Torsdag morgen kom Europris-tallene for første kvartal i 2022.

Det totale salget, altså samlede driftsinntekter, i første kvartal på 1,7 milliarder kroner, en nedgang på 0,2 prosent fra samme kvartal i 2021.

Noen av årsakene til svakere tall fra Europris denne gangen, etter et rekordsterkt fjerde kvartal i fjor, er en mild vintersesong og sen påske, skriver Europris. At påsken falt i midten av april i år, gjorde at de ikke fikk meg seg påskesalget i første kvartal.

Vinteren i år har også vært mildere enn i fjor, og det har også hatt negativ effekt på salget, mener kjeden.

Resultat før rentekostnader og -inntekter, skatt, nedskrivninger og avskrivninger (EBITDA) gikk ned fra 292 millioner kroner fra første kvartal 2021 til 278 millioner kroner i årets første kvartal.

Resultatet før skatt endte på 116,3 millioner kroner, ned fra 135,9 millioner kroner i første kvartal i fjor.

Sterk konkurranse

Selv om omsetningen og resultatet er noe ned fra i fjor, er det viktig å ha i mente at tallene settes opp mot sterke tall i fjor.

I 2021 hadde nemlig Europris det beste resultatet i første kvartal noensinne. Og selv om andre kvartal ikke ble like sterkt som det første, fikk kjeden et rekordsterkt første halvår.

Kjeden har gjort det bra gjennom pandemien, da de selger både flere dagligvarer og er store på en rekke produktkategorier til hus og hjem.

Les også: Orkla-sjef Jaan Ivar Semlitsch må gå på dagen: – Jeg skulle gjerne fortsatt

– Nesten på nivå med fjoråret

I kvartalsrapporten kommer det fram at Europris er fornøyde med resultatet, tross nedgangen. Kjeden skriver at de har hatt sterk vekst og løftet resultatene sine de siste årene, og konsernet er derfor fornøyde med utviklingen i første kvartal 2022.

«Totalsalget var nesten på nivå med fjoråret, men med høyere bruttomargin, selv om det var en liten underliggende kostnadsøkning og kostnader fra oppkjøpt selskaper reduserte fortjeneste», skriver de.

Bruttomarginen økte nemlig fra 43,3 prosent til 44,3 prosent fra fjorårets til årets første kvartal.

– Vi er fornøyd med utviklingen i første kvartal, og er godt forberedt på den viktige og kommende sommersesongen. Grunnet økt inflasjon og høyere renter, samt krigen i Ukraina, er verden utvilsomt mer usikker enn i forrige kvartal, sier Europris-sjef Espen Eldal i børsmeldingen.

Han sier også at det er vanskelig å forutse hvordan den nye normalen blir, men påpeker at Europris-konseptet historisk sett har vist seg å være robust i usikre tider.

Les også: Legger ned ved svenskegrensen: – Vi kan ikke tape penger til evig tid

Rekordår

Da Europris i februar presenterte tallene for fjerde kvartal 2021, kom det fram at det var en ny sterk periode for Europris, med økonomiske resultater som nådde en ny all time high.

Europris har aldri hatt et bedre kvartal noensinne, ifølge Europris-sjef Espen Eldal. Det totale salget i hele 2021 har heller aldri vært bedre.

- Det er moro. At vi hadde et så bra år skyldes blant annet oppkjøpet av Lekekassen og Lunehjem, men også Europriskjeden i seg selv hadde en god organisk vekst i 2021, sa han til Nettavisen

Han trakk også fram at tallene trolig er noe positivt påvirket av koronapandemien.