Gå til sidens hovedinnhold

Hjulet på sparkesykkelen falt av, og Jens fikk store tannskader. Nå advarer han andre

Jens (24) skulle bare kjøre en kort tur med en elsparkesykkel med Ryde. Så ble han kastet framover, og fikk store tannskader.

I 13-tiden, 22. juni i år, skulle 24-åringen skyndte seg for å rekke et møte. Han valgte å leie en elsparkesykkel fra Ryde Technology, men turen på Sjølystveien i Kristiansand ble veldig kort.

– Alt var som vanlig, og jeg fikk ingen forvarsel på at noe var galt. Jeg kjørte i få sekunder før hjulet falt av og jeg ble kastet framover, og landet på trynet, sier Jens til Nettavisen. Han ønsker ikke stå fram med fullt navn.

Har du opplevd lignende ulykker med en elsparkesykkel fra et utleiefirma, og vil fortelle din historie? Kontakt journalisten på mail: nina.lorvik@nettavisen.no eller på Nettavisens tipsmail: 02060@nettavisen.no.

Ifølge appen hvor han bestilte turen, tok det bare 35 sekunder fra han begynte å leie sparkesykkelen til han avsluttet turen. I løpet av den tiden hadde han altså rukket å få store skader.

Jens rakk ikke å ta seg for, og dermed var det ansiktet som fikk hele støyten.

– Dette resulterte i to knekte tenner, en delt leppe som måtte sys og en hjernerystelse, forteller han.

Se tilsvar fra Ryde lenger ned i saken.

Les også: Elisabeth (24) fløy bakover da elsparkesykkelen knakk i to: – Kunne gått skikkelig galt

– Fem av tennene kan dø, og må erstattes

Selv om han er glad for at han ikke ble enda mer skadet, vil tannskadene kunne følge ham resten av livet – likeså alle kostnadene som følger med.

– Jeg har fått en stor nerveskade på tennene. På fem av tennene har jeg en slik skade som kan resultere i at de dør, og må erstattes med falske tenner. Det er en dyr prosess, sier han fortvilet.

– Tannforsikringen min dekker kun opp til 25.000 kroner og behandling i to år framover, men tannlegen har fortalt meg at jeg høyst sannsynlig har skader på tennene jeg må behandles for resten av livet, fortsetter han.

Les også: Mann (68) døde etter elsparkesykkelulykke i Oslo

Jens forteller at han nå har fått fylling på tennene som er knekt, og må vente noen måneder før tannlegen kan si noe om prognosene framover.

Advarer mot rask godkjenning

Da Jens kontaktet Ryde, fikk han til svar at det var leit at det skjedde, og de tilbød ham 100 poeng som han kan bruke for å leie sparkesykkel siden. Det synes han i første omgang ikke var godt nok, men ble raskt gjort oppmerksom på at brukeren har alt ansvaret.

Les også: Voi-sjefen er oppgitt: – Det skjer ingenting

Nå vil han advare andre elsparkesyklister mot å godkjenne vilkårene uten å ha lest dem godt først. Det skulle han selv ønske at han gjorde.

– Jeg synes at folk bør vite at uansett hva som skjer med den som leier en elsparkesykkel fra Ryde, så tar ikke selskapet ansvar, sier han.

Selv var han ikke klar over hva han hadde godtatt før etter ulykken var et faktum. I vilkårene til Ryde står det nemlig at «du er eneansvarlig og påtar deg alt ansvar og/eller risiko for personskader eller skader som måtte oppstå ved bruk av noen av våre kjøretøy».

Les også: Raymond Johansen truer med flere elsparkesykkel-innstramminger

Samtidig påpeker selskapet at brukerne skal gjennomføre en grunnleggende sikkerhetskontroll før de bruker kjøretøyet. Dette innebærer for eksempel å inspisere bremser, hjul, ramme, batterinivå og lys for synlige skader eller uvanlig utseende av noe slag.

«Du samtykker å ikke bruke kjøretøyet hvis noen av disse faktorene ikke fremstår som tilfredsstillende», skriver de, og påpeker at brukerne ikke kan be Ryde om erstatning for skader de pådrar seg under kjøreturen.

– Heldigvis var det ingen andre trafikanter til stede da ulykken skjedde, så jeg er heldig. Men det er for dårlig at slikt kan skje. Hadde jeg kjørt på en trafikkert vei, kunne jeg jo vært død nå, sier han.

– Utsatt for sabotasje

Nettavisen har vært i kontakt med daglig leder Espen Rønneberg i Ryde. På spørsmål om hvordan denne hendelsen kunne skje, svarer Rønneberg at sparkesykkelen må ha vært utsatt for sabotasje.

– At hjulet faller av skal ikke kunne skje. Det ser ut til at denne sparkesykkelen har vært utsatt for sabotasje der noen har fjernet hjulfestet. Hjulet ble funnet rett ved siden av sparkesykkelen uten noen tegn til skade på verken sykkelen eller delen som hadde falt av, skriver Rønneberg i en e-post til Nettavisen etter å ha fått fremlagt saken.

Her tester Voi ut en finurlig løsning for å få bukt med promillekjøringen på elsparkesykkel:


Ut ifra vilkårene til Ryde, som man samtykker til i appen før man tar sparkesyklene i bruk, så må fører selv utføre en grunnleggende sikkerhetskontroll. I denne forbindelse spurte Nettavisen om følgende:

– Bør ikke kunden forvente at Ryde som profesjonell aktør faktisk har kontroll på tilstanden til enhver elsparkesykkel de har i gatene?

– I delingstjenester som utleie av sparkesykkel er det ikke mulig å ha tilsyn på alle sparkesyklene mellom hver eneste reise. Det er derfor viktig at kunden selv ser over tilstanden til sparkesykkelen, svarer Rønningen.

– Deres konkurrenter Lime, Voi og Bolt har sagt til Nettavisen at de jevnlig undersøker deres sykler gjennom kontinuerlige kvalitetskontroller og reparasjoner. Gjør Ryde det samme?

– Vi gjennomfører kvalitetskontroll hver gang det byttes batterier på sparkesyklene. Dette betyr at omtrent alle sparkesyklene sjekkes i løpet av én til to døgn.

Nettavisen spør videre daglig leder i Ryde om de velger en «enkel utvei» ved å be kundene om å sjekke syklene til enhver tid, fordi det kan være kostnadsbesparende.

– Eller skyldes det eventuelt andre grunner?

Vi ber kundene sjekke sparkesyklene, fordi vi ønsker å forhindre potensielle ulykker, svarer Rønningen.