Mjøndalen-selskapet Mylna Gruppen er blitt en pengemaskin i koronaåret. Med spesialisering på hjemmetreningsutstyr, opplever de en ellevill vekst i alle deler av markedet.
– Det har vært et enorm trøkk i markedet, bekrefter daglig leder Andreas Gallefoss til Nettavisen Økonomi.
Les mer: Slår «treningsalarm»: Bekymret for den norske folkehelsen
Ekstrem vekst
I fjor hadde selskapet en omsetning på 320 millioner kroner, og tapte rundt 10 millioner kroner. Men med koronaåret og stengte treningssenter forventer de en omsetning på over 480 millioner kroner, og et overskudd på rundt 30-35 millioner kroner.
– Etter første nedstengning opplevde vi en enorm vekst i mars, april og mai. Spesielt gjennom retailkonseptene våre, sier Gallefoss.
Mylna Gruppen selger varer til sportsbransjen, bedrifter og treningssenter, mens den store driveren for omsetningsveksten har kommet gjennom egne nettbutikker over hele Skandinavia.
Les mer: Leveringsgigant stenger for bestilling i to dager: - Vanvittig trykk
Etter kraftig vekst på våren, ble det også en ekstra hyggelig sommer.
– Sportsbransjen, som er et av våre viktigste forretningsområder, har hatt hadde en veldig hyggelig sommer. Det, i kombinasjon med stor etterspørsel etter typiske sommerprodukter, ga veldig gode resultater gjennom sommeren, som vanligvis er lavsesong for hjemmetreningsprodukter, sier han.
Artikkelen fortsetter etter målingen.
Utsolgt
De største utfordringene for selskapet har rett og slett vært mangel på produkter. Det har vært et år preget av høy utsolgtgrad som skyldes både lengre produksjonstider, men også vanskeligheter knyttet til levering av varer til Norge.
Les mer: Julevarer opp til fire ganger dyrere enn i fjor: - Kjedene utnytter koronasituasjonen
– Det har vært en global pandemi som har medført økt etterspørsel etter hjemmetreningsutstyr også i resten av verden. Det handler om både produksjonskapasitet og prioriteringer på fabrikkene i tillegg til mangel på containere som har forsinket leveransene. Vi jobber nå med produksjonstid på produktene som er opp til 4 ganger lenger enn normalt, sier Gallefoss.
I perioder har selskapet vært nødt til å snu varene i døren, og få dem rett ut til kundene.
Les også: Jernia tar radikalt julegrep: Nå hylles de på nett
– Hva er det dere selger mest av?
– Vår største kategori er tredemøller. Det er mye av driveren for omsetningen. I tillegg kommer det mye styrkeprodukter og styrkepakker. På sommeren gikk det mye trampoliner og andre sommerprodukter. Det har vært trøkk over hele linjen. Få kategorier har stått i ro.