*Nettavisen* Økonomi.

Historisk rentekutt: - Folk forventer at bankene setter ned renten så raskt som overhodet mulig

Toppolitikere enige:

Nærbilder av Frp-leder Siv Jensen og Ap-nestleder Bjørnar Skjæran.

Frp-leder Siv Jensen og Ap-nestleder Bjørnar Skjæran er enige i at bankkundene må få rentekutt så raskt som mulig. Begge mener det er viktig at husholdninger har likviditet og bruker penger.  Foto: NTB Scanpix (montasje, Nettavisen)

- Det er nå folk trenger hjelp, sier Ap-nestleder Bjørnar Skjæran til Nettavisen. Men bankene vender det døve øret til. Rentekutt får du ikke før om flere uker.

Torsdag kuttet Norges Bank styringsrenten til historisk lave 0,25 prosent, et kutt på 0,75 prosentpoeng. Krisetiltaket er det andre rentekuttet på svært kort tid etter at koronaviruset for alvor rammet Norge. Så langt er 1926 personer bekreftet smittet, hele nasjonen er stengt ned og næringslivet blør.

For bare åtte dager siden ble styringsrenten i første omgang kuttet med 0,5 prosentpoeng.

På kort tid har styringsrenten altså blitt redusert med til sammen 1,25 prosentpoeng. Flere banker var raskt ute med å melde om at de setter ned renten etter det første kuttet, men det går flere uker før du kan nyte godt av effekten.

Få med deg den siste utviklingen i vårt livestudio.

Fakta

Fakta om Stortingets andre krisepakke

Nordea-kunder må vente på rentekutt

- Vi har vanligvis en varslingsfrist på seks uker for eksisterende kunder og har valgt å følge vanlig prosedyre. Hos oss trer endringene fra det forrige rentekuttet i kraft 29. april, sier kommunikasjonssjef i Nordea, Synne Ekrem, til Nettavisen.

- Vi skal strekke oss så langt vi kan for å hjelpe våre kunder som er i en vanskelig situasjon. Vi har vært raskt ute med å tilby avdragsfrihet til både privat- og bedriftskunder som er i en vanskelig situasjon på grunn av korona.

Klikk på bildet for å forstørre. Nærbilde av Synne Ekrem, kommunikasjonssjef i Nordea.

Synne Ekrem, kommunikasjonssjef i Nordea. Foto: Nordea

Nettavisen samler for deg: Her kan du lese alt om koronakrisen

Fakta

Hjemmekarantene - dette gjelder nå

Nordea er langt fra den eneste banken som lar kundene vente på at renteendringen skal tre i kraft for sine kunder, noe som får landets toppolitikerne til å reagere.

- Jeg tror bankene bør tenke seg nøye om. Jeg tror veldig mange vil ha store problemer med å forstå det om det i denne akutte situasjonen tar seks uker før renteendringen trer i kraft. Folk skal ha tillit til bankene i fremtiden, etter at krisen er over. Den tilliten avhenger nok også av hvordan bankene håndterer situasjonen vi er i nå. De grepene Norges Bank har gjort får ikke effekt hvis bankene ikke følger etter, sier nestleder i Ap, Bjørnar Skjæran til Nettavisen.

- Folk forventer at bankene setter ned renten så raskt som overhodet mulig. Det er en forventning vi deler. Det ligger normalt en treghet i pengemarkedet slik at det går noe tid fra Norges Bank varsler om renteendring til hele pengemarkedet bankene låner fra følger etter. Men bankene bør som alle andre strekke seg ekstra nå fordi situasjonen er akutt for mange.

Les også: Flere krisetiltak er lagt frem - enorm kostnad

Etter det første rentekuttet fra Norges Bank fulgte flere banker etter og kuttet tilsvarende, med 0,5 prosentpoeng. Høyst trolig blir det ytterligere rentekutt etter at styringsrenten torsdag ble dumpet til 0,25 prosent. Men bankene har ikke mulighet for å bekrefte dette på grunn av at det det er markedssensitiv informasjon.

Les også: Folketomme gater i hele landet: - Surrealistisk. Føler jeg er med i en film

Siv Jensen vil ha rentekutt omgående

I Sbanken går det normalt to måneder før kunden får endret renten fra varselet kommer.

- På grunn av den ekstraordinære situasjonen gjorde vi et unntak sist ved at de nye rentekuttene ville tre i kraft allerede fra 30. april. Normalt er ventetiden åtte uker før kunden merker renteendringen, sier kommunikasjonssjef i Sbanken, Kristian Fredheim, til Nettavisen.

- Tiden får vise hvor raskt en eventuell endring av renten vil tre i kraft etter den siste endringen. Men da vi gjorde kuttet i forrige runde, og besluttet å sette den ned tidligere enn normalt, var det et tegn på at det er spesielle omstendigheter nå og tid for å tenke annerledes. Mange kjenner nå på usikkerhet og uro, og det er en del av vår totalvurdering.

Les også: Politikerne enige om ny kriselov

Klikk på bildet for å forstørre. Halvtotal bilde av kommunikasjonssjef i Sbanken, Kristian K. Fredheim. Står inntil et gelender innendørs. Smiler halvveis. Ser i kamera og har halvlangt blondt hår. Han er iført hvis skjorte og lys bukse.

Kristian Fredheim, kommunikasjonssjef i Sbanken.  Foto: Sbanken

Les også: Oslo forbyr skjenking av alkohol

Fakta

Slik forebygger du smitte

I storbanken DNB vil den første renteendringen ikke tre i kraft før 1. mai. De fulgte heller ikke hele rentekuttet til Norges Bank på 0,5 prosentpoeng, og satte den bare ned med 0,35.

Forrige finansminister og Frp-leder Siv Jensen forventer at bankene så raskt som mulig tilbyr lavere boliglånsrente til kundene sine, og at de utøver stor fleksibilitet.

- Nå har Norges Bank satt ned styringsrenten, og mange av bankene har varslet at de vil sette ned renten. Det må også komme folk til gode omgående. Vi er avhengige av at folk bruker penger for at hjulene i samfunnet skal gå rundt, at bedrifter ikke skal gå konkurs og dermed at arbeidsplasser blir borte, sier Jensen til Nettavisen.

- At renten på boliglån nå kuttes er også viktig for at folk skal få endene til å møtes dersom de får det vanskelig økonomisk.

Les også: Oppfordrer til kontaktløs betaling - likevel må du trykke på OK-knappen

DNB: Får 3000 søknader per dag

Arbeiderpartiet (Ap) peker på at både myndighetene og sentralbanken har gjort flere grep for å bedre likviditeten til husholdninger og bedrifter.

- I den vanskelige situasjonen landet vårt er i får mange økonomiske problemer, og da må bankene stille opp og være på tilbudssiden. Det er nå folk trenger hjelp, og jeg må understreke at situasjonen er ekstraordinær

Samtlige banker Nettavisen har snakket med sier at de vil gjøre mye for å hjelpe kunder som kontakter dem.

Pågangen har økt betraktelig siden regjeringen 12. mars meddelte befolkningen at Norge skulle stenges ned. Tiltakene som er innført er de strengeste og mest inngripende i fredstid.

Hver dag får bankene tusenvis av henvendelser fra bekymrede kunder.

- Hvordan bidrar DNB i den nasjonale dugnaden?

- Vi fokuserer på kunder som ønsker avdragsfrihet. Dette vil for mange lette den økonomiske situasjonen, og kanskje kan det monne mer enn et rentekutt. Vi tilbyr også bedriftskunder økt kassekreditt. Vi stiller også opp for tusenvis av kunder som har behov for rådgivning, og vi setter alle ressurser til for å svare på henvendelser, sier kommunikasjonsrådgiver i DNB, Cecilie Skjennald, til Nettavisen.

- I en normalsituasjon mottar vi 150 søknader per dag om avdragsfrihet. Nå får vi over 3000 per dag. Slik har det vært siden slutten av forrige uke. Vi har også en egen hjelpetelefon for bedrifter som trenger råd i forbindelse med koronakrisen, og vi har opprettet en livechat for personkunder.

Klikk på bildet for å forstørre. Kommunikasjonsrådgiver Cecilie Skjennald i DNB. Halvnært bilde. Hun ser i kamera og smiler. Hun har svart hår, mørk blå bluse svart dressjakke.

Kommunikasjonsrådgiver Cecilie Skjennald i DNB.

Les også: Ung koronapasient ligger i respirator på Oslo universitetssykehus

- Hva vil du si til dem som mener bankene ikke bidrar til den felles dugnaden i nasjonen?

- Vi er med på dugnaden, og skal selvfølgelig ta vår del av ansvaret for at både bedrifter og privatkunder skal komme gjennom denne krisen. Vi jobber alt vi kan for å få dette til.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag