I statsbudsjettet for 2023 kommer det fram at regjeringen regner med at det blir satt en virkelig historisk bompengerekord til neste år.
I 2022 regner de med at norske bilister vil betale inn 12,9 milliarder kroner i samlede bompenger, noe som er det høyeste som noen gang er registrert.
Les også Nå kommer det store bil-sjokket: Avgiftseksplosjon
Selv om tallet er rekord, er det mindre enn regjeringen hadde regnet med, fordi noen veiåpninger har blitt forsinket.
Men neste år vil det bli betydelig mer: Ifølge regjeringen vil det bli stilt bompenger «til disposisjon» som det heter på byråkratisk på 16,1 milliarder.
Selv når man justerer for inflasjon, er dette 2,6 milliarder kroner mer enn året før.
Elbilistene må betale mer
En årsak til høyere inntekter er at elbilister fremover må betale mer. I dag er det en regel om at elbiler ikke skal betale mer enn 50 prosent av vanlig takst for bensinbiler.
Dette endres neste år:
– Elbiler er konkurransedyktige med fossile kjøretøy i de fleste personbilsegmentene, og utbredelsen øker raskt. Departementet foreslår derfor å åpne opp for at det kan fastsettes en takst på inntil 70 prosent av ordinær takst for lette nullutslippskjøretøy i eksisterende og fremtidige bompengeprosjekter, skriver regjeringen i statsbudsjettet.
– Dyr og dårlig måte
Den kraftig økte bompengekostnaden møtes med hoderisting hos NAF.
– Bompenger er en dyr og dårlig måte å finansiere samferdsel på, store summer forsvinner i administrasjons- og finanskostnader. Den stadig større bompengeregninga en flau sak spesielt for Senterpartiet som gikk til valg på å redusere bompengene, sier pressesjef Ingunn Handagard i NAF til Nettavisen.
– I tillegg vil bompengene for elbilistene øke når grensen for hva elbiler betaler øker fra 50 til 70 prosent av takstene for bensin- og dieselbiler. Dette har NAF advart mot. Her skrus det til på avgifter for elbilistene, og det blir dyrere å både kjøpe og kjøre elbil, sier hun.
