Gå til sidens hovedinnhold

Iskremsalget har tatt seg kraftig opp: - Nest beste måned i historien

Årets sommermåneder har vært svært gode for Hennig Olsen og Diplom-Is.

- I sommermånedene mai, juni og juli har vi solgt omtrent like mye iskrem som i de tilsvarende månedene i koronaåret 2020, det vil si 14,2 millioner liter iskrem, sier Paul Otto Hennig-Olsen, administrerende direktør i Hennig-Olsen, til Nettavisen.

Han forteller at juni 2020 var den beste måneden de har hatt noensinne, men årets sommermåneder var ikke mye dårligere.

- I år hadde vi en ganske bra juni, og den beste juli noensinne. Men juli var også den nest beste måneden i historien, forteller han.

Les også: 100 kroner for softis til barn på Tusenfryd: - Utnytter at folk har med unger

- Går mot et rekordår

Hennig-Olsen sier at de er godt fornøyde med året så langt i år.

- Grunnen til det gode salget i år, er flott sommervær, spesielt i Sør Norge i juli. En annen viktig grunn er at de fleste innbyggerne i Norge også i år har feriert i Norge, sier han, og påpeker at det har vært veldig mange turister på Sørlandet i sommer.

- Vi sikter mot en økning i forhold til 2020, som vil si at vi går mot et rekordår, sier han, og fortsetter:

- Vi ligger godt over et normalår, men hva er et normalår? Det har endret seg med pandemien. Forbrukerne har sannsynligvis endret på en del vaner, sier han.

- Viktigste årsaken til et bra salg er fint vær, gode produkter og pandemien - folk holder seg hjemme.

Les også: Stor test av småis: Én type is vil ikke eksperten gi barna (+)

Selger mer is i år

Det er ikke bare Hennig-Olsen som gjør det bra.

- For sommermånedene juni og juli har vi en salgsøkning på 17 prosent i forhold til samme periode i 2020, sier Anne-Lene Molland, digital- og PR-ansvarlig hos Diplom-Is.

Hittil i år, per uke 31, har Diplom-Is solgt 18,6 millioner liter is. Det er en økning på 4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Molland sier at de er fornøyd med salgstallene i sommer.

- Det er hyggelig å se at så mange velger Diplom-Is når de skal unne seg en is i sommervarmen. Vi jobber hele tiden med å kunne tilby noe for alle, og det er derfor gøy å se at folk velger både klassikere og nyheter fra isdisken, sier hun.

- Hva tror dere er årsaken til at det har gått som det har gått i år?

- Is og vær henger tett sammen. Salget i år har vært preget av en kald vår og så en meget fin sommer hittil, der etterspørselen og salget har vært veldig bra. Vår produksjon og distribusjon går for full maskin. Det har det gjort i hele sommer, sier hun.

Har vært utsolgt

Hennig-Olsen forteller at de har hatt en bra leveringssituasjon i år.

- I perioder har de vært utsolgt for Creme Lakris, Sommeris og Båtis, men det kommer påfyll på ettersommeren, sier han.

Les også: Tror du det er ost på toppen av pizzaen? Nå reagerer bondelederen

Molland i Diplom-Is forteller at det har gått mye av småis i sommer. Hittil i år er det Royal Trippel, Lion King Size og Trippel Magi som har solgt best.

- Det har til tider vært noe vanskeligere å få tak i enkelte produkt, så vi har fulgt nøye med og jobbet for å sikre god produksjonsflyt i fabrikken, sier hun.

Drillo-isen er imidlertid den bestselgende nyheten av alle småisnyheter, påpeker Molland.

Les også: Diplom-Is og Hennig Olsen opplever ekstrem vekst