Gå til sidens hovedinnhold

- iPhone og iPod ødelegger for stadig flere unge

Uvettig pengebruk, spesielt på mobilkjøp, kan ødelegge fremtiden for tusenvis av norske ungdommer.

- Nesten alle norske ungdommer har en iPhone, iPod eller iTunes. Nå viser ferske tall at stadig flere mangler er en «iPay-mentalitet», sier markedsdirektør Kjell-Ola Kleiven i Dun & Bradstreets morselskap Bisnode.

Statistikken fra kredittopplysningsbyrået Dun & Bradstreet viser at antallet betalingsanmerkninger i aldersgruppen 19 til og med 24 år har steget fra

17.242 til 18.482 personer fra 7. desember i fjor til 8. desember i år.

- Økningen på 7,2 prosent er den høyeste av alle aldersgrupper, opplyser Kleiven.

Mobiltelefonregninger hovedårsak
Tallene viser også at det er kjøp av mobiltelefon, studielån og treningsabonnementer som er de hyppigste årsakene til betalingsproblemene.

- Det at de unge ikke gjør opp for seg skyldes trolig at de er en sårbar gruppe i et stadig kjøligere arbeidsmarked. I tillegg har de fleste av disse kun opplevd gode økonomiske tider, og de har et helt annet forbruk enn de yngre har hatt noen gang før, sier Kleiven.

En anmerkning blir lett til flere
Forbrukerøkonom Magne Gundersen i SpareBank 1 Gruppen er bekymret.

- Det er for mange unge som skylder penger. De mer enn 18.000 personene skylder nå mer enn 550 millioner kroner. Konsekvensene for den enkelte kan bli langt mer alvorlig enn de selv er klar over, sier han.

Ifølge Gundersen forverres ofte situasjonen ved at gamle lån betales med nye lån.

- En slik negativ spiral fører til at gjelden øker raskt. I tillegg vokser kredittomkostningene. Risikoen for nye anmerkninger øker også betraktelig, sier han.

Inkassogebyret på langt nær det verste
Gjennomsnittsbeløpet som knytter seg til anmerkningene hos de 18.000 personene er 3000 kroner.

- Snittsummen er kanskje ikke spesielt høy. Verre er imidlertid konsekvensene av anmerkningene. For unge som skal søke boliglån eller jobb, kan en inkassosak resultere i at de verken får lånet eller jobben de søker, noe som er enda mer alvorlig enn de høye kostnader knyttet til nedbetaling av gjelden og inkassogebyrene, sier Gundersen.

For noen uker siden hørte han P4 fortelle historien om 24 år gamle Nabil, som opparbeidet seg et forbrukslån på 700.000 kroner - med 21 prosent i gjennomsnittlig rente.

Gundersen tror vi vil få flere slike tilfeller, om ikke foreldre begynner å ta tar mer ansvar:

- Hvis ungdommen ikke har med seg skikkelig ballast hjemmefra, og ikke kjenner til farene med lettvint kreditt, er det enkelt å falle for fristelsene og bli revet med av forbrukssamfunnet. Det må de betale dyrt for senere i livet, sier Gundersen.

Finnes en vei ut
Ifølge forbrukerøkonomen er det slettes ikke umulig å komme seg ut av en negativ økonomisk spiral.

- Snittgjelden på i overkant av 3000 kroner er beløp de fleste kan nedbetale. Dette krever imidlertid et bevisst forhold til planlegging av privatøkonomien, sier han og peker på at svært mange kan få slettet kredittanmerkningene på kort tid.

- Løsningen for å klare dette, er ofte et personlig budsjett. De aller fleste har en form for inntekt. Det viktigste er å sette av et fast beløp fra inntekten hver måned basert på det man kjenner til av kommende utgifter fremover. Hva man sitter igjen med til personlig forbruk, gir seg ofte selv som et følge av budsjettet, sier han og lister opp følgende gode råd:

Tips som kan bidra til å holde kontroll over økonomien:
Skaff deg et budsjett. Her er et eksempel; (Budsjett fra SpareBank 1)

Sjekk kredittkortbruken når du er i nettbanken

Betal regningene ved forfall. Utsettelser kan koste meget dyrt.

Unngå ny kredittgjeld før den gamle er betalt.

Be om et møte med en rådgiver i banken, om du ønsker hjelp

Mange banker har SMS-varsling om saldo, innbetalinger og forfall, bruk disse.

Kommentarer til denne saken