Gå til sidens hovedinnhold

Hevder Oslo blir Kardemomme by: - Naiv kamp mot bilistene

Stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde beskylder byrådet i Oslo for en naiv og overdreven kamp mot bilistene, som dreper sentrumshandelen.

Nettavisen hadde nylig et større intervju med forskningssjef Per Gunnar Rasmussen i Instituttet for bransjeanalyser (IBA) om utviklingen for Oslo-handelen. Rasmussen slo fast at sentrumshandelen er den store taperen på 2000-tallet, men Oslo har også tapt markedsandeler.

Det er ifølge forskningssjefen flere årsaker til denne nedgangen, men Christian Tybring-Gjedde mener det er kun er Oslo Frp som kan stå med hevet hode i denne saken.

Han gir mye av skylden for handelsnedgangen på manglende tilgjengelighet i sentrum og sier at oslopartiet går til valg på at de vil gjenåpne byen.

Gjenåpning

- Ja, vi må åpne byen igjen for ferdsel og ta bort både mange av enveiskjøringene og reversere fjerningen av parkeringsplasser, få til et pulserende byliv. Det rødgrønne byrået har nå laget en Kardemomme by, som det er ingen andre hovedsteder i Europa eller andre storbyer som har, sier Tybring-Gjedde, til Nettavisen Økonomi.

- Det er en naiv og overdreven kamp mot bilistene i Oslo for å redde verden fra undergang.

Les også

Oslo kommune dømt for myndighetsmisbruk. Må punge ut millioner


Han trekker frem at folk kan ikke ta med seg tunge varer fra Steen & Strøm på sykkelen eller på T-banen. Parkering rundt Solli plass er nå så strengt, at kunder ikke rekker å handle der før de får parkeringsbøter.

- Men hva mener du er hovedårsaken til handelsnedgangen i Oslo sentrum?

- Den manglende tilgjengeligheten. Folk sykler ikke ned til sentrum for å sitte på en kafé i Stortingsgaten, da drar de andre steder.

- De gjør ulike ærender på samme sted, og det kan de gjøre på ulike kjøpesentre utenfor byen. Ja, de kan alternativt handle på nettet, men vi må ha et sentrum med mer liv som også er åpen for handel.

Ta hverdagen tilbake

- Så hva er din oppskrift for å snu nedgangen?

- Vi må ta hverdagen tilbake og reversere flere av tiltakene. Vi støttet ikke bypakken og ikke områderegulerjngsplanen. Bompenger finansierer også kollektivtrafikken og sykkelveier, noe vi er imot.

- Selvfølgelig skal byen også være tilgjengelig for gående og syklister, men det må være en dynamikk. Og politikere skal være folkets tjenester, nå føler jeg at folk er frustrerte og ikke blir lyttet til, svarer Tybring-Gjedde.

Stortingsrepresentanten bor selv i Gyldenløves gate på Frogner og har en musikernabo som kanskje må flytte etter at byrådet fjerner parkeringsplassene.

Les også

Dolphin Drilling er konkurs


Luftige planer

- Musikeren har tunge instrumenter som er tunge å frakte inn i leiligheten, men han kan ikke parkere der lenger. Byrådet tar ikke hensyn til de som bor i byen, men har luftige planer, der det endelige målet er at folk skal kvitte seg med bilen, raser Tybring-Gjedde. Han er også oppgitt over de store sykkelplanene på grunn av det norske klimaet.

- Du har en måned sommerferie, seks måneder i året med snø eller slaps, og en måned med regn. Da har du igjen fire måneder der folk i alderen 20-60 år sykler, men de må også ha tilgang til dusj på jobben, og det er det ikke alle som har. Byrådet lager visjoner og planer som er i strid med folks hverdag.

Tybring-Gjedde er for øvrig lite imponert over regjeringskollega Høyre og den tidligere samarbeidspartneren i byrådet. Han registrerer at Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae-Solberg har beskyldt byrådsleder Raymond Johansen (Ap) å være tafatt om sentrumshandelen.

Høye og mørke

- Men man kan ikke stemme for alle regulerende tiltak for bilen, sykkelveier og fjerning av parkeringsplasser, og deretter beskylde andre for konsekvensene. De «protesterer på all verden, men vil være med i ferden», sier Tybring-Gjedde.

- Jeg registrerer at Høyre er ute flere ganger for å bevare parkeringsplasser. Fabian Stang protesterer mot den nye sykkelveien i Gyldenløves gate. De gjør seg «høye og mørke» før valg, men stemmer for de rødgrønne planene. De har ikke vært med på våre forslag, og det må Høyre tåle å høre.

Byutviklingsbyråd Hanna Marcussen (MDG) er kanskje ikke så overraskende helt uenig i Tybring-Gjeddes anklager.

Les også

Erna Solbergs appell til arbeidsgiverne: - Ring Nav før dere ringer utlandet


Levende sentrum

- Vi ønsker et levende sentrum med handel, servering, kulturtilbud og byliv. Det legger vi til rette for ved å gjøre sentrum triveligere å være i for både tilreisende og folk som bor i byen, sier byråden.

Marcussen mener at de gjennom bilfritt byliv-satsningen har fått fjernet parkeringsplasser og trafikk, lagt til rette for myke trafikanter og startet opprustning og ombygging av flere gater.

- Vi setter ut benker, blomster og trær og har også jobbet med belysning for å gjøre flere områder av sentrum koselig å være i, fremhever Marcussen.

Godt år

I motsetning til langtidstrendene fra IBA, legger hun vekt på at de nye tallene viser at 2018 var et godt år for handelen i Oslo sentrum. Marcussen mener de seneste tallene viser at færre parkeringsplasser i Oslo sentrum ikke har hatt noen særlig innvirkning på handelen.

Og byråden er også enig med sin byrådsleder Raymond Johansen (Ap) om at det primært er endret handlemønster som forklarer mye av butikkdøden i Oslo sentrum.

- Varehandelen har mange utfordringer, både i Oslo og andre byer, og det er mange grunner til det. En grunn er åpenbart økt netthandel, men også endret forbruksmønster hvor folk bruker mindre penger på ting og mer på opplevelser og tjenester, sier Marcussen.

Varsom med store endringer

Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae svarer på vegne av partiet at det over tid er veldig nyttig å se utviklingstrekk. Han mener det er en god regel å være varsom med å gjennomføre store endringer basert på omsetningstall fra ett år til et annet.

- Det gjelder særlig om man kanskje ikke i tilstrekkelig grad vet hvilke konsekvenser tiltakene vil få for alle som daglig jobber og står på for å holde butikker og serveringssteder åpne. Så er det ingen tvil om at årsaken til nedgangen er sammensatt, sier Lae Solberg

Interessant

Han mener det er interessant det Rasmussen sier om at det ikke hjelper å ha et og annet parkeringshus i sentrum hvis kundene opplever at det er vanskelig å komme seg dit. Det blir for langt mellom bilen og butikken.

- Det er blant annet derfor jeg har foreslått at det bør være gratis å reise kollektivt i sentrum når man først har kommet seg hit.

- Det er rett og slett ikke sannsynlig at veldig mange aktivt velger å handle i sentrum om de opplever det som knotete om dyrt, i hvert fall ikke når de enkelt får tak i de samme varene på et kjøpesenter i nærheten av der de bor. Det viser også tallene, sier Lae Solberg.

Levende bykjerne

- Frykter dere at Oslo sentrum blir for ekskluderende og monotont med hensyn til butikkene som blir igjen?
- Høyre lytter til bekymringene fra de næringsdrivende i sentrum, og jeg ser at også Rasmussen er bekymret for at det kan gå den veien.

- Jeg er optimistisk av natur og tror at Oslofolk ønsker å bidra til at vi også i fremtiden skal ha en levende bykjerne med plass til alle ved at de fortsatt spiser, handler og bruker det fantastiske kulturtilbudet vi har.

Kommentarer til denne saken