If slutter å straffe prisbevisste kunder

Kunder som bytter forsikringsselskap ofte skal ikke lenger måtte betale høyere pris hos If. Forbrukerrådet mener det er på høy tid at selskapet endrer praksis.

- Nå vil det lønne seg å være bevisst kunde også hos If, sier juridisk rådgiver Helga Skofteland i Forbrukerrådet til forbrukerrapporten.no.

Frem til nå har kunder som orienterer seg i markedet, og handler der det er billigst, blitt straffet av selskapet.

If har hatt som regel at potensielle kunder må oppgi hvor ofte de har byttet forsikringsselskap. Kunder som byttet selskap ofte, har fått en høyere pris på sin premie enn de som har holdt ut med et selskap i mange år.

Skofteland forteller at de allerede høsten 2002 tok opp saken med Konkurransetilsynet, som holdt seg passive svært lenge. Hun mener det var på høy tid at noe skjedde i saken.

- Det er alvorlig når aktørene i markedet selv legger hindringer i veien for forbrukere som vil bytte, meldte Forbrukerrådet i brevet til Konkurransetilsynet høsten 2002.

If opplyste til Konkurransetilsynet at ”det at kunden ofte har skiftet forsikringsselskap, vil i visse sammenhenger kunne innvirke på forsikringstilbudet”. Tilsynet har hevdet at Ifs praksis kan begrense konkurransen i strid med konkurranseloven, og i januar i år endret If betingelsene sine.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.