*Nettavisen* Økonomi.

Historisk smell for XXL - har aldri tapt mer

NY I JOBBEN: Pål Wibe legger frem sitt første regnskap som XXL-sjef. Det endte med et solid minus.

NY I JOBBEN: Pål Wibe legger frem sitt første regnskap som XXL-sjef. Det endte med et solid minus.  Foto: Tore Meek (NTB scanpix)

XXL hadde en god vekst i første kvartal, men gjør et historisk dårlig første kvartal. Nå håper de at flere endringstiltak skal snu tallene så de peker oppover framover.

29.04.20 11:24

OSLO (Nettavisen Økonomi): Pål Wibe er fersk konsernsjef i XXL, etter at han tok over sjefsjobben 1. april. Han ledet i flere år Europris, som nylig kom med gode resultater, mye takket være koronakrisen.

Som XXL-sjef kan Wibe rapportere om en vekst i inntektene på over 7 prosent i første kvartal til 2164 millioner kroner, men resultatet før skatt ble negativt med 262 millioner. Det er tidenes dårligste første kvartal og dårligere enn det analytikerne så for seg.

Lenger ned i saken kan du lese hva Wibe sier om hvordan de skal klare å tjene penger igjen, og hvilke planer de har for XXL framover.

Kursfall

Aksjen er i åpningsminuttene onsdag svakt ned på Oslo Børs, men hovedindeksen er opp ca. 1 prosent et kvarter etter åpning.

For hele 2019 tapte XXL 200 millioner. Underskuddet i første kvartal før skatt er altså større enn for hele fjoråret. Bunnlinjen endte i minus med 224 millioner, mot et underskudd i 2019 på 327 millioner.

I Norge falt driftsresultatet før avskrivninger 206 millioner kroner i første kvartal 2019 til 69 millioner i årets tre første måneder. Salget var så å si uendret på ca. 950 millioner, men med sammenliknbare tall falt veksten med 1,5 prosent.

Ekstraordinært

XXL beskriver kvartalet som ekstraordinært på mange måter. Koronautbruddet har påvirket kjeden, som i tillegg har slitt med den milde vinteren. Januarsalget var ned hele 22 prosent. Vinteren har ifølge børsmeldingen gjort det svært vanskelig for alle aktørene i næringen.

XXL svarte med å kjøre en omfattende vinterkampanje, men dette ga vesentlig lavere marginer og dermed et underskudd i årets tre første måneder. Bruttomarginen har falt fra 40 prosent til 28 prosent, altså salgsprisen fratrukket varekostnaden.

Den børsnoterte sportskjeden har også prøvd å tilpasse seg ved å ha et godt tilbud foran den kommende vinteren. Dette har ført til en sterk vekst i salget, dårligere marginer, men en sterk finansiell stilling ved utgangen av kvartalet.

Under presentasjonen av kvartalsrapporten onsdag morgen, sier finansdirektør Stein Eriksen i XXL at de ikke har planlagt for et lignende salg i vår.

- Vi har ikke planlagt for det, men vi vet jo ikke hvordan koronasituasjonen vil påvirke oss. Vi forventer imidlertid mer normale marginer i andre kvartal, sier han.

Egenkapitalen - eiernes midler utgjorde per 31. mars 2758 millioner kroner. XXL har solgt unna en del varer som de hadde på lager, og det har bedret likviditetsreserven, altså hvor mye kontanter de har tilgjengelig.

Les også: Kraftig bedret Hydro-resultat – men venter usikkerhet

Permitterte

XXL meldte i slutten av mars at de permitterer rundt 1000 ansatte i Norge som følge av koronautbruddet og de strenge tiltakene fra regjeringen.

- På grunn av reiserestriksjonene gitt av norske myndigheter, måtte XXL sette i gang flere tiltak for å redusere kostnader relatert til utsalgsbutikkene, inkludert midlertidig permitteringer av ansatte og reduserte åpningstider. Butikkene nær norskegrensen er avhengige av kunder som reiser fra Norge, skriver XXL i rapporten.

Sportskjeden skriver nå at det ikke har vært noen større avvik som følge av utbruddet, men det er gjort flere tiltak for å redusere kostnadene.

XXL har tegnet fire nye leiekontrakter for nye butikkåpninger i 2020, hvorav en ny butikk i Norge.

Les også: Salgskollaps for XXL - lanserer gigantsalg, aksjen kollapser

Skal forbedre profilen

For å kunne tjene penger igjen, må XXL gjøre noen endringer. Pål Wibe forteller til Nettavisen at de jobber med flere ting nå i andre kvartal.

- Skal du vinne titler i fotball må du ha et solid forsvar, og når det gjelder retail er det varelager og kostnader som er forsvaret. Vi har jobbet mye med varelageret i kvartal én, og jobber også med kostnader. Vi må jobbe på en smartere og mer effektiv måte, sier han.

- På litt lengre sikt er det viktig at vi gjør en positiv forandring som kundene legger merke til, og da handler det om å forbedre sortimentet vårt, hvilke varer vi har, prisene og sånne ting. I tillegg er det viktig at vi jobber med konseptet, og moderniserer konseptet og det grafiske uttrykket i både butikkene og på nett, forklarer Wibe.

Noe som er viktig for XXL er å bli bedre på å tydeliggjøre avdelingene i butikkene sine, for å vise at de er spesialister på ulike områder uavhengig av kundens sportslige nivå. I tillegg er de opptatte av å ha de beste prisene.

Fokus på balanse

Selv om vinterkampanjen til XXL gikk bra, hadde de som nevnt lave marginer og et underskudd i første kvartal av 2020.

- Vi mener det var fornuftig å ta affære og selge ut varene fra vinterlageret. Det påvirker marginene, men da koronakrisen inntraff Norge hadde vi en sunn balanse med reduserte varelagre og penger på bok, sier Wibe.

For å sikre at det går bedre i andre kvartal, og fortsette forbedringene av varelageret må de bare sørge for godt salg.

- Samtidig har vi redusert antall varer vi tar inn, så det er mer balanse mellom innkjøp og salg nå, forklarer han.

XXL-sjefen påpeker også at de har opplevd godt salg av mange typiske vår- og sommervarer allerede.

- Vi har solgt 20.000 hengekøyer i Norge, og det er mer enn ti ganger mer enn totalen i Sverige og Finland, sier han.

Han vil ikke fortelle hvordan de ligger an økonomisk hittil i andre kvartal.

- Det jeg kan si er at vi i april forventer svarte tall, som betyr at vi forventer en positiv salgsvekst, sier han.

Forventer økte priser

Om det blir priskrig i sportsbransjen framover, med gode tilbud på sportsutstyr, vil ikke Wibe spekulere i. Han forteller at deres fokus er på XXL.

- Vi får se, vi vet ikke ennå. Vi er mest opptatt av å jobbe med å bli bedre på alt det kundene ser i butikk og på nett, forteller han.

Endret valutakurs etter koronakrisen slo til for fullt, vil imidlertid kunne påvirke markedsprisene.

- Vi vet at når valutakursen går opp, vil det etter hvert slå ut i økte markedspriser. Vi skal alltid ha de laveste prisene i markedet så vi vil følge markedet her, sier han, sier han.

Liten tro

Ifølge MarketScreener har analytikerne en salgsanbefaling av aksjen og et gjennomsnittlig kursmål på 12 måneders sikt på lave 4,83 kroner.

Det betyr i så fall at aksjen skal falle klart de nærmeste månedene. XXL-aksjen ble på det laveste i slutten av mars handlet til under 4 kroner (se grafen under).

XXL-aksjen er så langt i år ned 36 prosent, men den seneste måneden opp hele 149 prosent. Det blir store prosentvise utslag når de absolutte nivåene er så lave.

Klikk på bildet for å forstørre. KRAFTIG REKYL: XXL-aksjen stupte i likhet med mange andre aksjer i mars, men har så fått en kraftig rekyl. Det er imidlertid mye å ta igjen.

KRAFTIG REKYL: XXL-aksjen stupte i likhet med mange andre aksjer i mars, men har så fått en kraftig rekyl. Det er imidlertid mye å ta igjen. Foto: (Infront)

Henter penger

Skuffende resultater og feilslåtte strategier har bidratt til at pengene har rent ut av kassa. XXL skal derfor hente 400 millioner kroner i ny egenkapital. Denne aksjeutvidelsen er fullt ut garantert, og tegningskursen er satt til 5 kroner per aksje. Tegningsperioden vil vare fra 4. til 18. mai.

Markedsverdien av XXL ved børsslutt tirsdag var drøyt 2,3 milliarder kroner. Største aksjonær i den børsnoterte sportskjeden er XXL-gründer Øyvind Tidemandsen med 20,5 prosent.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag