Norwegian har som kjent slitt med store underskudd og vært nær konkurs, og det gjenspeiler seg i mislighold.

En oversikt Nettavisen sitter med fra Creditsafe (se faksimile under), viser at det siden høsten 2020 er registrert rundt 60 inkassokrav mot Norwegian.

Det siste kravet som er registrert, er fra 11. oktober på 21.000 kroner til SAS Danmark. Dette kravet er nå innfridd. De minste kravene er ned mot et par tusen kroner og kommer fra alle mulige næringer.

Det største kravet på listen er 384.000 kroner Tromsø Taxi har et utestående krav på187.000 kroner. På spørsmål om de har fått igjen pengene, svarer adm. direktør Steinar Nilsen:

Les også: Frykter gjeldssmell uten sidestykke: – Det sier seg selv at dette er katastrofe

Veldig usikre

- Nei, vi har ikke det. Saken ligger nå hos Kredinor, og vi er veldig usikre på hva som skjer i saken, sier den tidligere fotballproffen.

- Jeg er særdeles skuffet over at da pandemien brøt ut, stoppet all form for kommunikasjon opp. Det er et betydelig antall turer for deres ansatte som vi ikke fått har betalt for, fortsetter han.

Nilsen mener den manglende dialogen er det som skuffer mest, fra det han omtaler som såpass profesjonelt selskap. Den manglende dialogen stammer tilbake fra 2020.

- Det har skapt betydelige utfordringer for oss, noen turer er veldig gamle, fra før pandemien. Jeg er ekstremt overrasket, fordi dette også handler om omdømme, sier Nilsen.

Les også: Reisen til Tamás (40) ble kansellert i april 2020 – får ikke refusjon fra Norwegian

Skuffet

Menon Econmics har et 187.500 kroner i et krav som ble registrert 13. november i fjor. Konsulentselskapet analyserer økonomiske problemstillinger og gir ifølge hjemmesidene råd til bedrifter, organisasjoner og myndigheter.

- Vi er selvsagt skuffet over at Norwegian bestiller en utredning fra oss uten å betale, sier partner og styreleder Erik W. Jacobsen i Menon til Nettavisen Økonomi.

Han vil ikke kommentere oppdragets innhold, men henviser til Norwegian.

Blant de andre store fordringshaverne, de som har hatt penger til gode, finner vi blant andre Apotek 1 Jessheim, som Norwegian skyldte nesten 193.000 kroner.

Fordring

- For oss er dette en kundefordring, og ordninger mellom oss og våre kunder kan vi dessverre ikke kommentere i mediene, skriver pressesjef Silje Ensrud i Apotek 1 Gruppen i en e-post til Nettavisen.

Creditsafe har for øvrig gitt Norwegian ratingen «E» i en skala fra A-E, der E er verst.

Geir Grindland var tidligere daglig leder i Inkasso Partner og er nå styreleder i Remake Accounting AS. Han måtte i 2020 selv vente flere måneder på å få igjen penger fra et reisebyrå etter at reisen hans ble kansellert (bak betalingsmur).

Les også: Ellevill Norwegian-vekst: - De slår knockout på alle andre

Ikke enganstilfelle

Konfrontert med de mange betalingsanmerkningene til Norwegian sier han at når bedrifter får betalingsanmerkninger, er det nokså alvorlig,

- For bedrifter som har 60 betalingsanmerkninger er det ikke en engangstilfelle, dette er mer enn slurv eller rot. Mange bedrifter som ikke får betaling havner ofte selv i likviditetskrise, i de verste tilfellene kan de selv gå konkurs, sier Grindland til Nettavisen Økonomi.

Det unngikk altså Norwegian gjennom en massiv redningsaksjon i vår med storinvestorer som John Fredriksen i spissen.

Trist

- Men hva sier du til de mange ubetalte regningene i Norwegian?

- Jeg synes det er trist at slik stort firma ikke betaler regningene sine i tide og haler ut tiden. Fordringshaverne må bruke rettsapparatet for få pengene de har krav på.

Kommunikasjonsrådgiver Eline Hyggen Skari i Norwegian skriver i en e-post at pandemien har utløst en krise uten sidestykke for Norwegian og flyindustrien generelt.

Skari peker på et halvår med krevende rekonstruksjonsprosesser i både Irland og Norge. 26. mai var prosessene fullført, og Norwegian kunne konstatere at resultatet ble vellykket. 

Gjør opp

Kommunikasjonsrådgiveren skriver at det er et konkurransekraftig og økonomisk styrket Norwegian som går fremtiden i møte, og at selskapet har god likviditet.

Skari mener betalingsanmerkningene Nettavisen viser til, i er hovedsak knyttet til den perioden der de som hadde noe utestående ble en del av rekonstruksjonen. Som en del av det, fikk de utbetalt en dividende.

«Norwegian gjør opp alle sine forpliktelser», lover Skari i e-posten.