Gå til sidens hovedinnhold

Hevder giganten bevisst forvirrer brukerne: - Spekulerer opplagt i at kunder skal gi opp kanselleringen

Gjør det svært vanskelig å kansellere abonnementet på Amazon Prime, mener Forbrukerrådet.

Torsdag skriver Forbrukerrådet i en melding at de klager Amazon inn til Forbrukertilsynet for urimelig handelspraksis - i strid med markedsføringsloven.

– Det skal være like lett å avslutte, som å inngå et abonnement. Dessverre ser vi at aktører som Amazon gjør alt i sin makt for at brukerne skal fortsette å betale, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.

16 forbrukerorganisasjoner i Europa og i USA går også i dag til aksjon mot Amazon på bakgrunn av Forbrukerrådets rapport og ber sine tilsyn se nærmere på problematikken.

– Praksisen med å manipulere oss til å gjøre valg som gagner selskapet er dessverre svært utbredt, og noe som ofte møter oss når vi for eksempel bestiller hotell, blir bedt om å dele personinformasjon eller ønsker refusjon når flyet ikke går, sier Blyverket og fortsetter:

– Dette bryter ikke bare med brukernes forventninger, men er også etter vår mening i strid med både norsk og europeisk lovgivning.

Les mer: Eks-ansatte i Elkjøp og Power forteller: – En ekstremt kynisk bransje som aldri vil kundens beste

Flere har problemer

Amazon Prime er en abonnementtjeneste som gir rabatt ved kjøp og tilgang til andre tjenester fra selskapet. Prime har mer enn 150 millioner medlemmer i 17 land. Eksempler på tjenester er Prime Music, Prime Gaming og Prime Reading.

Amazon Prime Video har blitt populært i Norge etter lanseringen i 2016. Prime Video gikk rett i strupen til Netflix og HBO med strømming og filmer til halv pris. Netflix har også tidligere pekt på Amazon Prime Video som en av sine største konkurrenter.

En undersøkelse Forbrukerrådet nylig har fått gjennomført viser at en av fire nordmenn sliter med å komme seg ut av kundeforholdet med Amazon. Forbrukerrådets Blyverket opplever at det er langt enklere å inngå et abonnement enn å komme seg ut av kontrakten.

– Selskaper som Amazon spekulerer opplagt i at kunder skal gi opp kanselleringen, enten ved å gjentakende advare mot fordelene som forsvinner, eller ved å gjøre prosessen så vanskelig at brukerne til slutt gir opp.

Forbrukerrådets reagerer på at Amazon Prime i kanselleringsprosessen tvinger brukerne gjennom en rekke sider, hvor man flere ganger må bekrefte at man ønsker å si opp. Forvaltningsorganet reagerer også på Amazons valg av design og tekst, som Forbrukerrådet oppfatter som forvirrende.

– Dessverre er bruken av manipulativ design og forvirrende informasjon en gjennomgående praksis på nett. Vi blir lurt til å ta valg som favoriserer selskapene, på bekostning av våre egne interesser, sier Inger Lise Blyverket.

Les også: Medier: Amazon mener Greta Thunberg truer selskapet: - Vi er beæret

Nettbutikken har kommet til Norden

Amazon er først og fremst kjent for netthandel, og har siden 1990-årene utviklet seg til å bli et av verdens mest verdifulle og mest innflytelsesrike selskaper. Giganten er et av de fem største informasjonsteknologi-selskapene i USA sammen med Google, Apple, Microsoft og Facebook.

Selskapet ble startet av Jeff Bezos i 1994 som et nettbasert marked hvor du kunne kjøpe og selge bøker. I dag er det nesten ikke grenser for hva du kan handle på Amazon, og per oktober i fjor hadde selskapet 1,2 millioner ansatte globalt. 810.000 av disse befant seg i USA.

Gigantkonsernet har også funnet en vei inn på det nordiske markedet. I oktober ble Amazon lansert i Sverige.

Lanseringen kan imidlertid sies å være en fiasko, og svenske forbrukere slaktet Amazons misvisende produktbeskrivelser, dårlige oversettelser og pinlige feil. Blant annet ble det svenske flagget byttet ut med det argentinske flagget på selskapets nettsider.

Les mer: Nå kan norsk varehandel bli snudd fullstendig på hodet av Amazon

Les mer om Amazon-inntoget: - Førsteinntrykket er skuffende

Kommentarer til denne saken