Tirsdag lanserte influenserne Isabel Raad og Pierre Louis Olsson nettbutikken TrendyThings.

Det skapte reaksjoner på Instagram, og influenser Jenny Huse sier til avisa Byas at folk reagerer på at de kan finne produktene billigere på andre steder på nett. I tillegg reagerer folk på at Raad ikke har designet produktene selv, sier hun.

Nettavisen har kjent med en lang rekke tilsynelatende helt identiske varer som selges til en brøkdel av prisen på Ali Express. For eksempel selger TrendyThings en gullbelagt kobberring til 129 kroner. Det er 7,9 ganger - eller med andre ord over 700 prosent- så dyrt som det som tilsynelatende er samme ring hos AliExpress.

Huse har delt en video på TikTok hvor hun viser noen av produktene Raad og Olsson selger, som man også finner på andre nettbutikker - mye rimeligere.

– Jeg er stor fan av Isabel og hun har gjort utrolig mye bra. Det er mange i dag som kjøper inn billige produkter og selger dem for en dyrere pris, men når selveste Isabel Raad gjør dette, så er det utrolig skuffende. Dette er verken originalt eller innovativt, sier Huse til Byas.

- Utnytter unge

Noen har opprettet Instagram-kontoen Trashythings, og i bioen står det «Skal vi virkelig støtte en bedrift som driter i miljøet, som støtter dårlige arbeidsforhold og som utnytter makten sin?». Innleggene som er publisert, handler kun om nettbutikken til Raad og Olsson.

På kontoen er det lagt ut flere eksempler på at varene Raad selger kan kjøpes langt billigere andre steder. Noen poengterer også at hun bruker kjendisstatusen sin til å selge varene dyrere.

- Når en influenser utnytter å ha unge og uvitende følgere ved å kjøpe inn ekstremt rimelige produkter og selge det ti ganger så dyrt, uten å være ærlig om hvor produktene kommer fra, så burde noen si ifra, skriver en i et kommetarfelt som er tatt skjermbilde av og publisert på Trashythings-kontoen, og påpeker:

- De kjøper produktene fordi de selges av Isabel Raad, men dette er billig juggel de har kjøpt på AliExpress, som er produkter hun selv aldri ville brukt, men promoterer det til sine følgere og får en heftig profitt.

Les også: Nordmenn satte rekord: Brukte 58 milliarder på netthandel i andre kvartal

Avviser kritikken

Nettavisen har foreløpig ikke lykkes i å få svar fra Raad og Olsson på kritikken.

Nettstedet 730 har imidlertid referert til en uttalelse Raad skal ha gitt til sine 284.000 følgere på Instagram story, hvor hun skal ha avfeid ryktene om at de kjøper inn varene hos AliExpress og selger dem dyrere i egen nettbutikk.

– AliExpress lærte jeg om i dag. På grunn av noen enkelte som har vært litt vel høylytte og prøvd å sabotere. Og det er helt greit, folk får lov til å ha den meningen de har. Men dette er ikke kjøpt fra AliExpress, skal hun ha sagt.

Ifølge 730 skal nemlig mange ha kommet med kritikk på både TikTok, Jodel og Instagram, og flere skal ha hevdet at Raad og Olsson driver med dropshopping. Dropshopping betyr at selgeren ikke har varene på lager, men tar imot bestillinger av produkter som sendes direkte til kunden. Dette skal Raad ha avvist.

Raad erkjenner imidlertid at hun og Olsson ikke har designet smykkene og annet accessories de selger, men påpeker at de aldri har påstått det heller, ifølge 730.

I en kommentar på ett av bildene hun har lagt ut på Instagram-profilen trendythings.no skriver hun imidlertid at det er smykker på vei inn til nettbutikken, som er designet av henne og Olsson.

På denne Instagram-kontoen er det imidlertid mange positive kommentarer under innleggene, og kontoen har over 40.000 følgere.

Les også: Slår alarm om netthandelen: - Ingen vei tilbake

- Kan skape merkeproblem

Trond Blindheim, dosent ved institutt for markedsføring ved Høyskolen Kristiania, viser til at mange idrettsstjerner kjøper inn rimelige produkter fra andre land, setter på sitt merkenavn og selger produktene langt dyrere enn opprinnelig pris.

Det er med andre ord ikke noe nytt at kjendiser bruker statusen sin på å tjene penger på ulike produkter man kunne fått rimeligere uten merkenavnet.

- I utgangspunktet tenker jeg at det å markedsføre produkt og bruke kjendisstatusen sin for å selge varer må likestilles med retten til å la være å kjøpe produktene, sier han til Nettavisen.

Men når ryktene om at samme varer selges rimeligere andre steder, kan det påvirke Raad og Olsson negativt.

- Det kan skape et skape et tillitsbrudd mellom publikum og influenserne, og skjer det, blir det et merkeproblem. De får «skudd på baugen» og må ha konkurransedyktige priser, sier han.

- Det kan gå bra en stund, men når de kunstig høye prisene blir en snakkis, vil det bli dårlig butikk for dem, påpeker han.

Høyere innkjøpspris

Blindheim påpeker dessuten at små butikker gjerne har langt høyere innkjøpspris enn større butikker eller kjeder som får kvantumsrabatt.

- Slik tror jeg det er med influenserne også, for innkjøpsprisen deres er nok langt høyere enn det en større butikk-kjedene må betale. Da må de også ta en høyere pris for å ha fortjeneste på det, påpeker han.

Samtidig er det kjent at unge forbrukere vil ha mest mulig produkter for minst mulig penger, påpeker han. Dette ser vi også er trenden hos lavpriskjedene i dagligvaremarkedet, hvor for eksempel Rema, Kiwi og Extra har stor suksess fordi folk vil ha billige varer.

Les også: Saksøkes av Timberland for skoplagiat