I 2020 hadde Ikea en rekordomsetning i Norge på 8,7 milliarder kroner. Til tross - en gjennomgang av tolv møbel- og elektronikk-kjeder viser at møbelgiganten er den eneste som tar seg betalt for tjenesten «Klikk & Hent».
Utnytter maktposisjonen
Varehandelekspert ved BI, Odd Gisholt, er kritisk til praksisen.
– Ikeas maktposisjon i markedet gjør at de kan tillate seg det. «Klikk & Hent», burde vært gratis, også hos Ikea, uttaler Gisholt til Nettavisen.
Han mener Ikea kan tillate seg å ta betalt fordi møbelgiganten er så viktig for folk.
– De burde ikke tatt seg betalt for denne tjenesten i den ekstraordinære situasjonen vi befinner oss i, mener han.
Han frykter at når kundene oppdager at det koster mer i gebyrer enn selve varen, slutter folk å handle.
– Jeg mener det er lite strategisk av Ikea. Det er både dumt og unødvendig, og kan skape irritasjon. De burde vært store på det, og tilby tjenesten gratis, mener eksperten.
LES OGSÅ: PR-ekspert mener lavpriskjedene er på ville veier
Likevel er Gisholt klar på at servicetjenesten ikke vil skade Ikea sitt omdømme.
– I det store og hele vil det ikke ha så mye å si for Ikea. Når de åpner dørene igjen, vil kundene på ny strømme til.
«Klikk & Hent»
- «Klikk & Hent», er en servicetjeneste som blant annet tilbys i koronastengte butikker.
- Kunden handler varen på nett. Deretter plukker butikken varen som utleveres til kunden.
Alene om særgebyr
Verken Skeidar, Møbelringen, A-Møbler, Bohus, Jysk, Fagmøbler, Power, Slettvoll, Bolia, Home & Cottage, Power eller Elkjøp tar betalt for«Klikk & Hent».
Heller ikke store kjeder som Clas Ohlson eller Biltema tar betalt, viser Nettavisens sjekk.
Et raskt søk på Ikeas nettsider viser at de tilbyr en rekke varer under 49 kroner, som er gebyret de tar for å plukke frem varen. Alt fra servietter, stearinlys og leker til barn koster mindre enn 49 kroner.
LES OGSÅ: Kahoot!-aksjen stuper: Thomas Giertsen med stortap
Ikea har ikke planer om endre praksisen med å ta seg betalt for tjenesten som konkurrentene tilbyr gratis. Men siden norske medier første gang skrev om praksisen på nyåret, har de gradvis redusert gebyret. Først fra 199 til 99 kroner, og deretter til 49 kroner.
Endret gebyret flere ganger
– Vi tar oss betalt for «Klikk & Hent-tjenesten», i stedet for å skjule kostnaden i produktprisen, og jobber dermed etter en prismodell der ingen tjenester er bakt inn i selve produktprisen, sier Eja Tuominen, Country Commercial Manager i Ikea, til Nettavisen.
Den verdensomspennende møbelgiganten er imidlertid ikke alene om å tilby lignende tjeneste under koroanapandemien.
Blant annet leverer Clas Ohlson samme tjeneste. Flere nisjebutikker i Oslo har lenge kjørt varer gratis ut til kundene sine.
I varehus som holder stengt på grunn av korona har kjeden endret prisen på tjenesten fra 199 til 49 kroner.
Ikea opplyser om at det for øyeblikket kun er varehusene i Oslo-området som holder stengt på grunn av smittevernhensyn.
Tuominen understreker at Ikea leverer varene helt ut i bilen til kundene.
Feil sammenligning
Ragnild Silkoset, professor i markedsføring ved BI og professor II ved Universitet i Tromsø , er ikke overrasket.
– Ikea er basert på et stort lagersystem, og det er grunnen til at de opptrer med reduserte priser sammenlignet med andre møbelkjeder, sier hun til Nettavisen.
LES OGSÅ: DNB-topp med dyster korona-melding
Hun mener det blir feil å sammenligne med andre møbel- og elektronikk-kjeder som for eksempel Skeidar eller Elkjøp fordi de har lager og lagerstyring som en del av servicen.
Markedsprofessoren mener pandemien har vært en stor påkjenning for møbelgiganten. Til tross for omsetning i milliardklassen ville det betydd store tap for Ikea å tilby gratis «Klikk & Hent», er konklusjonen hennes.