tidligere i uka. Årsaken er den kraftige økningen i innkjøpspris som følge av et stramt internasjonalt marked for ferdigraffinerte produkter, sier kommunikasjonssjefen.

Ifølge Hansen betyr det lave lagret av bensin i USA nå når kjøresesongen «Driving Season» starter i USA, økt etterspørsel og press på de internasjonale bensinprisene.

– I tillegg ønsker det internasjonale i stor grad å unngå drivstoff med russisk opprinnelse, og dette påvirker innkjøpsprisene våre på både bensin og diesel, legger han til.

Hansen forteller videre at han forstår mange reagerer på pumpeprisene.

– Dette er krevende for alle som er avhengige av bil. Slike priser merkes på lommeboken, ikke minst for de mange som er helt avhengige av bilen, enten det er i jobb eller i det daglige privat. De er det mange av. Og ikke alle har flere transportalternativer å velge mellom, sier han.