Gå til sidens hovedinnhold

Icelandair tjener gode penger

Det islandske flyselskapet Icelandair går motstrøms i flybransjen. Selskapet går mot et av sine beste år noen sinne.

Icelandair fortsetter å levere positive resultater. De første ni månedene viser et resultat før skatt for hele gruppen på nesten 2,1 milliarder islandske kroner (mia Isk), noe er et av de beste resultat de siste 10 år for selskapet.

Resultatet for årets første ni måneder er som ventet noe lavere enn året før, som endte på hele 4 mia. Isk. Men 2002 var unikt, og det beste i selskapets historie. 2002-resulatet var klart bedre enn antatt, men det ikke forventninger om tilsvarende for 2003.

Til tross for at resultatet for de årets ni første måneder er betraktelig lavere er det like fullt tilfredsstillende, i følge administrerende direktør Sigurdur Helgason i Icelandairkonsernet.

HTML EMBED
Flere saker fra Boarding.no

- En av årsakene til at resultatene er tilfredsstillende er den noe dystre starten vi hadde på denne året, med SARS-frykt og krigstilstand i Irak. Dette var forhold som rammet luftfarten generelt. I tillegg har Icelandair fått en stadig sterkere konkurranse, både på nasjonale og internasjonale ruter, sier Helgason i en kommentar.

Icelandair kunne notere en stigning i passasjertallet i oktober på 4,7 prosent i forhold til tilsvarende periode i fjor. Rutene mellom Europa og Island har en økning på 6,3 prosent, mens de transatlantiske rutene har en økning på 3,6 prosent sammenligner med samme måned i 2002.

Det totale antallet passasjerer som har reist med Icelandair er stort sett stabilt sett i forhold til tilsvarende periode i 2002. Det 638.000 personer totalt som har valgt Icelandair, mot 644 000 på tilsvarende tidspunkt i fjor. Tallene inkluderer også oktober, og reflekterer dermed ikke resultatet direkte.

Det er vårt mål for 2002 at antallet turister til Island skal øke med 10 prosent. Det ble gjennomført en strukturell endring av organisasjonen 1. januar i år. Dette ga klarere definerte driftsområder for de enkelte datterselskapene. Dette kombinert med at Icelandair lenge har vært en spydspiss i markedsføringen av sagaøya som turistmål, er hovedfaktorene som gjør det realistisk å nå de ambisiøse målene.

Reklame

Her får du oversikt over alle salgene