*Nettavisen* Økonomi.

Høyere opp har Norge aldri vært

Foto: Morten Ø. Karlsen (Mediehuset Nettavisen)

Vi har ikke bygd det. Med i det minste kan vi si at Burj Dubai, verdens høyeste bygning, har litt norsk glans over seg.

16.12.09 11:12

DUBAI (Nettavisen): Og det samme kan vi si om metroen i Dubai, og hotellet Atlantis for den saks skyld.

Fellesnevneren her er malingsprodusenten Jotun.

Jotun er en av de norske aktørene som er aller tyngst inne i Dubai – byen og emiratet som nærmest har blitt svartmalt i finanskretser de siste ukene.

Selskapet er såpass tungt inne i Dubai at mye av det man til daglig går rundt og ser på, har et strøk av Jotun over seg.

Trenger ikke male toppen på tyve år
818 meter høye Burj Dubai, som er så høyt at det kan ses på 95 kilometers avstand, er således et godt eksempel.

Les også: Nettavisen på Burj Dubai

Jotun har nemlig spesialutviklet og levert malingen til det ekstremt lange topptårnet.

- Toppen av dette tårnet er ikke noe man kan male både titt og ofte. Derfor må det maling til som kan vare i flere år. Malingen vi har levert til Burj Dubai gjør at toppen ikke trenger å bli malt igjen på tyve år, sier Trine Finnevolden, General Manager i Jotun UAE til Nettavisen.

Burj Dubai har de levert maling til både i topptårnet og innvendig, samt pulvermaling utvendig.

Bygget, som har over 160 etasjer og et budsjett på rundt 20 milliarder kroner, skal etter planen åpnes 4. januar til neste år.

- Nekter å vise innsiden
Finnevolden forteller at det er mye hemmelighetskremmeri rundt interiøret til Burj Dubai - så hemmelig at Jotun selv ikke får lov til å få ut foto inne fra bygget.

- De nekter å vise noen hvordan det ser ut der inne før åpningen finner sted, sier Finnevolden til Nettavisen.

Burj Al Arab, verdens enste 7-stjernes hotell, har de levert all maling til.

Metroen i Dubai, som sto klar i september i år, har de også levert mange typer spesialmaling til.

- Vi har også levert maling til alle husene på Palm Jumeirah, sier Finnevolden.

Et annet eventyr er Atlantis, hotellet som ble åpnet tidligere i år, og som man blåste 120 millioner kroner på bare på åpningen.

- Vi har levert en god del spesialmaling, såkalt artificial metallic og effekt maling til Atlantis.

Ikke spart på noe
Og for å skjønner hvorfor, så må du nesten se hotellet. Her er det ikke spart på noe.

Ved siden av selve luksusen på hotellet er det vest for bygningen bygd et enormt badeland på 160.000 kvadratmeter.

Badelandet har også en «delfinbukt» på 45.000 kvadratmeter der folk kan hoppe ut i og svømme med delfinene.

Og som om ikke det er nok galskap - inne i hotellets resepsjon er det en enormt akvarium der en hvalhai svømmer rundt med masse andre fisker.

Selger for 500 millioner i år
Jotuns tilstedeværelse i Dubai er på mange måter en norsk suksesshistorie

Selskapet etablerte seg i Dubai i 1975 på grunn av oppstarten av Dubai drydock, den gang verdens største tørrdokk. Jotun var sterk på skipsmaling og valgte å satse.

Den dag i dag selger Jotun masse skipsmaling, og skrogmalingen, som males under skipene for å forhindre rust og antifouling maling som skal forhindre tilgroing, er fortsatt den dyreste malingen Jotun produserer.

I år regner Jotun med å selge maling for 500 millioner kroner alene i Dubai, og per dags dato er selskapet markedsledende i hele Midtøsten på maling.

- Fabrikken vi har i Dubai er den største fabrikken vi har i nettverket vårt, og vi har fabrikker i over 40 land.

Her ser du en billedkarusell som tar deg gjennom noe av arbeidet selskapet har gjort i Dubai.

2658

10-12 nordmenn
Jotun har over 400 ansatte i Dubai, men bare 10–12 av dem er nordmenn. Noen av dem sitter i toppledelsen, andre i spesialistfunksjoner.

Som så mange andre Nettavisen har snakket med, mener også Finnevolden at Dubais unike beliggenhet er årsaken til stedets suksess.

- Dubai har fokusert på å være et handelssenter i mange år. Mye av handelen med og mellom både Europa og Asia foregår her. Dubai har også vært flinke til å fokusere på å få bedrifter ned her og lagt forholdene til rette, sier Finnevolden.

Skattefritt
Dubai er skattefritt, og selskapene slipper således å betale regulær selskapskatt. Og Dubai har garantert at slik forblir det i minst 50 år fremover.

Jotun har hovedkvarteret for to av sine divisjoner i Dubai, Jotun Paints med fabrikker i Midtøsten and Syd-øst Asia og Jotun Powder med 11 fabrikker over hele verden.

- Etter at vi etablerte oss i Dubai har vi nå fabrikker i Saudi-Arabia, Oman, Abu Dhabi, Egypt og Yemen, samt salgskontor i Kuwait Bahrain og Qatar. I UAE har vi tre fabrikker, to i Dubai og en i Abu Dhabi. Vi er vel etablerte her og det kommer til å fortsette å være.

Dubai Metro er en liten historie i seg selv. Metroen sto ferdig i år, og har fått norsk behandling.

- Også her har vi vært innen med et spesialprodukt. Vi har en egen lab i Dubai der vi utvikler produkter spesielt utviklet for Midtøsten. Vi har blant annet utviklet en maling som vi har brukt til å male alle trafikkmaskinene i Dubai med. Her nede maler man dem, sier Finnevolden.

Malingen de har laget, Jotashield Tex Ultra, gjør at betongkonstruksjonene blir penere og holder seg lengre.

Her flyr Nettavisen langs Palm Jumeirah:

HTML EMBED
video_embed(12926,1);

Forsinker smelting
Når det gjelder Dubai metro så har Jotun også her spesialutviklet en maling. Den går under navnet «Steelmaster» og forsinker varmeutvikling på metrostasjonen i tilfelle brann

- Hvis det begynner å brenne på en av metrostasjonene så rekker folk å rømme fra stedet før stålet blir varmt og smelter sammen, Malingen vi har utviklet forsinker smelteprosessen, den sveller opp og legger seg som et beskyttende lag utenpå. Malingen stopper ikke en brann, men det gjør at stålet varmes opp saktere, sier hun.

Finnevolden forteller at bare ni av totalt 22 stasjoner står ferdig.

Etter planen skulle hele metrosystemet stå ferdig 0909 2009, men det endte bare opp med at man rakk å ferdigstille ni stasjoner til åpningsdagen.

- Men vi jobber nå på alle de andre stasjonene og mange av dem er ferdig, sier finnevolden.

Metroprosjektet i Dubai har en prislapp på rundt 20 milliarder kroner og er nå ventet å stå helt ferdig i 2012.

Klikk på bildet for å forstørre.

Stasjoner som perleskjell
Det man med en gang legger merker til med metroen i Dubai er de spesielle stasjonene.

Metrostasjonene har et karakteristisk tak over seg som skal representere perleskjell.

Årsaken til dette er at da byen Dubai ble etablert i middelalderen så var perledykking og handel med perler og andre varer en sterk drivkraft.

Det har også gått varmt for seg i finanspressen de siste ukene, etter at gjeldsproblemene til Dubai World ble kjent.

Finnevolden sier at Jotun ikke har latt seg overraske av de siste ukers negative omtale om Dubai.

- Det har vært ganske overdrevet. Mye av dette har vi vist om lenge. Vi har vist helt siden finanskrisen kom at Dubai ikke vil fortsett den oppgangen vi har sett de siste årene, og at det nå trolig vil gå litt nedover.

- Landet har mye gjeld og har vært klar over det, men de store oppslagene vi har sett nå, har vært overraskende. Dagene for oss her nede er uansett ikke noe annerledes, sier Finnevolden.

- Fortsatt veldig interessant
Men hun tror likevel at Jotun kommer til å seile i medvind de neste årene.

- Businessmessig har vi nå forberedt oss på mindre vekst de neste årene. Dubai har opplevd en tosifret vekst i mange år, og selv om vi fremover ikke vil se den samme veksten så er det fortsatt veldig interessant å gjøre business her.

Jotun-sjefen vil ikke gå i detalj om hva de ser for seg fremover.

- Siden 2004 og de fem siste årene har hatt en årlig vekst på 10-20 prosent. De neste årene forventer vi at det flater seg ut på nåværende nivå eller går litt ned, sier hun.

- Dubai er og vil uansett forbli et strategisk viktig handelssenter. Det er etablert så mye infrastruktur, og er så mange bedrifter her nede at jeg er overbevist om at det forblir et viktig senter i Midtøsten.

Noen svartmaling er det med andre ord ikke.

LES FLERE SAKER FRA DUBAI:
Nettavisen på Ski Dubai: - Første gang jeg sto på ski var i Dubai
Økonomen: - Dubai vil bli det nye Island
Masdar City: Denne byen kan forandre alt
Nettavisen ved verdens høyeste bygning: Nettavisen på Burj Dubai

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.