*Nettavisen* Økonomi.

Pål Nisja Wilhelmsen

Hvem er redd for Amazon?

Amazon-leveranse i Berlin i juni 2020. I Tyskland har nå Amazon 13 lokale lagre for å levere raskest mulig ut til kunder.

Amazon-leveranse i Berlin i juni 2020. I Tyskland har nå Amazon 13 lokale lagre for å levere raskest mulig ut til kunder. Foto: (Getty Images)

Ryktene sier at vi snart får Amazon som en reell aktør i Norge. Det får såkalte norske butikker til å skjelve i buksene.

Flere eksperter har begynt å legge sammen 1 (Amazon etablerer seg i Sverige) med 1 (Norge er et interessant marked), og få det naturlige 3: Amazon kommer til Norge. I en usignert leder i Dagsavisen kan vi lese beskrivelsen: Amazon er et monster.

Skal vi tro SNL betyr det: Monster, monstrum, uhyre, misfoster som er abnormt stort. Monstrøs, uhyrlig, uformelig, vanskapt.

Amazon er stort, men er det et vanskapt misfoster?

For oss, folk flest, har det flere måter det kan påvirke oss på.

1. Hvor får du en vare billigst?

2. Hva skjer med lokale arbeidsplasser?

3. Får Norge lavere skatteinntekter?

4. Hva skjer med bysentrum og lokalsamfunnet?

5. Får vi større utvalg?

6. Har det noe å si hvilket multinasjonalt selskap vi handler hos?

La oss begynne med det siste.

Klikk på bildet for å forstørre. Dixons i Liverpool 1987. Selskapet har merkevarene Dixons Travel, Currys, Currys.digital, PC World, Electro World, Elkjøp og El-giganten.

Dixons i Liverpool 1987. Selskapet har merkevarene Dixons Travel, Currys, Currys.digital, PC World, Electro World, Elkjøp og El-giganten. Foto: (Mirropix/Getty Images)

Hvilket multinasjonalt selskap foretrekker du?

Kampen mellom multinasjonale selskaper er interessant å følge med på. Om britiske Dixons Carphone (eieren av Elkjøp) skal være størst på det norske elektronikkmarkedet, eller om det blir markedsplasssen og nettbutikken Amazon er selvfølgelig spennende.

Den norske direktøren Fredrik Tønnesen, skriver følgende i Dagens Næringsliv:

Vi skal møte Amazon med vårt hemmelige våpen: 4100 medarbeidere som står opp hver dag med mål om å bli best i bransjen. 4100 kolleger som i møter med mennesker gir personlig service til våre kunder – som ofte er våre naboer, bestevenner, mødre eller skolekamerater. 4100 innovasjonsvillige ansatte som skaper lokale verdier og som deltar i det norske spleiselaget ved å betale skatt til sine hjemkommuner.

I 2019 betalte for eksempel Elkjøp nordic AS 178,8 millioner kroner i skatt i Norge. Resten av overskuddet gikk til konsern og kistebunn.

I tillegg er det selvfølgelig et faktum at Elkjøp har mange ansatte, som tjener lønn og betaler skatt. Om de hver dag står opp for å bli best i bransjen kan selvfølgelig tas med den klypen med salt det bør, men spørsmålet for Norge og lokalsamfunnet er som følger: Hva skjer om Elkjøp forsvinner? Vil noe erstatte arbeidsplassene? Hva skjer om du kjøper den neste mobiltelefonen din hos Amazon på nett, og ikke i den fysiske butikken til Elkjøp (kjøper du den på nett er det neppe noen forskjell om du ikke har sterke preferanser mellom USA og Storbritannia)?

Klikk på bildet for å forstørre. H&M på Fifth Avenue. Den multinasjonale kjeden har over 5 000 fysiske butikker verden over. Omsetningen i 2016 var på 25,19 milliarder USD. Det er litt under en tiendel av hva Amazon hadde i 2019.

H&M på Fifth Avenue. Den multinasjonale kjeden har over 5 000 fysiske butikker verden over. Omsetningen i 2016 var på 25,19 milliarder USD. Det er litt under en tiendel av hva Amazon hadde i 2019. Foto: (Erik Freeland/CORBIS SABA/Corbis via Getty Images)

Netthandel eller fysisk handel?

Før pandemien kom var det varehandelen som var den eneste bransjen med negativ utvikling i antall ansatte. Det var færre folk i butikkene, og omsetningen gikk ned. Butikkdøden fikk mange forklaringer. I Oslo var det stengte gater, andre steder var det overetablering eller utviklingen mot at vi handler mer bærekraftig. Netthandelen var og er en selvfølgelig tilleggsfaktor. I klesbransjen har våre kjøp i utenlandske nettbutikker økt med 32 prosent per år. Det har gått utover både multinasjonale selskaper som H&M, og norske aktører som Varnergruppen.

Da pandemien kom økte omsetningen i netthandel med 33 prosent (mars mot mars), mens en bransje som klær opplevde en nedgang på over 50 prosent. Det var spesielle omstendigheter, men mest av alt var det forsterkning av en trend. Trenden fra april-juni 2019 mot 2020 viser at netthandelen økte med 45 prosent.

I lederen som jeg lenket til i Dagsavisen i startet av dette innlegget kunne vi lese: vi har all grunn til å frykte for våre fysiske møteplasser, våre handlegater og bysentrum.

Spørsmålet er om det eventuelt skyldes Amazon, eller om det er en naturlig utvikling som forsterkes av Amazon. Spørsmålet er ikke om disse handlegatene og norske bysenetrum rundt omkring i Norge allerede er såkalt ødelagt av shoppingsentre og store kjeder lenge før netthandelen ruller ekstra sterkt innover landet. De fysiske møteplassene våre trenger kanskje heller ikke å være butikken. Kan det ikke være en kafé, restaurant eller noe annet sosialt? Kan de lokale arbeidsplassene flytte seg til andre ting? I USA ser man at det først og fremst er shoppingsentrene med sine store kjeder som forsvinner. Vil du savne dem?

Apropos: En klesbutikk som Zalando har begynt å bruke sitt distribusjonsnettverk til å levere til fysiske butikker i Nederland og Tyskland.

Får vi flere varer?

Amazon har etablert seg i flere markeder uten at vareutvalget har økt. I Nederland hadde Amazon ikke ved starten større utvalg enn lokale konkurrenter, men var rimeligere og hadde mer effektiv levering.

Ekspertene er også noe uenige om Amazons inntog er negativt for små, lokale aktører. Det finnes bevis på det motsatte.

Sannsynligvis er Amazon en større konkurent for Power, Dixons Carphone, H&M, Cubus enn for den lokale produsenten av raggsokker. For den er det kanskje en mulighet mer enn et problem.

Klikk på bildet for å forstørre. Amazon er ikke bare en nettbutikk for egne varer. Det selges også for andre butikker, og leverandører og er en markedsplass slik som Finn.

Amazon er ikke bare en nettbutikk for egne varer. Det selges også for andre butikker, og leverandører og er en markedsplass slik som Finn.

Er Amazon helt svart og hvitt?

Halvparten av alt Amazon selger er fra andre butikker enn sin egen, det som kalles Amazon Marketplace. Åtti prosent av de som selger på Amazon selger også i andre kanaler, selv om enkelte styrer unna - som Nike og Birkenstock. For mange norske produsenter og butikker kan Amazon altså være en mulighet.

Alt er ikke billigere på Amazon i USA heller. Under pandemien i USA har flere amerikanske blogger og aviser (som denne) sammenlignet priser på ting som ansiktsmasker og toalettpapir, og funnet ut at prisene i nettbutikken ikke er rimeligere.

Noe som skal utvides til flere land i høst. Samtidig: Ryktene sier at en aktør som Ikea er med for å levere varer i butikken til Amazon, og flere norske og skandinaviske aktører vil sikkert kaste seg på.

For samfunnet er netthandel positivt rent miljømessig (selv om det mest positive for miljøet er å ikke kjøpe noe som helst). Istedenfor å kjøre bilen til shoppingsenteret så får vi ting levert hjem (hvor en kjøretur leverer til flere hus og leiligheter), og vi går kanskje til byen for et glass vin istedenfor å kjøre for å kjøpe spiker.

Amazon er mer enn en butikk

Det er ikke lenge siden en herverende rosa næringslivsavis omtalte Amazon som en bokhandel. Det er ganske lenge siden det var bøker som Amazon tjente pengene sine på. Under halvparten av inntjeningen til Amazon er fra sitt eget varelager og butikk på nett, og bøker er en veldig liten del av det. Amazon er for eksempel også lager, distribusjon og skyløsninger (digitale skyløsninger).

For en naturlig utvikling er vanskelig å motvirke. Selv om vi prøver.

Var det slik at Spotify drepte platebutikkene? Ja, men har vi det verre nå?

Ødela Netflix for salg av fysiske DVD-plater og blu-ray? Ja, men har vi det verre nå?

Personene, som undertegnende som gammel ansatt i platebutikk, som jobbet i butikkene som solgte dette jobber nå i andre bransjer, andre butikker og med andre ting.

Teknologi, løsninger og kundesentrisk tankegang gir nye muligheter og løsninger. Amazons genialitet er rask levering, kundeservice av ypperste kvalitet, ofte godt utvalg og smarte løsninger for deg og meg. Det er nok slik at et inntog fra Amazon vil forsterke en utvikling, men det er nå enn slik at det er vi konsumenter som bestemmer hva slags utvikling vi vil ha.

Hvem bør være redde?

Det er ingen tvil om at en eventuell etablering av Amazon i Norge vil øke presset mot netthandel. Det betyr større konkurranse for allerede eksisterende nettbutikker, og de fysiske butikkene som i utgangspunktet har problemer med å konkurrere. Det er mange gode eksempler på butikker som er flinke til å lage nettbutikk fra sin lokale posisjon. Slik som for eksempel Lunehjem.no. Kundesentrisk og god service vil vinne.

Shoppingsentrene ser ut til å være under sterkt press. Det samme er mange kjeder. Det er det mange grunner til, og noe jeg skrev om i fjor høst: Butikkdød for idioter. Amazon vil forsterke det. Betyr det at ditt lokale sentrum dør? Nei, men skal vi tro eksperter vil vi se store forandringer i hvordan vi forholder oss til sentrum og byer.

I april skrev jeg om at problemet er for dårlig innovasjon og nytenkning: Nå kommer den virkelige butikkdøden. De butikkene, og det er mange av dem, som ikke klarer å tenke smart og tilpasse seg vil dø. Slik har det alltid vært.

Den største markedsplassen i Norge er Finn, hvor det først og fremst selges brukte varer. Hvor redde Schibsted skal være for Amazon kan diskuteres, men en konkurranse er det garantert.

Så er det en politisk diskusjon, og et arbeid, for å få skatteinntekter av de multinasjonale selskapene. I 2017 betalte Fredrik Skavlan mer i skatt enn Google i Norge. Facebook betaler enda mindre.

Hvem bør glede seg?

Vi ville ikke fått Amazon som en stor aktør over hele verden om ikke du og jeg, konsumentene, elsket butikken. Det store Vi bør glede seg, som personlige konsumenter.

Små, lokale aktører kan også glede seg for å få mulighetene på en stor nasjonal plattform. I rent selvskryt har vi tenkt tanken vi også i Amedia og Nettavisen, og har etablert vår egen nettbutikk. Vi har distribusjon gjennom de samme som leverer avisen, og gir muligheten for små selskaper (som det lille norske forlaget Strand, Liverpools supporterklubb i Norge (som er en egen norsk stiftelse), Carepacks og flere) til å selge sine varer og få de markedsført gjennom våre kanaler.

Og, det er en stor mulighet for alle som selger annonser og reklame. I USA er Amazon den klart største annonsøren, og skal selskapet etablere seg vil de måtte markedsføre seg sterkt.

PS! Trøsten for den som er livredd for Amazon er at ryktene sier at selskapet har inngått avtale med Postnord. Alle som har fått den tvilsomme gleden av å skulle få pakker som skal leveres gjennom det selskapet vet at det ikke nødvendigvis bare er en glede.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.