Gå til sidens hovedinnhold

Høy pris for mobildata i Norge: - Kommer svært dårlig ut

Lav konkurranse presser norske mobildata-priser ufoholdsmessig høyt opp, mener Forbrukerrådet.

Manglende konkurranse i mobilmarkedet gjør at norske mobilpriser er langt høyere enn i Sverige. Samtidig tjener norske mobilselskaper langt mer per kunde.

– Norske mobilkunder kommer svært dårlig ut av sammenligningen med Sverige. Telenor og Telias duopol fører til at vi betaler mye for lite, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

Nordmenn bruker om lag 3.800 MB data i måneden i snitt, mens svenskene bruker 5.700 MB.

– Selv om ICE er i ferd med å bygge det tredje nettet og flere av selskapene nå har åpnet opp for abonnement med fri bruk, er det langt fram til vi har et marked som tåler sammenligningen med våre naboer, sier Myrstad i en pressemelding.

Les også: Telia trosser konkurrentene: Beholder dagens pris på Premier League

Tjener hundre kroner mer per kunde

Forbrukerrådet viser også til at norske mobilselskaper i snitt tjener 262 kroner på hver kunde per måned. I Sverige tjener selskapene 167 kroner per kunde. Dette mener de tilbakeviser mobilselskapenes argument om at det er høye utbyggingskostnader i Norge.

Les også: Maner til priskrig: Nye abonnementer knuser konkurrenten

Regjeringen har startet arbeide med stortingsmeldingen om konkurransesituasjonen i mobilmarkedet. Her har Forbrukerrådet kommet med flere innspill.

– Det fremstår som essensielt at det kommer på plass et fullverdig tredje nett for å sikre konkurransen i markedet. Regjeringen bør også se på rammevilkårene til de mindre aktørene som leier plass i mobilnettet. Lønnsomme utfordrere vil sikre bedre konkurranse, sier Finn Myrstad.

– Norske mobilkunder har i alt for mange år vært en melkeku for de store selskapene. Det er vanskelig å se hvorfor det norske mobilmarkedet ikke skal tåle sammenligningen med Sverige.

Les også: Starter nytt, norsk flyselskap

Kommentarer til denne saken