Butikkene i Asker og på Stovner senter skal stenge permanent. Det forteller Iceland Mat i et Facebook-innlegg.
Siste åpningsdag for begge butikkene er 31. desember 2022. På nyåret vil kjeden kun ha tre butikker i Norge, to i Oslo og en i Kristiansand.
– Det er to leiekontrakter som går ut. Det har ikke vært aktuelt å fortsette der, sieradministrerende direktør i Iceland Norge, Geir Olav Opheim, til Nettavisen.
Dårlige lokaler
Iceland-sjefen forteller at lokalene ikke passer til konseptet deres.
– Lokalet i Asker er for lite, og det på Stovner-senter lå i en veldig bortgjemt del av kjøpesenteret. Hvis du skal drive butikk på et kjøpesenter må du ligge der folk går, understreker Iceland-sjefen.
Kjeden har ikke funnet noen nye lokaler på Stovner eller i Asker som er aktuelle.
– Utfordringen er å finne lokaler som har god nok beliggenhet.
Kundene i områdene er skuffet, forteller Opheim.
– De vil ikke at vi skal forsvinne, men samtidig er vi avhengige av å ligge på steder som gjør at vi får nok kunder inn, sier Opheim.

Ole Robert Reitan om å jobbe med broren og faren sin: - Kan bli ganske opphetet
Hindret av dagligvarekjempene
Sommeren 2021 la Iceland ned butikken sin i Larvik. Da fortalte Opheim at selskapet følte seg hindret av de store, etablerte aktørene i markedet.
– Vi har møtt på flere tilfeller hvor det er et ledig lokale som har stått tomt over en lengre periode hvor Coop eller Norgesgruppen har hindret at det kan leies ut til en annen dagligvareaktør. Dette ved at det er forhandlet inn klausuler i leieavtalene mellom en dagligvareaktør og eiere av kjøpesenter eller større eiendommer som sikrer enerett til å drive dagligvarebutikk, sa Opheim til Nettavisen juli 2021.
Dette er fortsatt et problem Iceland står overfor.
– Det gjelder alle de tre (red. anm. Norgesgruppen, Rema 1000 og Coop). De sitter med klausuler og har muligheten til å stoppe sånne som oss fra å etablere seg på mange gode steder.
– Viktigere å se på dette en prisovervåkningene
Siden 2021 har Iceland åpnet en butikk i Kristiansand. Det er ikke planer om flere butikklanseringer for øyeblikket. Fremover vil de fokusere på å selge mer i de etablerte butikkene, og gjennom samarbeidene med Europris og Oda.

Kjempeunderskudd for Oda
I 2022 har næringsminister Jan Christian Vestre strammet inn overfor dagligvarebransjen, og flere tiltak kan komme i løpet av 2023.
Konkurransetilsynets siste rapport tar organet til orde for at det bør gjøres justeringer i importvernet.
– Jeg synes Konkurransetilsynets rapport hadde mye fornuftig. Den pekte på hindrene ved import av varer. Jeg synes det er viktigere å se på det enn bare disse prisovervåkningene. Nå får vi se om næringsministeren kan følge opp med tiltak og lovforslag.
