Jentene dropper Barbie

Det er ingen lek å selge Barbie i dataalderen. Leketøygiganten Mattel dukkes på børsen etter livløst salg.

17.10.05 23:30

Mattel leverte mandag kvartalstall som viste et fall i overskuddet fra 256 til 225 millioner dollar, etter en flat utvikling i omsetningen. Både selskapet og aksjemarkedet er skuffet over tallene, og forklaringen fra selskapet er at salget av Barbie-dukker svikter.

Barbie-salget falt med 18 prosent og enda mer på hjemmemarkedet i USA, hvor nedgangen var på hele 30 prosent.

Flere faktorer gjør at leketøysbransjen sliter. Barn bruker mer tid på PC, dataspill og andre digitale aktiviteter, så leketøysmarkedet har falt jevnt og trutt de siste årene. Høye energipriser gjør det dessuten dyrere å produsere plastleker.

Den andre store produsenten i USA, Hasbro, kom også med skuffende kvartalstall mandag. Nærmere Norge har Lego slitt tungt de siste årene.

For Mattel, som er verdens største lekeprodusent, er det et ekstra problem at selskapet sliter med Barbie-merket i konkurranse med dukkeserier med et noe mer moderne image, for eksempel Bratz fra MGA Entertainment.

Mattel-aksjen faller mandag 4 prosent til det laveste nivået på mange år.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.