Gå til sidens hovedinnhold

«Historisk» priskutt i snuskrigen

Prisene raser nedover.

Tidligere i januar meldte Nettavisen om at det var full priskrig på snus i dagligvarehyllene. Etter at prisene lå på rundt 90 kroner boksen før nyttår har de siden rast nedover, og flere steder lagt seg på litt over 70 kroner. Nå følger nettbutikken Snus.com opp, og lanserer det som tilsynelatende er prisrekord i nyere snushistorie, nemlig flere av bestselgerne til under 70 kroner boksen.

Dermed lanserer de seg selv som den største priskrigeren på snus:

– Slik har det vært, og slik vil det alltid være. Vi vil selge til så lav pris som mulig, med så bra kvalitet og så kjapp leveranse som mulig, sier sier Markus Lindblad, kommunikasjonssjef i Haypp Group.

Selskapet står, i tillegg til Snus.com, også bak nettbutikkene Snushjem.no og Snuslageret.no.

Lindblad understreker at fokuset deres er å få flest mulig norske røykere til å gå over til snus, fordi det er et sikrere produkt:

– Dermed kan man redde mange liv. Det er derfor vi finnes, sier Lindblad.

For Snus.com er også kvalitet og kjapp levering viktig, men hovedfokuset er klart:

– For den nettsiden er det viktigst å ha lavest pris, sier Lindblad.

Så billig er det

Pristesten Nettavisen gjennomførte i midten av januar viste at Kiwi til sammen var billigst på fem populære snusmerker, blant andre Skruf Fresh S2, General No1 Classic Løs og Epok No1 Ice Blue Intense S4.

Til sammen kostet de fem boksene med snus 377 kroner hos Kiwi, og 377,5 kroner hos nettbutikken Snus365. Snus.com selger dem nå til 368,5 kroner.

Les også: Kreftforeningen raser mot dagligvarebransjens priskutt på snus

Skruf Fresh S2 og Epok No1 Ice Blue Intense S4 er de to produktene som nå går for under 70 kroner per boks, henholdsvis 69,90 og 68,90.

– Åpenbar spekulasjon

Adrian Huer, markedssjef i Snus365, er skeptisk til hvordan Snus.com og Haypp går frem:

– Det som er litt underlig er at svenskeide Haypp Group, som eier Snuslageret, Snushjem og Snus.com, og som var med på forrige test med deres største nettbutikk Snuslageret, nå i etterkant har gjort grep med den minste nettsiden sin Snus.com hvor de setter ned prisen ytterligere, men nå kun på snusen som var med i testen. Altså kun de fem, ingen andre, sier Huer til Nettavisen, og legger til:

– For oss er dette åpenbar spekulasjon for å lokke til seg kunder.

Lindblad i Snus.com sier på sin side at de senket prisen rett etter nyttår, i forbindelse med de norske avgiftskuttene, og at dette ikke hadde noe med Nettavisens test å gjøre.

Ifølge internettarkivet Wayback Machine kostet imidlertid Skruf Fresh S2 73,4 kroner per boks 18. januar på Snus.com, og har altså blitt satt ned siden.

Les også: Gigantkjeder kutter prisen på nett: – Vi må tenke nytt

På spørsmål om Snus365 kommer til å følge opp markedets laveste priser på de fem produktene, svarer Huer:

– Nei. Vi ønsker ikke å gå inn i en priskrig med verken Kiwi eller andre nettbutikker. Det vi har fokus på er stort utvalg med fersk snus, konkurransedyktig pris, god handleopplevelse, og rå kundeservice.

Kiwi svarer

Forrige pristestvinner Kiwi vil ikke gå ut med om de kommer til å følge Snus.com:

– Kiwi skal være den billigste lavpriskjeden i Norge. Av konkurransehensyn kan vi ikke si noe om fremtidige priser, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin til Nettavisen.

Under er prisene slik de så ut morgenen 14. januar. Nettavisen erfarer at alle dagligvarekjedene har senket snusprisene etter at saken ble publisert.

Reklame

Nå kommer rentehoppene - slik beholder du lav boligrente