Det rykende ferske regnskapet til kleskjeden Høyer var ingen gledelig lesning for kjeden. Med et underskudd på 7,6 millioner kroner, har satsingen til kleskjeden på nettbutikk og egen kleskolleksjon ikke båret frukter enda.

Men nå har selskapet fått med seg gigantselskapet Nordic Kollektive Investments, som har lagt inn 40 millioner kroner i selskapet. Det vil gi selskapet muligheten til storsatsing i årene fremover.

– Høyer er markedsledende i luksussegmentet og vil dominere dette markedet i tiden fremover, skriver selskapet i en pressemelding.

Les mer: Høyer trosser butikkdøden - skal doble antallet butikker

14 nye butikker

For å kunne satse videre og få nye markedsandeler vil selskapet både åpne nye fysiske butikker, og satse tungt på netthandel.

Styreleder Ørnulf Høyer sier til Nettavisen at de skal åpne 14 nye fysiske butikker, og at de fleste blir franchise.

– Fysiske Høyer-butikker i vår franchisekjede forventes å øke fra 31 til 45 stk og omsette for ca 820 millioner kroner, mot 600 millioner kroner i dag, sier Ørnulf Høyer til Nettavisen.

I tillegg forventer Høyer at store investeringer i egne kleskolleksjoner vil gi en kraftig omsetningsvekst.

– I tillegg forventer vi å selge for 200 millioner kroner av egne merker til våre egne og andre frittstående butikker. På toppen av dette er målsettingen å doble dagens agenturomsetning fra 70 til 110 millioner kroner, sier han.

Les mer: Kraftig fall for Høyer

Hårete mål

Den største økningen er forventet å komme fra nettbutikk og egne kolleksjoner, der investoren har bestemt seg for å legge inn pengene.

Ifølge pressemeldingen ønsker Høyer å hente inn ytterligere 100 millioner kroner fra investorer for å kunne fortsette veksten.

Les også: Ørnulf Høyer spår nedlegging, opphørssalg og masse rabatter i klesbransjen

Totalt er dermed ambisjonen for Høyer-kjeden å kunne omsette for 1,7 milliarder kroner i 2025.

En viktig del av satsingen vil komme gjennom AI og teknologi for netthandelen.

– Høyer skal skreddersy handleopplevelsen gjennom teknologi, kunstig intelligens og personalisering, sier han.