*Nettavisen* Økonomi.

Friske meninger

Jeg har kjøpt mobilitet - ikke en bil

Tesla Model X vises frem i Brussel i januar i år.

Tesla Model X, med sine karakteristiske bakdører, vises frem på Brussels Auto Show i Belgia i januar i år. Foto: Virginia Mayo (AP/NTB scanpix)

Det er dette man burde fokusere litt på; mobilitetens pris. Ikke hva gjenstanden koster

Av Rein Ørbø

Leser at du er en smule irritert over Arbeiderpartiet sin holdning overfor «rike» som snor seg unna avgifter ved å kjøpe dyre el-biler, Gunnar Stavrum.

Jeg setter pris på at du henger bjella på katta, og kaller en spade for en spade. Hadia Tajiks manglende kunnskap og regneferdigheter irriterer meg også.

Bil i bruk

Jeg er ikke rik - men har en dyr el-bil. Det er fordi jeg ikke kjøpte bilen for å ha noe fint å se på, men fordi jeg har behov for mobilitet.

Les også: Ap foreslår «misunnelsesskatt» på alle elbiler som koster over 600.000 kroner

Siden jeg ikke er rik, må mobiliteten koste minst mulig. Det høres ut som en selvmotsigelse å kjøpe en dyr bil for å få billig mobilitet. Men, det er sånn det er.

Før elbilenes inntog var det mange kostnader ved bilhold som var relativt konstante, uansett bil.

En billig bil hadde samme forbruk, og tilnærmet samme behov for service som en dyr bil. Avskrivning var ofte den største utgiftsposten, en «utgift» man ikke fikk se før man solgte bilen (gjerne til lavere pris enn man først tenkte seg).

Positivt sjokk

I tillegg kom drivstoff. Nå om dagen, da særlig med Tesla, er driftskostnadene svært lave. Jeg fikk sjokk når jeg gjennomregnet alle kostnader jeg hadde hatt med en Tesla S (ALLE kostnader - som dekk, strøm, forsikring, lade-kaffe, vedlikehold, renter på gjeld, spylervæske, bilvask, avskrivningskost kjøp vs salg).

Les også: Dansk klimaminister refser norsk elbil-politikk

Jeg hadde kjørt 53.500 kilometer på 15 måneder - til en kost av 2,35 kroner per kilometer.

Eller rett under 25 kroner per mil.

27 kroner per mil

Nå har jeg en Tesla Model X, den ligger på 27 kroner per mil. Da har jeg lagt meg på 10 års avskrivning, og beregnet 200.000 kroner i vedlikeholdskostnader i den perioden. Jeg kjører rundt 50.000 kilometer i året.

Fortsatt er det fokus på at det er en dyr bil - at den og den bilen er dyr.

Men en Tesla Model X til 850.000 kroner er ikke dyr, vettu. Den er billig.

Hvis man bruker bilen til å kjøre med, og ikke har den til pynt foran garasjen.

Les også: Kollaps i elbilsalget: - Dette er urovekkende

En fossil-bil til 30.000 kan bli dyrere

Sammenlign med hva du vil av biler. En brukt fossil-Golf til 30.000 kroner kan faktisk ende opp som en dyrere bil - hvis man bruker bilen til å kjøre med.

Med 25 prosent merverdiavgift på denne bilen, vil jeg ikke kunne regne det hjem. Snittinntekten for de som har Tesla X er cirka 627.000 kroner i året.

Altså, vanlige folk.

Mobilitet - ikke en bil

Jeg har kjøpt mobilitet - ikke en bil. Det er dette man burde fokusere litt på; mobilitetens pris.

Ikke hva gjenstanden koster.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag