Get-kunder får for øyeblikket ikke inn noen av TV 2 sine kanaler.

– Det er helt tydelig at svenske Telia aldri var interessert i å bli enig med TV 2. Telia har gitt oss tre tilbud i forhandlingene, alle ligger under det de betaler i dag, og Telia har allerede den laveste prisen i markedet. Vi har aldri noen gang opplevd at en distributør starter en forhandling med å tilby oss vesentlig mindre. Det er jo ikke sånn at Gets TV-pakke har blitt billigere, skriver Olav T. Sandnes, sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, i en pressemelding.

TV 2 fikk det siste tilbudet fra Telia 20 minutter før midnatt, men ventet ikke på svar fra TV 2 før de stengte kanalene. Sandnes mener denne fremgangsmåten viser at Telia styrte mot et brudd. Det er bare tre måneder siden TVNorge og Discovery gikk i svart etter forhandlinger med Telia/GET.

– Det kan virke som dette er Telias måte å vise muskler på. Vi må konstatere at Get har blitt noe annet etter at svenske Telia tok over. Bruddet var uunngåelig. Vi er lei oss på vegne av alle seerne som er en uskyldig tredjepart i dette, skriver Sandnes.

– Vi mottok et tilbud fra Telia klokka 23.40, tjue minutter før fristen, og var forberedt på å fortsette en forhandling om ny avtale på overtid, noe vi også informerte dem om. Men vi hørte ikke noe mer fra Get og ved midnatt skrudde de av signalene våre, sier organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2 til NTB.

Get sier færre ser på TV 2

– Vi beklager veldig overfor alle våre kunder. Dette er ikke en løsning vi har ønsket. Vi har jobbet hardt for å komme til enighet, men vi har dessverre ikke klart det. For å gjøre TV-tittingen litt bedre i denne situasjonen gir vi alle våre kunder 45 ekstra TV-poeng som de kan bruke til å velge blant et stort utvalg av kanaler og strømmetjenester i valgmenyen sin, som for eksempel strømmetjenestene HBO Nordic, Viaplay eller Nordisk Film+, skriver Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge som Get er en del av, i en pressemelding.

Ifølge han handler kjernen i forhandlingene om kundenes valgmuligheter, og at Gets kunder ikke skal måtte betale mye mer enn de betaler i dag for et «dårligere tilbud»:

– Kundene ser stadig mindre på TV2s kanaler, og Get kan ikke be sine kunder betale for innhold de ikke vil ha samtidig som TV2 ønsker å begrense kundenes muligheter til å se innhold utenfor hjemmet.

– Vi ønsker fortsatt å finne en god løsning med TV2, slik at vi sammen kan fortsette å skape gode seeropplevelser i tiden fremover til glede for alle parter. Vår dør står åpen og vi setter oss ned når som helst for å forhandle videre, avslutter Kaalen.

Sandnes sier Telia har utnyttet koronasituasjonen:

– TV 2 skal finansiere det norske innholdet og nyhetene våre, og i tillegg har vi tidenes sportstilbud på TV 2. Telia kan ikke forvente å være gratispassasjer, og betale mye mindre enn alle andre. Journalistikk koster. Norske programmer koster. Mediene er under et sterkt press nå i lys av den ekstraordinære situasjonen med korona. I sommer er både EM i Fotball og Tour de France utsatt. Dette mener vi at Telia nå faktisk har utnyttet, avslutter Sandnes.

Veldig stor avstand

– Det er veldig stor avstand og lite tid igjen, skrev kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2 i en SMS til Nettavisen litt etter klokken 22 søndag kveld.

– Akkurat nå ser dette veldig vanskelig ut. Vi har prøvd masse, men uansett hva vi kommer med så virker Telia lite interessert i å komme til enighet, utdypte hun.

Avtalen som man forsøkte å reforhandle, regulerer hvor mye Get skal betale for TV 2s kanaler, slik at de kan legge kanalene i pakkene som de selger til sine kunder.

På sine nettsider skriver TV 2 at de er overrasket over at Get ikke klarer å finne plass til alle de norske kanalene i sin grunnpakke, slik alle de andre TV-distributørene har gjort.

– Det vi ber om er ikke annet enn at Telia betaler det samme som de andre distributørene betaler. Det synes vi ikke er urimelig, avsluttet Willand til Nettavisen.

Les også: Nesten en halv million nordmenn kan miste TV 2-kanalene

Uenighet om pris

Telia-eide Get på den andre siden skriver at TV 2 ikke ønsker å tilby valgfrihet av sine kanaler for kundene.

– De ønsker at du som Get-kunde skal betale mye mer for å se på deres kanaler. Det kan vi selvsagt ikke akseptere, skriver de på sine nettsider.

Kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia og Get sa til Kampanje søndag kveld at de håpet å komme til enighet med TV 2.

– Verken TV 2, Get eller kundene er tjent med at vi ikke finner en løsning. Det er kontinuerlig dialog mellom partene. Vi ønsker å finne en løsning slik at vi kan videreføre et konstruktivt samarbeid med TV 2, og vi håper det er mulig å få til et langsiktig innovativt partnerskap som vi har med de andre TV-selskapene og strømmetjenestene, sa Lunde.

Mange kanaler borte

TV-kanalene som er blitt påvirket er TV 2, TV 2 Zebra, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Livsstil, TV 2 Sport 1 og 2, TV 2 Sport Premium og C More-kanalene og arkivet.

Les også: Med dette enkle trikset tjener du mange tusen kroner på rentestupet. - Så og si gratis penger (+)

Willand skrev i en SMS til NTB ved 11-tiden søndag formiddag at hun håpet på en enighet.

– Vi har allerede strukket oss langt i forhandlingene, og vil fortsette å jobbe for å komme til enighet innen fristen. TV 2 har aldri gått i brudd med hovedkanalen før. Vi ønsker at heller ikke Get-kundene skal miste TV 2 fra i morgen, skriver hun.

(©NTB)